مدیرکل انتقال خون استان تهران با تشریح آخرین اقدامات این سازمان در تهران گفت: با توجه به حضور بیماران از شهرهای مختلف کشور به تهران برای درمان،‌حدود ۶۰ درصد خون اهدایی ساکنان تهران به بیماران شهرهای دیگر اختصاص می‌یابد.

سلامت نیوز : مدیرکل انتقال خون استان تهران با تشریح آخرین اقدامات این سازمان در تهران گفت: با توجه به حضور بیماران از شهرهای مختلف کشور به تهران برای درمان،‌حدود ۶۰ درصد خون اهدایی ساکنان تهران به بیماران شهرهای دیگر اختصاص می‌یابد. به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس ؛ بشیر حاجی‌بیگی صبح امروز در نشست خبری که در سازمان انتقال خون تهران برگزار شد اظهار داشت: مردم داوطلبانه خون اهدا می‌کنند و همین اهدای خون بدون چشمداشت به مصرف بیمارانی که روی تخت‌ها بستری هستند می‌رسد.

25 درصد خون کشور صرف بیماران تالاسمی می‌شود

وی مصرف خون و فرآورده‌های آن را برای بیماران مختلف حیاتی عنوان کرد و گفت: به عنوان مثال پلاکت‌ خون به مصرف بیماران سرطانی می‌رسد و نزدیک به 19 هزار بیمار تالاسمی در کشور داریم که فقط 25 درصد خون کشور برای بیماران تالاسمی که هر دو هفته یکبار باید خون تزریق کنند مصرف می‌شود.

حاجی بیگی با اشاره به اینکه در سال 90 نزدیک به 900 هزار واحد خونی در تهران توزیع شده افزود: روزانه 1400 واحد پلاکت برای بیماران سرطانی درخواست می‌شود و پلاسمای تولید شده از فرآورده‌های خونی برای بیماران سوختگی و آنهایی که سیروز کبدی دارند به مصرف می‌رسد. همین طور کرایو تولید شده از خون برای درمان بیماران هموفیلی کاربرد دارد.

روزانه 3 هزار واحد خونی در تهران مصرف می‌شود

مدیر کل انتقال خون استان تهران اهدای یک واحد خون را سبب نجات جان 3 تا 4 بیمار عنوان کرد و گفت: روزانه نزدیک به 3 هزار واحد خون و فرآورده‌های خونی از انتقال خون تهران درخواست می‌شود که حدود  1300 واحد گلبول قرمز، 600 تا 700 واحد پلاسما مورد نیاز است و ما باید جوابگوی 160 بیمارستان و مرکز درمانی اعم از خصوصی، دولتی، نظامی و تأمین اجتماعی باشیم.

60 درصد خون تهرانی‌ها برای شهرستانی‌ها مصرف می‌شود

وی مصرف خون و فرآورده‌های خونی را در استان تهران رو به گسترش اعلام کرد و گفت: 60 درصد خون اهدایی جمعیت استان تهران صرف افرادی می‌شود که از شهرستان‌ها برای درمان به تهران مراجعه می‌کنند. از طرفی پیوند اعضا در بیمارستان‌های تهران رو به گسترش است و باید برای هر بیمار پیوندی 60 واحد خون اعم از 20 پک‌سل ، 20 واحد پلاسما و  20 واحد پلاکت مصرف شود.

وی با اشاره به تاریخچه تشکیل سازمان انتقال خون گفت: این سازمان از سال 53 با عنوان NGO شکل گرفت که پس از انقلاب و رسما از سال 57 با عنوان سازمان آغاز به کار کرد که از سال 53 هر ساله روز نهم مرداد روز ملی سازمان انتقال خون در تقویم کشور ما نامگذاری شد.

حاجی بیگی خاطرنشان کرد: اما از سال 2004 در پنجاه و هشتمین اجلاس جهانی سازمان بهداشت جهانی تصمیم گرفته شد تا هر ساله روز  14 ژوئن که روز تولد کارل کن اشتاینر کاشف گروه‌های خونی است به عنوان روز تقدیر از اهداکنندگان خون در تقویم جهانی به ثبت رسد و هر سال در یک کشور این مراسم برگزار می‌شود و امسال قرار است در کره جنوبی این مراسم برگزار شود.

ایران جزو 5 کشور برتر آسیا در اهدای خون است

وی ادامه داد: انتقال خون ایران جزو 5 کشور برتر آسیا(ژاپن، مالزی ،سنگاپور،کره جنوبی، ایران) است و ما اکنون پا را فراتر از آسیا گذاشته و در دنیا هم مطرح شده‌ایم.

حاجی بیگی فرهنگ‌سازی در اهدای داوطلبانه خون را از جمله کارهای سازمان انتقال خون عنوان کرد و گفت: امسال هم بنا داریم تا از ورزشکاران در روز 25 خرداد برای اهدای خون دعوت کنیم چرا که ورزشکاران سمبل سلامت و زندگی سالم هستند.

ضریب امنیت خون اهداکنندگان مستمر خون 8 برابر افراد عادی است

مدیر کل انتقال خون استان تهران سن اهدای خون را 17 سال تمام و پایان 65 سالگی عنوان کرد و گفت: افراد می‌توانند در این میانگین سنی به طور مستمر خون خود را اهدا کنند و افرادی که حداقل دو بار در سال خون خود را اهدا کنند. اهداکننده مستمر محسوب می‌شوند و نکته جالب اینجاست که ضریب امنیت و سلامت خون افرادی که به طور مستمر مراجعه می‌کنند 8 برابر افرادی است که برای بار اول مراجعه کرده‌اند.

حاجی بیگی تصریح کرد: از مردم می‌خواهیم تا فقط برای چک کردن سلامت خون خود برای اهدای خون مراجعه نکنند.

حاجی‌بیگی اهدای خون در کشور را ۱۰۰درصد داوطلبانه دانست و افزود: یک بحث دیگری که مطرح است عدالت در انتقال خون است و اکنون به جایی رسیده‌ایم که تمام مراکز انتقال در سراسر کشور از یک شیوه و تکنولوژی واحد استفاده می‌کنند و هیچ تفاوتی نسبت به مراکز انتقال خون تهران و نقاط محروم مانند سیستان و بلوچسنان نیست.

اهدای مستمر خون در سال 90 حدود 4.5 درصد افزایش یافت

وی افزود: در سال 90 با افزایش 4.5 درصدی اهداکنندگان مستمر روبه‌رو بودیم ولی این در حالی است که بانوان تهرانی تمایل چندانی به اهدای خون ندارند تا جایی که میزان مشارکت بانوان در تهران 5.6 درصد کل اهداکنندگان را شامل می‌شود ولی در استان‌های کردستان، لرستان، کرمانشاه، ایلام و خراسان شمالی اهدای خون بانوان نسبت به کل کشور بالاتر است و در نهایت به 12 درصد می‌رسد.

حاجی بیگی ترس از اهدای خون، اخذ اجازه همسر برای اهدای خون یا شرایط فیزیولوژیک بانوان را از جمله دلایل احتمالی پایین بودن اهدای خون در تهران عنوان کرد و گفت: ما در حال تحقیق هستیم که چرا بانوان آن طور که باید خون خود را اهدا نمی‌کنند چرا که در کشورهای پیشرفته مانند فرانسه میزان اهدای خون زنان 51 درصد و مردان 49 درصد است.

مدیرکل انتقال خون استان تهران به دستاوردهای انتقال خون تهران در دولت‌های نهم و دهم اشاره کرد و افزود: افتتاح نخستین بانک خون بند ناف در سال 89 که با رعایت تمام استانداردهای بین‌المللی همراه است، راه‌اندازی روش اهدای پلاکت به طور مستقیم که در این روش فرد به جای اهدای کامل خون فقط پلاکت خود را در هر مرتبه تا 5 واحد می‌تواند اهدا کند (پلاکت فریزس)، راه‌اندازی آغاز جذب اهدا‌کنندگان سلول‌های بنیادی خون‌ساز که با عنوان طرح «سپاس» در انتقال خون استان تهران راه‌اندازی شده است.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر امکان ارسال پلاسمای ایرانی به سایر کشورها وجود دارد، افزود: صنعت پلاسمای ایران در دنیا قابل اعتماد است و اکنون به جایی رسیده‌ایم که می‌توانیم پلاسمای ایرانی را ارسال کنیم و پس از تبدیل این پلاسما به دارو به کشور برای مصرف باز می‌گردد.

تهیه خون اشعه دیده برای بیماران پیوندی و خاص

حاجی بیگی از دیگر کارهای انتقال خون تهران را تهیه فرآورده خون اشعه‌دیده ( مانند پک‌سل و پلاکت)‌ برای بیماران پیوندی و آنهایی که دچار نقص ایمنی هستند عنوان کرد و اضافه کرد: این کار در تهران و مشهد راه‌اندازی شده و بنا داریم تا در استان‌های فارس و اصفهان نیز مراکز تهیه خون اشعه‌دیده را راه‌اندازی کنیم.

وی به آمار توزیع خون برای بیماران تالاسمی اشاره کرد و گفت: 50هزار واحد خون برای بیماران تالاسمی در تهران توزیع می‌شود و توزیع خون به همراه کیسه‌های فیلتردار برای بیماران تالاسمی و بیماران خاص از جمله کارهای دیگری است که از سال87 برای تهیه خون کم لکوسیت به کار گرفته شده است.

مدیر کل انتقال خون استان تهران گفت: برای اینکه جلوی هدررفت خون سالم را بگیریم کیسه‌هایی با حجم کوچکتر برای اطفال تعبیه کرده‌ایم که از سال 88 این کیسه‌ها در اختیار مراکز درمانی و بهداشتی قرار گرفته است.

وی به راه‌اندازی مراکز انتقال خون جدید در سراسر تهران اشاره کرد و گفت: مراکز واحدهای خونگیری از 14 واحد به 22 واحد افزایش یافته است چرا که یکی از شاخص‌هایی که در مراکز انتقال خون اهمیت دارد دسترسی آسان و راحت‌تر مردم برای خون‌دهی است و قرار است در آینده نزدیک یک واحد خونگیری در میدان ابوذر، مرکز کوثر در سعادت‌آباد و واحد خون‌گیری تجریش را افتتاح کنیم. همچنین روز 25 خرداد مرکز اصلی انتقال خون استان تهران با حضور وزیر بهداشت به بهره‌برداری می‌رسد.

وی تأکید کرد: افرادی که برای اهدای خون مراجعه می‌کنند با در نظر گرفتن سلامت ظاهری و میزان وزن ابتدا مشاوره می‌شوند و سپس آزمایش‌های آنتی‌ژن sph مربوط به بیماری هپاتیت B‌، آنتی بادی HCV مربوط به بیماری هپاتیت C و آنتی بادی HIV‌ و RPR که مربوط به بیماری‌های آمیزشی است به همراه گروه خونی و RH چک می‌شود.

وی ادامه داد: همچنین آزمایش HTLV در مراکزی که اپیدمی بیشتری دارد ( استان خراسان) در خون افراد چک می‌شود چرا که ویروس این بیماری مشابه HIV‌ است در آینده یکسری عوارض عصبی را برای فرد در نظر دارد.

حاجی‌بیگی با اشاره به اینکه روزانه نزدیک به 2 هزار نفر برای اهدای خون به مراکز انتقال خون تهران مراجعه می‌کنند، گفت: از این تعداد نزدیک به 15 تا 18 درصد از اهدای خون به دلایل مختلف مانند بیماری، کم خونی یا بیماری‌هایی که ویروسی است معاف می‌شوند.

یک سوم اهدا کنندگان خون 25 تا 35 ساله هستند

مدیر کل انتقال خون استان تهران تأکید کرد: اکنون بیش از 30 تا 35 درصد اهدای خون توسط افراد بین 25 تا 35 سال صورت می‌گیرد و باید سعی کنیم تا فرهنگ اهدای خون را در بین سنین پایین تر یعنی از سنین دانش‌آموزی آغاز کنیم که بازدیدهای دانش آموزان از مراکز اهدای خون می‌تواند بسیار مؤثر باشد.

اختصاص یک صفحه کتاب درسی به مبحث انتقال خون

وی خاطر نشان کرد: اختصاص یک صفحه از کتابهای درسی مقطع راهنمایی برای مبحث انتقال خون یکی از کارهای مثبتی است که با آموزش و پرورش به توافق رسیدیم و از طرف دیگر هم اعلام می‌کنیم در سازمان انتقال خون به روی تمام دانش‌آموزان برای بازدید باز است.

کمبود نیروی انسانی دغدغه ماست

مدیرکل انتقال خون استان تهران کمبود نیروی انسانی در سازمان انتقال خون را از دغدغه‌های مهم این سازمان عنوان کرد و گفت: در حال حاضر با توجه به اینکه شهر تهران به عنوان یک ابر کلانشهر و پایتخت کشور محسوب می‌شود نیاز به تهیه خون و فرآورده‌های خونی روز به روز افزایش می‌یابد و هر چه بودجه ما بیشتر می‌شود نیاز هم به طبع آن افزایش می‌یابد.

وی تأکید کرد: ما به دلیل کمبود نیرو در برخی مراکز مانند شهریار، شهر قدس، رباط کریم و اسلامشهر علیرغم اینکه مراکز انتقال خون داریم اما مجبوریم به صورت یک روز در میان نیروها را جایگزین کرده تا مراکز بتوانند به خونگیری خون ادامه دهند یا در مناطقی مانند فیروزکوه و کرج از طریق تیم‌های سیار اقدام به خونگیری می‌کنیم.

مجوز استخدام نیرو نداریم

حاجی‌بیگی اذعان داشت: ما مجوز استخدام نیرو نداریم و در حال حاضر انتقال خون استان تهران نیاز به  300نیرو دارد تا بتواند جوابگوی نیاز شهر تهران باشد چرا که کار در انتقال خون شبانه‌روزی است و در اکثر پایگاهها‌ مردم برای اهدای خون تا ساعت 19:30 بعد از ظهر مراجعه می‌کنند.

شاخص اهدای خون در تهران 30 در یک هزار نفر است

وی شاخص اهدای خون به ازای هر یک هزار نفر را در شهر تهران 30نفر عنوان کرد و گفت: این شاخص در کل کشور  25 در یک هزار نفر است که آمار بسیار مطلوبی در بین کشورهای منطقه است. همچنین آمار اهدای مستمر در تهران  43.94 درصد است که این رقم در ماه‌های اسفند که مردم گرفتار خرید شب عید هستند کاهش یافته و در فرودین و اردیبهشت بیشترین مراجعه را داریم.

حاجی‌بیگی تصریح کرد: مردم در اعیاد و مناسبت‌های خاص به دلیل نذری که دارند مانند روز میلاد حضرت ابوالفضل (روز جانباز) و روز عاشورا و تاسوعا بیشترین مراجعه را دارند.

ABمنفی کمیاب‌ترین گروه خونی در تهران

به گفته مدیرکل انتقال خون استان تهران از هر 100 نفر مراجعه کننده 33 نفر دارای گروه خونی O مثبت ، 28 نفر A مثبت ، 21 نفر B‌مثبت و 7 نفر AB‌ مثبت دارند و کمیاب‌ترین گروه‌های خونی به ترتیب 4 درصد O منفی، 4 درصد A منفی، 3 درصد B منفی و AB‌ منفی کمیاب‌ترین گروه خونی محسوب می‌شود.

وی گفت: در مناطق جغرافیایی مختلف گروه‌های خونی متفاوت است به عنوان مثال گروه خونی O منفی در منطقه فیروزکوه و دماوند بیشتر است.

وی ماندگاری فرآورده‌های خون و فرآورده‌های خونی را متفاوت دانست و گفت: گلبول قرمز را تا 35 روز می‌توان نگهداری کرد، پلاکت باید تا 3 روزه مصرف شود و پلاسما نیز به صورت فریز شده تا یک سال قابل نگهداری است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha