چندی پیش شرکت وارد کننده مکمل غذایی MOVE FREE ADVANCED که "افق داروی پارس" نام دارد؛ با ارائه گواهی حلال یکی از موسسات خارجی موفق به کسب مجوز واردات مکمل نجس و حرام خود شد....

سلامت نیوز: چندی پیش شرکت وارد کننده مکمل غذایی MOVE FREE ADVANCED که "افق داروی پارس" نام دارد؛ با ارائه گواهی حلال یکی از موسسات خارجی موفق به کسب مجوز واردات مکمل نجس و حرام خود شد. اما پس از حدود یک سال به علت گاف تجاری و اظهار محتویات واقعی محصول خود که از مشتقات خوک است بر روی جعبه آن محصول، کلیه مجوزهای مربوط به این شرکت از سوی سازمان غذا و دارو باطل شده و محصول ایشان از داروخانه های سطح شهر جمع آوری شد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از خیزش نیوز، ماده اصلی این محصول را "گلوکزامین" تشکیل می دهد. "گلوکزامین" مکمل رژیم غذایی است که از استخوان دام هایی مانند گاو تهیه شده و برای تقویت مفاصل در سالمندان کاربرد دارد. اما گلوکزامین موجود در MOVE FREE ADVANCED از منبع خوک تهیه شده است.

در ایران موسسه صدور گواهی حلال نداریم
حلال یا حرام بودن کلیه داروها و مواد خوراکی و آشامیدنی برای واردات به کشور یا صدور از ایران به سایر کشورهای جهان، تنها به وسیله موسسات "حلال" کشورهای خارجی بررسی می گردد. 
با وجود گذشت سه دهه از انقلاب بزرگ اسلامی ملت مسلمان ایران، هنوز هیچ موسسه ای برای بررسی حلال یا حرام بودن داروها و مواد خوراکی و آشامیدنی در کشور راه اندازی نشده است.
این درحالی است که علامت "حلال" روی بسته بندی همه محصولات وارداتی چاپ نشده و در اغلب موارد ارائه یک گواهی حلال از موسسات خارجی برای صدور جواز واردات به شرکت وارد کننده، کفایت می کند.
رییس بازرسی ویژه سازمان غذا و داروی کشور در این باره اعلام داشت: در پی خود اظهار ناخواسته شرکت "افق داروی پارس" روی جعبه مکمل غذایی MOVE FREE ADVANCED مبنی بر استفاده از مشتقات "خوک"، پس از بازخوانی این فرآورده از بازار دارویی، دستوری اکید و با قید فوریت از سوی دکتر شیبانی، رییس سازمان غذا و دارو، برای تشکیل موسسه "حلال" در کشور صادر شد.
دکتر محمدی در این باره افزود: به علت عدم وجود چنین موسسه ای در کشور، بررسی حلیت محصولات دارویی، خوراکی و آشامیدنی که از کشورهای غیر وارد کشور می شوند؛ به طور مستقیم برای ما وجود نداشته و ما به ناچار مجبور به پذیرش گواهی "حلال" از موسسات "حلال" کشورهای خارجی هستیم.
رد درخواست احیای مجوز MOVE FREE ADVANCED در دیوان
ابطال مجوزهای "افق داروی پارس" اقدامی قانونی و در اختیارات سازمان غذا و دارو بود که از سوی این سازمان صورت گرفت. اما این شرکت با تمام قوا، و ارائه تمام اسناد به نفع MOVE FREE ADVANCED برای ابطال رای سازمان غذا و دارو، شکایت به دیوان عدالت اداری برد که البته در این راه ناکام ماند.
پس از ابطال مجوزهای شرکت "افق داروی پارس" و جلوگیری از توزیع مکمل نجس و حرام MOVE FREE ADVANCED در داروخانه های سطح کشور و بازخوانی این محصول از داروخانه ها، شرکت "افق داروی پارس" از سازمان غذا و دارو شکایت به دیوان عدالت اداری برده بود که در این راه نا کام ماند!
دکتر محمدی رییس بازرسی ویژه سازمان غذا و دارو گفت: ابطال مجوزهای "افق داروی پارس" اقدامی قانونی و در اختیارات سازمان غذا و دارو بود که از سوی این سازمان صورت گرفت. اما این شرکت با تمام قوا، و ارائه تمام اسناد به نفع MOVE FREE ADVANCED برای ابطال رای سازمان غذا و دارو، شکایت به دیوان عدالت اداری برد که البته در این راه ناکام ماند.
وی افزود: این شرکت درخواست احیای موقت مجوز توزیع و فروش محصول MOVE FREE ADVANCED شده بود که البته با نظر مخالف دیوان عدالت اداری روبرو شد.
وقتی جای متهم و شاکی عوض می شود
دکتر محمدی خاطرنشان کرد: این شرکت پشت خودش را به لابی های حکومتی خود، از جمله همان نماینده سابق مجلس هشتم گرم می داند. اما همه این ها خللی در عزم راسخ ما برای برخورد با این موارد به وجود نمی آورد.
شرکت "افق داروی پارس" به علت ابطال مجوزهای مکمل نجس، حرام و غیر مجاز MOVE FREE ADVANCED از سوی سازمان غذا و دارو، شکایت به دیوان عدالت اداری برد.
آیا MOVE FREE ADVANCED غرامت خواهد پرداخت؟
دکتر محمدی اعلام داشت: در پی بازخوانی و جمع آوری آن دسته از محصولات این شرکت که به علت استفاده از منبع "خوک" حرام و غیر مجاز هستند؛ کلیه مجوزهای این محصولات باطل شده و پرونده این شرکت در حال بررسی و در صورت نیاز ارسال به مراجع ذی صلاح قضایی است.
ایشان در پاسخ به اینکه آیا این شرکت به علت خوراندن محصولات نجس و حرام در غالب مکمل غذایی به مردم مسلمان کشورمان مستحق پرداخت غرامت نیست؟ پاسخ داد: محاکمه و صدور حکم در این مورد در حیطه وظایف و اختیارات قوه قضاییه است.

جوابیه:
MOVE FREE ADVANCED دارای مجوز از سوی معاونت غذا و داروست

به گزارش سلامت نیوز، 18 تیرماه مجوز توزیع این محصول از سوی معاونت غذا و دارو صادر شده است.

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha