سلامت نیوز: یك جراح و متخصص چشم با بیان اینكه 30 تا 40 درصد افراد جامعه بدون توجه به استانداردهای تعیین شده اقدام به خریداری عینك‌های آفتابی می‌نمایند، اظهار كرد: آب مروارید، خشكی چشم، تخریب ماكولا و كاهش دید از جمله عوارض ورود بیش از حد اشعه UV به چشم است.

دكتر محمدحسین افتخاری در گفت‌وگو با ایسنا، ضمن تاكید بر لزوم محافظت از چشم‌ها در برابر تابش نور خورشید بویژه در فصل تابستان، عنوان كرد: بسیاری از مردم، معمولا قیمت یك عینك آفتابی را مبنا و ملاك خوب بودن آن می‌دانند. اما لازم است پیش از توجه به هزینه یك عینك به ویژگی‌های یك عینك خوب و مناسب توجه كرد.

وی ادامه داد: در ابتدا قاب عینك باید به گونه‌ای چشم را بپوشاند كه نور نتواند از بالا و یا اطراف آن به چشم بتابد. اشعه UV كه از نور خورشید ساطع می‌شود در فصل تابستان خطرناك است و تنها عینك‌های آفتابی می‌توانند از تابش این اشعه به چشم در فصل تابستان جلوگیری كنند.

این جراح و متخصص چشم با بیان اینكه مطابق مطالعات صورت پذیرفته ثابت شده است حدود 30 تا 40 درصد افرادی كه اقدام به خریداری عینك آفتابی می‌نمایند به این نكات توجهی نشان نداده و در نتیجه عینك‌های آفتابی نامناسبی را خریداری و مورد استفاده قرار می‌دهند، گفت: این عینك علاوه بر اینكه اثر محافظتی چندانی ندارد، در بسیاری از موارد، به چشم آسیب هم می‌رسانند.

افتخاری درباره‌ مضرات استفاده از عینك‌های آفتابی غیراستاندارد، توضیح داد: عینك آفتابی غیراستاندارد، تنها فضای تاریكی ایجاد می‌كند كه مردمك چشم را گشادتر كرده و در نتیجه اشعه‌های مضر بیشتری وارد چشم می‌شود.

وی ضمن اشاره به اینكه عینك‌هایی كه در معابر و توسط دست‌فروشان عرضه می‌شوند به هیچ وجه مناسب نیستند، اظهار كرد: لازم است عینك آفتابی از مراكز معتبر تهیه شود و حائز استانداردهای تعیین شده باشد.

به گفته وی تابش اشعه UV می‌تواند به عدسی چشم آسیب وارد كرده و ایجاد آب مروارید كند و یا سطح قرینه را گرفتار كرده و خشكی چشم را به دنبال داشته باشد. اشعه UV همچنین قادر است شبیكه و ناحیه حساس ماكولا را تخریب كند و دید فرد را تحت الشعاع قرار دهد.

این متخصص چشم در پاسخ به این پرسش كه كدام دسته از افراد در برابر تابش نور آفتاب حساس‌تر هستند و بیشتر در معرض خطر قرار دارند، گفت: افرادی كه چشم روشن‌تری دارند بیشتر در معرض خطر هستند، زیرا در چشم این افراد ذراتی كه نور را جذب می‌كنند كمتر هستند. اما به طور كلی باید توجه كرد كه استفاده از عینك محافظتی در برابر نور آفتاب برای همه افراد جامعه ضروری است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha