سلامت نیوز: استفاده از كلاه خنك كننده سر ( Cool Cap ) كه به عنوان جدیدترین شیوه جلوگیری از مرگ نوزادان و فلج مغزی در دنیا شناخته شده است در بیمارستان صارم به كار گرفته شد .

به گزارش سلامت نیوز، دكتر محمد مهدی قدس تهرانی، رییس بخش آی سی یوی نوزادان (NICU ) بیمارستان صارم با اعلام این خبر گفت : نوزادانی كه در موقع تولد با كمبود اكسیژن روبرو و به اصطلاح دچار " زجر جنینی " می شوند به كمك " كلاه سرد " می توان دمای سر آنان را تا 15 درجه سانتی گراد، سرد و از مرگ سلول های مغزی شان جلوگیری كرد .

وی ادامه داد : پیش از به كارگیری این شیوه، تشنج و اختلالات مغزی نوزادان دچار كمبود اكسیژن تنها با تكنیك های دارویی كنترل می شد كه استفاده از این داروها نیز در نوع خود عوارضی را به همراه دارد در حالیكه با سرد كردن موضعی سر می توان از آسیب مغز كه به صورت مرگ سلولی (Apoptosis ) از بین رفتن سلول های مغزی ( آتروفی )، بی حسی حركتی، فلج مغزی و در نهایت مرگ و میر است، جلوگیری كرد .

دكتر تهرانی از اختلال در یادگیری، حافظه و اختلالات حركتی، شنوایی،‌ تكلم و بینایی به عنوان دیگر عوارض مرگ سلول های مغزی نام برد و تصریح كرد : نوزادان دچار كمبود اكسیژن به سه دسته تقسیم می شوند كه درجه یك مربوط به نوزادانی است كه سلول های مغزی آنان به شكل خفیف آسیب دیده و پس از مدتی برطرف می شود در نوع دوم، نوزاد به تشنج دچار شده و در مواردی به كما رفته تا مدت ها دچار شلی اندام ها می شود .

وی افزود : نوزادانی كه آسیب دیدگی آنان به علت كمبود اكسیژن زیاد است در درجه سه جای گرفته كه در این مرحله اختلال اكسیژن رسانی پیشرفته است و می تواند،‌ منجر به مرگ نوزاد شود .

رییس بخش آی سی یوی نوزادان بیمارستان صارم گفت : استفاده از روش كلاه سرد برای نوزادان در مرحله دوم و سوم كاربرد دارد .

وی در مورد علل زجر جنینی كه منجر به كمبود اكسیژن می شود، تصریح كرد : جدا شدن جفت از نوزاد، پیچیدن بند ناف دور گردن،‌ گیر كردن نوزاد در كانال زایمان و طولانی شدن مدت زمان زایمان، همگی سبب می شود كه خون رسانی به نوزاد مختل شده،‌ استفاده از كلاه سرد برای توقف آسیب به مغز نوزاد به كار گرفته شود .

به گفته دكتر تهرانی، پیش از اتصال نوزاد به این كلاه از مغز وی نوار گرفته می شود كه در آن وضعیت، میزان آسیب دیدگی مغز مشخص می شود .

وی ادامه داد : همزمان با خنك كردن مغز نوزاد، دیگر روش های درمانی مانند اتصال به دستگاه تنفسی مصنوعی و استفاده از برخی داروها نیز به كار گرفته می شود .

رییس بخش آی سی یوی نوزادان بیمارستان صارم،  یادآور شد : برای كودكان دچار كمبود اكسیژن تا شش ساعت پس از تولد  می بایست از این كلاه استفاده كرد و پس از آن هر چه زمان بگذرد به دلیل آسیب دیدگی سلول های مغزی، اثر بخشی درمان كاهش خواهد یافت .

وی گفت : این روش تنها برای نوزادان كاربرد نداشته و برای بیمارانی كه روی آنان عمل قلب باز انجام می شود، نیز با سرد كردن دمای بدن از صدمات مغزی مانند مرگ مغزی آنان جلوگیری می كند .   

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha