یك متخصص مواد دندانی با اشاره به مسمومیت با جیوه آمالگام گفت: این مطالب را شركت‌های تجاری برای فروش محصولات مطرح می‌كنند چرا كه جیوه كمی پس از سفت شدن آمالگام در دهان آزاد می‌شود كه حتی قابل مقایسه با جیوه‌ای كه با خوردن ماهی‌های دریایی وارد بدن می‌شود، نیست.

سلامت نیوز : دكتر مصطفی فاطمی در گفت‌وگو با ایسنا، افزود: بیش از 140 سال از معرفی آمالگام به بازار دارویی جهان می‌گذرد و طی این مدت به عنوان یك ماده ترمیمی خوب چه از لحاظ استحكام و چه از نظر كمك به حفظ ساختار دندان و كاهش احتمال عود پوسیدگی داخل دندان ترمیم شده، شناخته می‌شود.

وی با اشاره به عیوب آمالگام اظهار كرد: آمالگام به علت فلزی بودن به اندازه كافی به دندان نمی‌چسبد و از سوی دیگر مانند دندان‌ها سفیدرنگ نیست.این متخصص مواد دندانی در ادامه گفت: انواع نسل‌های مختلف مواد همرنگ دندان (كامپوزیت) در قالب‌های گوناگون طی حدود 50 سال اخیر به بازار عرضه شده است. اغلب این مواد از جنس پلیمر هستند و منقبض می‌شوند. در این شرایط بین دندان و ساختار پرشده فاصله ایجاد می‌شود وباعث نفوذ باكتری‌ها می‌شود.فاطمی اضافه كرد: موفقیت درمان با این مواد بستگی زیادی به روش استفاده از آنها دارد چرا كه ورود خون، بزاق و ترشحات داخل دهان به محل پركردگی باعث شكست خوردن درمان می‌شود از سوی دیگر سایش این مواد نسبت به آمالگام بیشتر است علاوه برآن شكل مناسب دادن به آن دردندان سخت‌تر از آمالگام است.

وی تصریح كرد: مزیت اصلی كامپوزیت، زیبایی آن‌هاست البته با برخی از روش‌ها می‌توان چسبندگی مواد سفید دندانی را افزایش داد به گونه‌ای كه جلوی نفوذ باكتری‌ها گرفته شود. بنابراین نمی‌توان به طور مطلق اظهار نظر كرد كه آمالگام بهتر است یا كامپیوزیت.این متخصص مواد دندانی در پاسخ به این پرسش كه آیا كامپوزیت برای پركردن دندان‌های فك پایین مناسب نیست، اظهار كرد: جاهایی كه پركردگی محل تنش نیست، استفاده از آمالگام به زیبایی بیمار لطمه نمی‌زند و ساختار محكمتری در دهان به وجود می‌آید، بهتر است از آمالگام استفاده شود. در واقع استفاده از آمالگام برای پركردن دندان‌های عقب و پركردگی‌های بزرگ، نتایج قابل پیش‌بینی‌تری در زمینه حفظ حیات دندان دارد.فاطمی در پایان گفت: گاهی اوقات بیمارعلاقه‌ای به روكش كردن دندان‌های خود ندارد بنابراین دندان او پر می‌شود. در این شرایط چه از كامپوزیت استفاده شود و چه آمالگام ممكن است درمان با شكست مواجه شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha