سلامت نیوز: عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشكی جندی‌شاپور اهواز گفت: بروز آفت در دهان به‌ خودی‌خود خطرناك نیست، ولی باید بررسی و علت بروز آفت مشخص شود.

دكتر "مریم رباتی" در گفت‌وگو با ایسنا اظهار كرد: آفت عارضه‌ای است كه در مخاط دهان ظاهر می‌شود و زخم‌هایی عودكننده و دردناك ایجاد می‌كند. افراد در هر سنی ممكن است به این بیماری مبتلا شوند، با این وجود شیوع این عارضه در فاصله سنی 10 تا 20 سال بیشتر است.

وی افزود: زخم‌های آفت معمولا به شكل دایره و یا بیضی‌شكل و به رنگ خاكستری تا زرد مشاهده می‌شوند و حاشیه آنها قرمز رنگ است. این زخم‌ها معمولا در مخاط گونه و زبان و كف دهان بروز می‌كنند.

رباتی با اشاره به این‌كه مصرف مواد غذایی تحریك‌كننده مانند ترشی و غذاهای تند درد آفت را تشدید می‌كند، تصریح كرد: 24 ساعت پیش از ظاهر شدن زخم آفت، فرد در آن ناحیه احساس سوزش و خارش می‌كند. زخم آفت نیز یك تا دو هفته پس از ظاهر شدن، خود به خود از بین می‌رود.

این متخصص بیماری‌های دهان خاطرنشان كرد: در گذشته تصور بر این بود كه عوامل میكروبی موجب بروز این عارضه می‌شوند، ولی در حال حاضر مواردی مانند دخالت‌های سیستم ایمنی، زمینه ارثی و ژنتیكی، استرس، تروما، وارد شدن ضربه به مخاط و عوامل هورمونی را از عوامل بروز این بیماری می‌دانند. همین عوامل هورمونی نیز موجب می‌شود كه این عارضه بیشتر در زنان مشاهده شود.

وی ادامه داد: این زخم‌ها به درمان خاصی نیاز ندارند و خود‌ به ‌خود بهبود می‌یابند. همچنین می‌توان با استفاده از داروهای ضد درد و بی‌حس كننده مخاط، درد ناشی از این زخم‌ها را كاهش داد. گاهی از داروهای كورتیكو استروئیدی نیز استفاده می‌شود.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشكی جندی‌شاپور اهواز اظهار كرد: عارضه آفت خطرناك نیست، ولی علت بروز آن باید بررسی شود. گاهی برخی بیماری‌های دیگر نیز می‌توانند موجب بروز آفت در دهان شوند، به همین دلیل علت بروز آفت بسیار مهم است.

وی ادامه داد: اگر آفت حالت عودكننده دارد و پس از مدتی دوباره ایجاد می‌شود و یا اینكه پس از 25 سالگی برای نخستین بار بروز كرده، می‌تواند خطرناك باشد و باید به پزشك مراجعه شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha