رئیس آزمایشگاه مرجع انستیتو پاستور ایران گفت: از ۳۱ استان کشور ۲۷ استان از ابتدای امسال مواردی از بیماری تب کریمه کنگو را داشته‌اند و از ۲۹ مبتلای به این بیماری طی امسال تاکنون ۷نفر جان باخته‌اند.

سلامت نیوز: رئیس آزمایشگاه مرجع انستیتو پاستور ایران گفت: از ۳۱ استان کشور ۲۷ استان از ابتدای امسال مواردی از بیماری تب کریمه کنگو را داشته‌اند و از ۲۹ مبتلای به این بیماری طی امسال تاکنون ۷نفر جان باخته‌اند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس، صادق چینی‌کار در حاشیه برگزاری کنفرانس تب خونریزی دهنده کریمه گنگو در دانشگاه علوم پزشکی مازندران در جمع خبرنگاران اظهار داشت: تب کریمه کنگو از دیرباز در ایران وجود داشته است.

وی با بیان اینکه از سال 1999 تاکنون بر روی این موضوع تحقیق می‌کنیم، افزود: ‌در حال حاضر وجود بیماری تب کریمه کنگو در 27 استان از 31 استان کشور ثابت شده است.

این مسئول با اشاره به اینکه هنوز بیماری در استان‌های اردبیل، قزوین، ایلام و کهگیلویه و بویراحمر دیده نشده، تصریح کرد: هیچ بعید نیست که این سیستم فردا به هم بخورد.

وی با بیان اینکه باید به مردم آگاهی داد، متذکر شد: در کل کشور طی امسال 29 نفر مبتلا به تب کریمه کنگو شده‌اند که در هفت نفر منجر به مرگ شده است.

*تاکنون واکسنی برای این بیماری تعریف نشده است

چینی‌کار درباره ابتلای افراد به این بیماری در استان‌ها، بیان داشت: زاهدان با 9 نفر مبتلا و یک مورد مرگ، یزد یک نفر مبتلا و بدون مرگ، مشهد هفت نفر مبتلا و دو مورد مرگ، فارس دو مورد مبتلا و یک مورد مرگ، کاشان یک مورد ابتلا و بدون مرگ، اصفهان یک مورد ابتلا و یک مورد مرگ، زنجان یک مورد مبتلا و یک مورد مرگ، هرمزگان یک مورد ابتلا و بدون مرگ و کرمان هم چهار مورد ابتلا و بدون مرگ گزارش شده است.

وی با اشاره به اینکه در سال 2011 در سراسر کشور 87 مورد مبتلا به تب کریمه کنگو شدند و 15 مرگ را شاهد بودیم، خاطرنشان کرد: تا به امروز واکسنی برای این بیماری تعریف نشده است.

چینی‌کار با بیان اینکه تحقیقات پایه‌ای را روی ژن این بیماری انجام می‌دهیم، گفت: اما به دلیل ماهیت خاص این ویروس، تهیه واکسن کاری بسیار طولانی و زمان‌بر است.

رئیس آزمایشگاه مرجع کشوری آربو ویروس‌ها و تب‌های خونریزی دهنده ویروسی انستیتو پاستور ایران با اشاره به اینکه کمترین آمار مرگ و میر این بیماری در دنیا متعلق به ایران است، گفت: آمار مرگ و میر در جهان حدود 50 تا 80 درصد است در صورتی که در ایران کمتر از 10 درصد است.

وی گفت: تشخیص سریع آزمایشگاهی و سیستم مراقبت کشوری باعث شده که آمار مرگ و میر کاهش یابد و ایران در سازمان بهداشت جهانی از این جهت، مثال‌زدنی است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha