پنجشنبه ۱۸ خرداد ۱۳۹۱ - ۰۹:۵۴

با توجه به اینکه گسترش رفتارهای ناهنجار جامعه بستگی مستقیم به محیط زندگی، دوستان و همسالان و گروههای مرجع رفتاری دارد، استعمال سیگار به عنوان یکی از آلودگی‌های انسانی نه تنها موجب بروز بیماری‌های جسمی می‌شود بلکه اطرافیان نیز با استنشاق دود سیگار در معرض آسیب‌های مشابه قرار دارند.

قلیان و سیگار دروازه ورود به اعتیاد
سلامت نیوز : دکتر مجید ابهری، آسیب‌شناس در یادداشتی به  سینانیوز، به علل مصرف سیگار به خصوص در نوجوانان و زنان پرداخت.با توجه به اینکه گسترش رفتارهای ناهنجار جامعه بستگی مستقیم به محیط زندگی، دوستان و همسالان و گروههای مرجع رفتاری دارد، استعمال سیگار به عنوان یکی از آلودگی‌های انسانی نه تنها موجب بروز بیماری‌های جسمی می‌شود بلکه اطرافیان نیز با استنشاق دود سیگار در معرض آسیب‌های مشابه قرار دارند.

متاسفانه در جوامع انسانی بانوان به عنوان قشر قابل توجهی از اجتماع نیز دچار این ناهنجاری شده‌اند. زیان‌های سیگار برای بانوان ۳ برابر مردان است چرا که علاوه بر لطمات ریوی، عوارض پوستی و زیبایی باعث نارس شدن جنین و اختلالات هورمونی مثل موهای زائد صورت را برای بانوان به دنبال دارد.در یک پژوهش رفتای، بین دختران و زنان سیگاری ۳ گروه افراد جامعه افراد در جامعه آماری سیگاری‌ها وجود دارند. گروه اول برای بزرگ‌تر نشان دادن خود، تظاهر به پیشرفت، امروزی بودن و عقب نماندن از دوستان و همسالان اسیر دخانیات می‌شوند.گروه دوم، به غلط تصور می‌کنند سیگار باعث کاهش غصه و ناراحتی‌های روحی و عصبی می‌شود بنابراین به دنبال درمان غم‌های خود به دردی بزرگ‌تر گرفتار می‌شوند.گروه سوم، از نظر رفتاری دارای هویت سرگردان هستند به طوری که خود نیز نمی‌دانند چرا دچار این آسیب شده‌اند، درواقع این گروه بیشترین آسیب اجتماعی و رفتاری را تحمل می‌کنند.

متاسفانه در سالهای اخیر با ورود قلیان به جامعه زنان و عرضه آن به بانوان قلیان کشی جزء مد روز برای خانم‌ها شده در حالی که استعمال یک قلیان برابر ۲۵ بسته سیگار است. بنابراین با توجه به نکات گفته شده وظیفه والدین، رسانه‌ها و آموزش و پرورش است تا از این عادت‌های ناپسند جلوگیری کنند.همچنین دولت باید با عرضه سیگار به شکل نخی آن هم توسط دکه‌ها و مغازه‌های خواربار فروشی به شدت مقابله کند. با توجه به اینکه سن سیگار کشیدن به ۱۲ سال رسیده است باید قانون تشدید مجازات فروش سیگار به افراد کمتر از سن قانونی به اجرا درآید و نهادهای فرهنگی، ورزشی، تفریحی و رفاهی از حالا به فکر اوقات فراغت تابستان نوجوانان و جوانان باشند.والدین نیز با کنترل و نظارت دوستان فرزندان خود و مراقبت از مسیر خانه تا مدرسه می‌توانند از گسترش این عادت زشت مقابله کنند چرا که ۸۵ درصد از نوجوانان و جوانان اولین سیگار را در مسیر خانه تا مدرسه تجربه کرده‌اند.
قلیان و سیگار به عنوان دروازه ورود به اعتیاد، تا به امروز تعداد زیادی از جوانان را به باطلاق نابودی سوق داده است.

در پایان باید گفت، در پژوهشی که انجام شده است ۸۵ درصد جوانان به دلیل تفریح و سرگرمی، سیگار مصرف می‌کنند این در حالیست که وسایل تفریحی و رفاهی ارزان در اختیار نوجوانان و جوانان قرار نگرفته است. کودک، نوجوان و جوان که وضعیت مالی خوبی ندارند چگونه می‌توانند تفریح و سرگرمی داشته باشند به همین دلیل به جای تفریحات سالم به سمت تفریحات ناسالم می‌روند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha