محققان نپالی داروی جدیدی را برای درمان تب حصبه مقاوم به دارو معرفی كرده‌اند كه نسبت به دارویی كه سازمان بهداشت جهانی در حال حاضر توصیه كرده است ارزان‌تر و موثرتر است.

به گزارشسلامت نیوز به نقل از پایگاه اینترنتی ‪ ،PLoS ONE‬این تحقیق امروز در مجله "‪ONE‬ ‪ "PLoS‬منتشر شده است.

تب حصبه عفونت دستگاه گوارش و خون است كه توسط یك باكتری به نام "سالمونلا تیفی" (‪ (Salmonella typhi‬ایجاد می‌شود.

این باكتری بیشتر از طریق آب آلوده، به وسیله ذرات مدفوع به دستگاه گوارش انسان منتقل می‌شود. این بیماری در نپال یك مشكل بزرگ به شمار می‌رود.

محققان بیمارستان "پاتان"، "لالیتپور"، "نپال و "واحد تحقیقات بالینی دانشگاه آكسفورد"، تاثیر داروی "سفیكسیم" (‪ (cefixime‬كه در حال حاضر توصیه می‌شود را با یك آنتی بیوتیك جدید با طیف گسترده به نام
"گاتیفلوكساسین" (‪ ،(gatifloxacin‬بر روی ‪ ۳۹۰‬بیمار مقایسه كردند.

محققان دریافتند كه گاتیفلوكساسین تب را سریعتر از سفیكسیم از بین می‌برد بطوریكه گاتیفلوكساسین بطور متوسط پس از ‪ ۹۲‬و سفیكسیم پس از ‪۱۳۸‬ ساعت تب را از بین می‌برد.

"بودا باسنیات" از بیمارستان پاتان و نویسنده این مقاله گفت، محققان نشان داده‌اند كه گاتیفلوكساسین ممكن است از یك داروی رایج كه توسط پزشكان بسیاری در سراسر جهان مورد استفاده قرار می‌گیرد، بهتر باشد.

در حال حاضر هیچ مقاومتی در برابر گاتیفلوكساسین وجود ندارد درحالیكه در داروی قدیمی‌تر مقاومت باكتری نسبت به این دارو مشكل ایجاد می‌كند زیرا بیمارانی كه سفیكسیم مصرف می‌كنند مدت زمان لازم برای بهبودشان طولانی تر است، با عوارض بیشتری روبرو می‌شوند و همچنان این بیماری را به سایر اعضای خانواده و جامعه منتقل می‌كنند.

گاتیفلوكساسین نسبت به سفیكسیم ارزان قیمت‌تر و استفاده از آن آسانتر است. قیمت سفیكسیم برای یك دوره هفت روزه تنها یك دلار آمریكا است.

"ریسهام لامی‌چهان" بازرس بهداشت عمومی از بخش خدمات بهداشت نپال گفت، دوره درمان تب حصبه با سفیكسیم در حال حاضر ‪ ۱۴‬روز است. هزینه این درمان برای مردم روستایی نپال بسیار گران است زیرا آنها برای به پایان رساندن دوره درمان تب حصبه به ‪ ۱۰‬دلار آمریكا نیاز دارند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha