رییس اداره سلامت دهان و دندان وزارت بهداشت از برنامه‌ریزی برای ارایه خدمات ترك دخانیات در مطب‌های دندانپزشكی از ابتدای سال آینده خبر داد.

سلامت نیوز : دكتر محمدحسین خوشنویسان در گفت‌وگو با (ایسنا)، با اشاره به اقدامات انجام شده برای ارایه خدمات ترك سیگار در مطب‌های دندانپزشكی، گفت: فعالیت‌های اولیه در این زمینه آغاز شده است؛ به این ترتیب كه شش استان معین به منظور ارایه آموزش‌های مربوط به مربیگری (TOT) انتخاب شده و آموزش‌های مذكور در پنج استان به پایان رسیده و آخرین این آموزش‌ها طی ماه آینده در استان تبریز انجام می‌شود.

وی ادامه داد: پس از اتمام آموزش‌ها در این شش استان، این استان‌های معین، آموزش به استان‌های دیگر را در دستور كار خود قرار می‌دهند. هدف از ارایه این آموزش‌ها آن بود كه بتوانیم افرادی را به عنوان مربی آماده كنیم تا بتوانند فعالیت‌های آموزشی ترك دخانیات را میان دندانپزشكان در هر استان آغاز كنند.خوشنویسان با بیان اینكه آغاز ارایه خدمات ترك دخانیات در مطب‌های دندانپزشكی براساس برنامه‌ریزی استان‌ها خواهد بود و به امكانات هر استان بستگی دارد، افزود: در ساماندهی این فعالیت‌ها، عمدتا دانشگاه علوم پزشكی شهید بهشتی و مركز كنترل دخانیات بیمارستان مسیح دانشوری همكاری داشتند و مجموع این فعالیت منجر به تربیت افرادی خواهد شد كه آمادگی انجام این برنامه را داشته باشند.

وی ابراز امیدواری كرد كه برنامه تربیت مربی طی امسال به صورت كامل انجام شود و به تدریج از ابتدای سال آینده برای ارایه خدمات ترك دخانیات در مطب‌های دندانپزشكی در استان‌های مختلف برنامه‌ریزی شود.رییس اداره سلامت دهان و دندان وزارت بهداشت در توضیح علت تاخیر در اجرای برنامه ارایه خدمات ترك دخانیات در مطب‌های دندانپزشكی؛ گفت: طی امسال پیمایش كشوری سلامت دهان و دندان اجرایی خواهد شد و اكنون اغلب استان‌ها مشغول برنامه‌ریزی برای اجرای این برنامه مهم هستند؛ چرا كه هر پنج سال یك بار از تمام استان‌ها و گروه‌های سنی مختلف نمونه‌گیری انجام می‌شود. بر همین اساس شاید ارایه برنامه كنترل دخانیات در مطب‌های دندانپزشكی اندكی با تاخیر انجام شود.

وی گفت: تمام مقدمات برای پیمایش كشوری سلامت دهان و دندان انجام شده است و كارگاه‌های یكسان سازی معاینات برای معاینه كنندگان در سراسر كشور برگزار شده است. در مجموع تمام اقدامات توجیهی در این زمینه انجام شده و برنامه در مرحله اجرایی است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha