جمعه ۱۹ خرداد ۱۳۹۱ - ۱۵:۲۷
کد خبر: 50313
سلامت نیوز:  بدن انسان دستگاهی شگفت‌انگیز است و هر چند وقت یكبار علائم و نشانه‌هایی در بدن ایجاد می‌شود تا به شما مساله‌ای گوشزد كند، اعضای بدن سخت در تلاش هستند تا شما بتوانید به حیاتتان ادامه دهید.

 سروصدای معده نیز یكی از این علائم است. در حقیقت سروصدایی كه گاهی بدون دلیل مشخص در معده ایجاد می‌شود، می‌تواند حرف‌های زیادی برای گفتن داشته باشد.

اگرچه ممكن است اسامی مختلفی برای چنین تغییراتی كه در معده ایجاد می‌شود به كار برده شود و تعابیر مختلفی برای آن وجود داشته باشد اما همه افراد ‌گاهی با این مشكل مواجه می‌شوند.

این صدا بیشتر شبیه به جوشیدن مایعی داخل یك ظرف است. نخستین سوالی كه ممكن است برایتان پیش بیاید، این است كه چرا چنین صدایی در معده ایجاد می‌شود؟ و دوم این‌كه چرا وقتی در یك مكان آرام و بی‌سروصدا هستید، چنین سروصدایی در معده‌تان به راه می‌افتد؟ حقیقت این است كه هیچ زمان‌بندی‌ای در معده وجود ندارد و معده شما به عمد سروصدا راه نمی‌اندازد، بلكه یك استدلال منطقی برای آن وجود دارد.

گاهی معده احساس می‌كند باید شنیده شده و مورد توجه قرار گیرد. علت اصلی سروصدایی كه در شكمتان احساس می‌كنید، معده و روده كوچك است.

دستگاه گوارش لوله‌ای بلند است كه از دهان آغاز شده و به انتهای روده ختم می‌شود. در مسیر لوله گوارش، اعضا و اندام‌هایی قرار دارند كه هر یك از آنها در هضم و گوارش مواد غذایی در بدن نقش مهمی را ایفا می‌كنند.

حركات دودی شكل، غذا را در مسیر دستگاه گوارش حركت می‌دهد. این حركات مواد غذایی، مایعات و شیره گوارشی را با هم مخلوط كرده و تركیب چسبناكی ایجاد می‌كند.

سروصدای ایجاد شده در معده نیز نتیجه همین تغییر و تحولات است. وقتی مواد غذایی داخل معده به هم برخورد كرده و به ذراتی كه براحتی قابل جذب باشند تقسیم می‌شوند، بسته‌هایی از هوا و گازهای موجود در معده نیز تحت فشار قرار می‌گیرند و در نتیجه صداهایی ایجاد می‌شود كه آنها را می‌شنویم.

برای ایجاد این سروصداها زمان مشخصی وجود ندارد، اما زمانی كه معده خالی باشد این صداها محسوس‌تر است.

دو ساعت پس از خوردن غذا معده خالی می‌شود و در این زمان هورمون‌هایی تولید می‌شود كه عصب‌های معده را تحریك می‌كند تا پیغامی را به مغز مخابره كنند.

مغز در واكنش به پیام‌های دریافتی، حركات دودی شكل معده را راه‌اندازی می‌كند. با آغاز این حركات در معده، هر گونه ماده غذایی باقی مانده در معده هضم می‌شود و ارتعاشات ایجاد شده داخل معده خالی موجب احساس گرسنگی می‌شود.

منبع: جام جم آنلاین

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha