سلامت نیوز: یک متخصص گوش و حلق و بینی گفت: والدین باید نسبت به هر گونه درد و ناراحتی گوش فرزندان خود حساس باشند زیرا هر گونه درد و ترشح در این ناحیه می‌تواند علامت عفونت باشد و اگر به موقع رسیدگی نشود می‌تواند به کاهش شنوایی یا حتی ناشنوایی منجر شود.

ابراهیم رزم‌پا در گفت‌وگو با فارس در مورد دلایل ایجاد عفونت گوش در کودکان خاطرنشان کرد: عفونت گوش به چند دلیل ایجاد می‌شود در برخی کودکان به دلیل خوب کارنکردن شیپور اوستاش (تهویه گوش) که رابط گوش میانی و بینی است عفونت ایجاد می‌شود.

رزم‌پا سرماخوردگی‌های مکرر و عفونت لوزه را زمینه‌ساز ایجاد عفونت در گوش کودکان عنوان کرد و گفت: اگر چه معمولاً ویروس عامل ایجاد سرماخوردگی است اما در این میان گاهی باکتری هم وارد عمل شده و عفونت در گوش کودکان ایجاد مشکل می‌کند.

این متخصص گوش، حلق و بینی تأکید کرد: همچنین برخی افراد که زمینه آلرژی دارند مستعد ایجاد عفونت در ناحیه گوش هستند و در برخی مواقع به دلیل فشاری که به گوش میانی وارد می‌شود مایعی پشت گوش جمع شده و به پرده گوش فشار وارد می‌کند که حتی ممکن است پرده گوش را پاره کرده و شنوایی را تا حد زیادی کاهش دهد.

به گفته رزم‌پا هر چه زمان ابتلا به عفونت گوش طولانی‌تر شود امکان درمان آن نیز سخت‌تر می‌شود. والدین باید به درد و ترشح در گوش کودکان و همچنین کاهش میزان شنوایی آنها حساس باشند چرا که اینها علائم اصلی عفونت گوش هستند و نباید به سادگی از کنار آن عبور کرد.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران در مورد رابطه نحوه شیردادن به نوزاد و ایجاد عفونت در گوش گفت: شیپور اوستاش در گوش میانی نوزادان حالت افقی‌تری دارد و مادر باید نوزاد را با یک زاویه 45 درجه در آغوش گرفته و شیر دهد چون ممکن است ترشحات شیر وارد گوش میانی شود و نوزاد را آزار دهد.

به گفته این متخصص گوش و حلق و بینی نکته جالب اینجاست که میزان عفونت گوش به همراه سایر عفونت‌ها در نوزادانی که از شیر مادر تغذیه می‌کنند بسیار کمتر است چون آنتی‌بادی و پادتن از شیر مادر به نوزاد منتقل می‌شود و جلوی هرگونه عفونت را می‌گیرد.

رزم‌پا اضافه کرد: عفونت حاد گوش اگر به موقع درمان شود هیچ عارضه‌ای نخواهد داشت ولی اگر چرک مدت زیادی پشت پرده گوش تجمع کند ممکن است پرده گوش پاره شود که در برخی موارد براحتی قابل درمان نیست.

وی در پاسخ به اینکه در برخی خانواده‌های سنتی از دود سیگار برای آرام کردن درد گوش کودکان استفاده می‌شود و آیا این امر تأثیری دارد گفت: تأثیر دود سیگار بر کاهش درد گوش در شواهد علمی ثابت نشده است و در کتاب‌های مرجع علمی هم تأیید نشده ولی ما برای کاهش درد گوش استفاده از کمپرس آب گرم را توصیه می‌کنیم چون این کار جریان خون را بیشتر کرده و فشار را در ناحیه‌ای مانند گوش کمتر می‌کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha