پنجشنبه ۱۸ خرداد ۱۳۹۱ - ۰۹:۵۲
کد خبر: 50267

ما ایرانی‌ها به خوردن غذاهای چرب عادت داریم، همچنین یکی از لذیذ‌ترین غذاهای ایرانی چلو کباب است که خاصیت‌ها و مضرات خاص خودش را دارد. اگر درصد چلوی آن‌ بالا نباشد این غذا به یکی از مفید‌ترین غذا‌ها برای تامین انواع ویتامین‌های بدن تبدیل خواهد شد.

مفید بودن مصرف ادواری کباب برای تمامی سنین
سلامت نیوز :  دکتر احمد رضا درستی متخصص تغذیه و دانشیار دانشگاه علوم پزشکی تهران در گفت و گو با سینا گفت: «در برخی کشور‌ها از جمله کشور عزیز ما ایران، مصرف غذاهای دریایی در حداقل ممکن قرار دارد و مردم بهترین ماده غذایی را گوشت قرمز محسوب می‌کنند. غذای محبوب جامعه یعنی «چلوکباب» ممکن است از برنج سفید آبکش شده‌ای تشکیل شود که بسیاری از رستوران‌ها بجای زعفران آنرا با ریختن گلرنگ (رنگ گیاهی سرطان‌زا) تزیین می‌کنند. در کباب محبوب مردم در برخی شرایط از تکه‌های پرچربی گوشت قرمز استفاده می‌شود که بر روی ذغال در حال دود کردن نیم پخته می‌شود.»

وی ادامه داد: «هنوز بسیاری از مردم از این حقیقت آگاه نیستند که مصرف کباب نامناسب و دیگر غذاهای دودی با سرطان رابطه مستقیم و نگران کننده‌ای دارد. با این حال، چنانچه چلوکباب محبوب ایرانی به روش مناسب طبخ و مصرف شود، می‌تواند ارزش تغذیه‌ای مناسبی داشته و علاوه بر لذیذ بودن، به سلامتی فرد نیز کمک کند.» همراه کباب مصرف نان و یا برنج، سبزیجات تازه و ماست نیز رایج است که هر یک ارزش تغذیه‌ای ویژه خود را دارند. درستی افزود: «مصرف نان‌های حاوی جوش شیرین (از جمله اغلب نان‌های لواش) به هیچ عنوان توصیه نمی‌شود. برخی از مصرف کنندگان عادت کرده‌اند که مقدار فراوانی روغن و نمک در طبخ برنج مصرف نمایند که در علم تغذیه توصیه می‌شود مصرف این دو ماده به حداقل ممکن برسد. لازم به یادآوری است که گرچه از نظر سلامتی مصرف روغن مایع بر مصرف تمام انواع روغن جامد ارجحیت دارد، ولی مصرف روغن مایع فراوان نیز به هیچ عنوان قابل توصیه نیست و بنابراین از مصرف چلوی چرب حتی الامکان خودداری گردد. توصیه می‌شود همراه کباب سبزیجات تازه مصرف شوند که به جذب آهن نیز کمک می‌کنند و ماست نیز در پایان وعده غذایی صرف گردد.»

افزایش کلسترول با مصرف بی رویه گوشت قرمز
این متخصص تغذیه در ادامه با اشاره به اینکه مصرف گوشت قرمز به مقدار فراوان و مدت طولانی، منجر به افزایش کلسترول خون می‌شود، افزود: «مصرف گوشت قرمز به مقدار فراوان همچنین به پیری زودرس، چروکیدگی پوست و حتی در مواردی به ابتلای به برخی سرطان‌ها نیز می‌گردد. مطالعات نشان داده که پخت طولانی گوشت‌ها احتمال ازدیاد برخی سرطان‌ها را در انسان مطرح می‌سازد و از بین روش‌های موجود پخت، کباب کردن (بویژه با استفاده از کباب پز برقی) یکی از بهترین روش‌ها محسوب می‌شود.» دکتر احمدرضا درستی در پایان خاطرنشان کرد: «مصرف ادواری کباب برای همه افراد مناسب است ولی اولاً بهتر است مقدار کمی نمک به گوشت افزوده شود؛ و ثانیا افراد مسن، مبتلایان به بیماری‌های قلبی-عروقی، چربی بالا و کلسترول بالای خون از مصرف فراوان گوشت قرمز خودداری نموده و این گوشت‌ها را زیر نظر متخصص تغذیه و به صورت کنترل شده مصرف نمایند. پیاز مورد استفاده در پخت کباب (و یا پیازی که خام همراه کباب خورده می‌شود) باید تازه و سالم بوده و از قبل پوست گیری و تکه نشده باشد؛ بلکه تنها به هنگام مصرف آنرا قطعه کرده و استفاده نمایند.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha