سلامت نیوز: محققان مرکز تحقیقات دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد نخستین بار در کشور موفق به تهیه فرمولاسیون قرص جوشان گیاهی چای سبز برای دهانشویه شدند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از برنا، این طرح با مشارکت اعضاء هیات علمی دانشکده دندانپزشکی و دانشکده داروسازی دانشگاه علوم پزشکی مشهد دکتر احمد معروفیان، دکتر حسین عرفایی، دکتر علی فروزانفر، دکتر رامین ساختیانچی، دکتر حمید رضا عرب به اجرا درآمده است.

حمید رضا عرب محقق و پژوهشگر دانشکده دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد در این خصوص اظهارداشت: چای سبز حاوی پلی فنول های (آنتی اکسیدان)بسیار قوی است و بر اساس تحقیقات مشخص شد که این خاصیت چای می‌تواند بر روی رشد داخل دهان و مجاور لبه لثه و التهاب لثه تاثیر گذار باشد.

عضو هیات علمی دانشکده دارو سازی با اشاره به این‌که با مشارکت اعضاء هیات علمی دانشکده دارو سازی ماده موثره چای سبز فرموله شد خاطر نشان کرد: با توجه به فرار بودن پلی فنول (ماده موثره چای سبز) و به منظور حمل و استفاده راحتتر این دهانشویه به صورت قرص جوشان ساخته شد.

وی خاطر نشان کرد: بر اساس کارآزمایی بالینی که بر روی دو گروه از بیماران به روش استفاده از دارو و دارو نما انجام گرفت، نتایج نشان از کاهش خونریزی، کاهش التهاب لثه و کاهش تجمع رسوبات میکروبی در گروهی بود که از این دارو استفاده می کردند.

حمید رضا عرب محقق و پژوهشگر مرکز تحقیقات دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد مدت اجرای این طرح را سه ماه اعلام کرد و خاطر نشان کرد: این طرح با شماره 72876 در اداره ثبت اختراعات به ثبت رسیده است.

وی همچنین درباره بیماری‌های لثه اظهار داشت: عامل بیماری‌های لثه رسوبات میکروبی هستند که در مجاورت لبه لثه قرار می‌گیرند و موجب برانگیخته شدن واکنش آماسی لثه و در دراز مدت تخریب امساج لثه‌ای را به‌همراه دارد.

عضو هیات علمی دانشکده دارو سازی دانشگاه علوم پزشکی مشهد بااشاره به این‌که برای کنترل رسوبات میکروبی از دو روش مکانیکی از جمله مسواک و جرم گیری توسط پزشک و شیمیایی با استفاده از مواد دهانشویه استفاده می‌شود، اظهار داشت: در بین مواد شیمیایی مواد گیاهی از جمله چای سبز نیز از جایگاه خاصی برخوردار هستند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha