جمعه ۱۹ خرداد ۱۳۹۱ - ۰۹:۲۵
کد خبر: 50283
سلامت نیوز: 17 درصد زوجهای جهان بر خلاف میلشان فرزند ندارد و به دنبال درمانهای متعدد ناباروری هستند.

دکتر زهرا امن زاده در گفتگو با باشگاه خبرنگاران گفت: ناباروری در مردان یعنی مردی نتواند زنی را پس از 12 ماه آمیزش باردار کند و ناباروری در زنان یعنی زن پس از این زمان نتواند باردار شود و یا جنین را در حم نگه دارد.
وی افزود: در ایران 40 درصد مردان و  40 درصد زنان، 100 درصد هر دو در ناباروری زوج موثر هستند و 10 درصد از زوج ها هم بدون دلیل توانایی باروری را ندارند.
امن زاده مهمترین عامل باروری یک زوج را سن آنها اشاره کرد و اظهارداشت: میزان باروری زنان زیر 25 سال 80 درصد است و در زنان 35 سال به بالا به کمتر از نصف می رسد که محدود شدن تعداد تخمکها نشان دهنده کاهش باروری و افزایش خطر ناهنجاریهای مادرزادی است.
وی تصریح كرد: در مردان نیز شانس باروری بالای 35 سال نصف مردان زیر 35 سال است و بعد از 55 سال کاهش باروری بسیار قابل توجه است که افزایش ناهنجاریهایی کروموزومی در فرزندان نیز دیده می شود.
وی اذعان كرد: هر کدام از این معایب را می توان از طریق سونوگرافی ساده- داپلر- چند بعدی- لاپاراسکوپی- هیترو سکوپی- اسپرموگرام- سیتوسکوپی و ... تشخیص داد و در جهت درمان اقدام کرد.
این متخصص زنان و زایمان عامل بسیار مهم در ناباروری مردان را آلودگی محیطی ناشی از زباله های صنعتی مثل آلودگی هوا و وجود سرب دانست که کاهش و ضعف اسپرم را به دنبال دارد.
امن زاده گفت: می توان علاوه بر درمانهای بالینی دگرگونی در شیوه ی تغذیه و رژیمهای غذایی را در بهبود کیفیت و کمیت اسپرمها موثر دانست.
ویتامین ها و آنتی اکسیدانهای موجود در میوه ها و سبزیجات- حبوبات و غلات قدرت باروری را در مردان افزایش می دهد. مصرف مکمل های روی ویتامین C، اسیدفولیک نیز توصیه می شود.
همچنین استفاده از شنبلیله، گزنه، تمشک، فلفل قرمز، سیر، پیاز، اسفناج، گلکم، موز و انبه بسیار موثر است.
امن زاده ترک استعمال دخانیات والکل را اولین گام برای درمان باروری الزامی دانست.
نیکوتین توانایی بدن رادر تولید استروژن (هورمون تنظیم کننده تشکیل فولیکون و تخمک گذاری) کاهش می دهد.و سلولهای تخمک را نسبت به ناهنجاریهای ژنتیکی مستعد می سازد.
او گفت: 12 درصد علت ناباروریها وزن اندک یا اضافه وزن درخانمها است. زیرا علاوه بر اندامهای اولیه جنسی که تولید استروژن می کنند وجود سلولهای چربی نیز تولید بیش از اندازه ی آندروژن (بافت مخاط رحم) را سبب شده و کاهش باروری را منجر می شود.
چربی اندک هم تولید ناکافی استروژن و اختلال در سیکل قاعدگی به دنبال دارد.
پس وزن کم یا اضافه وزن منجر به سیکلهای نامنظم که سبب عدم یا ناکافی بودن تخمک گذاری می شود را به وجود می آورد.
در پایان زهرا امن زاده با موفق ارزیابی کردن روشهای درمان ناباوری و جراحی های اندامهای تولید مثل در کشور را گفت: جای نگرانی وجود ندارد زیرا دو سوم تمام افرادی که درمان می شوند بچه دار شده اند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha