سلامت نیوز: رییس انجمن باروری و ناباروی ایران ضمن هشدار نسبت به افزایش آمار سقط جنین به دنبال استعمال دخانیات، عنوان كرد: سقط زودرس از جمله شایع‌ترین عوارض ناشی از استعمال دخانیات از جمله سیگار است.

دكتر ابراهیم پارسانژاد در گفت‌وگو با ایسنا، درباره تاثیر استعمال دخانیات بر روی باروری، گفت: علی‌رغم این‌كه آمار مشخصی در این خصوص وجود ندارد، اما به طور قطع می‌توان گفت میزان قابل توجهی از ناباروری‌ها به دنبال استعمال دخانیات اتفاق می‌افتند.

وی ضمن هشدار نسبت به افزایش سقط زودرس جنین به دنبال استعمال دخانیات گفت: برخی زوجین تصور می‌كنند قدرت باروری ندارند. درحالی‌كه جنین به علت استعمال دخانیات، پیش از هفته دوازدهم بارداری، سقط می‌شود.

رییس بخش ناباروری دانشگاه علوم پزشكی شیراز، درباره سقط جنین زودرس توضیح داد: «سقط» به طور كلی به ختم باروری پس از ماه پنجم اطلاق می‌شود. حال اگر این اتفاق قبل از هفته دوازدهم بارداری بیفتد، جنین دچار سقط زودرس شده است. سقط زودرس اغلب قبل از شروع دوره قاعدگی رخ می‌دهد به گونه‌ای كه مادر باردار متوجه آن نشده و آن را به حساب خونریزی دوران قاعدگی می‌گذارد. تشخیص این عارضه بر عهده پزشك است.

پارسانژاد با بیان اینكه مصرف سیگار، قلیان و هر گونه ماده دخانی باعث بروز بسیاری از مشكلات برای زنان از جمله ناباروری می‌شود، عنوان كرد: استعمال مواد دخانی حتی اگر منجر به سقط جنین هم نشود، امكان تولد فرزندان نارس، كم وزن و دارای نقایص جسمانی را افزایش می‌دهد.

وی به خانواده‌هایی كه قصد دارند صاحب فرزند شوند، توصیه اكید كرد تا مصرف سیگار را ترك كنند و همچنین متذكر شد: استعمال دخانیات تنها باعث بروز مشكل برای زنان نمی‌شود، بلكه بر روی كیفیت و تعداد سلول‌های جنسی مردان نیز اثرگذار است و می‌تواند آن‌ها را نیز با مشكلاتی جدی مواجه كند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha