یك كارشناس داروئی گفت: نسل چهارم موادمخدر، با عنوان قرص‌های زیرزبانی ( مكیدنی) در بسته‌هایی شبیه آدامس و با قیمتی بسیار ارزان وارد كشور شده است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، دكتر ناصر حاج اكبری مسئول دفتر تحقیق و توسعه دانشگاه علوم پزشكی كرمان، در همایش نقش فرهنگ و هنر در پیشگیری از اعتیاد كه در تالار عماد كرمان و به همت اداره كل فرهنگ و ارشاد اسلامی و دبیرخانه ستاد مبارزه با موادمخدر این استان برگزار شده بود تصریح كرد: در حالی كه ما هنوز برای گرایش جوانان به موادمخدر سنتی، آمپول های مخدر و قرص‌های روانگردان فكری نكرده‌ایم، نسل چهارم موادمخدر، به كشور ما وارد شده است.

وی افزود: نسل چهارم موادمخدر، با عنوان قرصهای زیرزبانی (مكیدنی) در بسته‌هایی شبیه آدامس و با قیمتی بسیار ارزان وارد كشور شده است.

دكتر حاج اكبری خاطرنشان كرد: تنها در استان كرمان 2 تا 3 تن از این قرص‌ها توسط نیروی انتظامی كشف شده و در اختیار دانشگاه علوم پزشكی كرمان قرار گرفته است تا كار تحقیق بر روی آنها آغاز شود .

مسئول دفتر تحقیق و توسعه دانشگاه علوم پزشكی كرمان افزود: در تحقیق روی این قرص‌ها دریافتیم كه آنها نیز دارای عوارضی شبیه قرص‌های اكستازی هستند .

كارشناس داروئی دانشگاه علوم پزشكی كرمان، مصرف این قرص‌ها در میان دختران دارای تبعات زیان‌باری دانست و افزود: زنانی كه این نوع قرص‌ها را مصرف می‌كنند به راحتی وابسته می شوند و به هر درخواستی كه از آنها شود تن درمی دهند.

دكتر حاج اكبری با هشدار به مسئولین امر و خانواده‌ها از توزیع فراوان این نوع قرصها (قرص‌های روانگردان شبیه به آدامس) در سطح جامعه گفت: مسئولان ذیربط كشور باید در زمینه اطلاع رسانی به مردم در مورد اشكال مختلف این نوع مواد مخدر بیشتر از گذشته اقدام كنند و با شیوه‌های علمی تمایل جوانان به مصرف این نوع مواد مخدر را كم كنند.

وی ابراز عقیده كرد: به عنوان یك متولی در امر داروئی كشور مدعی هستم تاكنون نتوانستیم هیچ اقدام درخور توجهی در این زمینه انجام دهیم یعنی نه اطلاع رسانی كردیم ، نه تمایل جوانان را در مصرف این نوع مواد كم كردیم و نه پدر مادرها را در جریان اشكال این نوع قرص‌ها قرار دادیم.

این كارشناس داروئی با هشدار به دانش آموزان و دانشجویان از وجود یك نوع قرص دیگر به نام قرص شب بیداری در سطح جامعه خبرداد و گفت: اخیراً قرص‌هایی به دانشجویان پیشنهاد می شود كه عنوان می شود با مصرف آن می توانند شب بیدار بمانند و بیشتر مطالعه كنند .

دكتراكبری افزود: این تنوع قرص‌ها نیز از مشتقات قرص‌های اكستازی است كه متاسفانه در میان برخی دانشجویان رسم شده است.

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha