یك محقق سنندجی برای نخستین بار در كشور موفق به تولید گوجه فرنگی خوشه‌ای طلایی شد.

نبوغ و استعداد محققان ایرانی كرد تبار این بار در بخش كشاورزی و در قالب خوشه‌های طلایی رنگ گوجه فرنگی نمود یافت كه یكبار دیگر ثابت كند، شد و توانستیم.

زمانی‌كه به‌همراه استاندار كردستان راهی‌دانشكده كشاورزی دانشگاه كردستان شدیم در ذهن چیزی بجز گوجه فرنگی با رنگ قرمز تداعی نمی‌شد و به همین خاطر گوجه فرنگی با رنگ طلایی پدیده‌ای غیر قابل باور بنظر می‌رسید.

دكتر " علی اكبر مظفری " روز دوشنبه در جریان بازدید " اسماعیل نجار " استاندار كردستان و مسوولان جهاد كشاورزی استان از روند تولید گوجه فرنگی خوشه‌ای طلایی گفت: رقم مورد استفاده برای تولید گوجه فرنگی خوشه‌ای رقمی به نام " زولاتا " ( طلا ) می‌باشد كه از روسیه به سنندج انتقال داده است.

وی افزود: این رقم گوجه فرنگی را با روش " سلكشن " ( انتخاب بهترین از بهترینها ) برای سازگاری با شرایط منطقه تغییر ژنتیكی داده است.

وی با تاكید بر اینكه تولید این رقم فقط گلخانه‌ای است، طعم استثنایی و مطلوبتر، میزان بالای ویتامین ‪ ،A‬برداشت راحت‌تر و هزینه‌كمتر رااز ویژگیهای گوجه فرنگی خوشه‌ای عنوان كرد.

وی افزود: ترویج كشت و تولید گوجه فرنگی خوشه‌ای با توجه به اقتصادی بودن كشتهای گلخانه‌ای نقش كاملا موثری در بهبود وضعیت اقتصادی كشاورزان استان و كشور خواهد داشت.

وی با اشاره به اینكه هنوز نامی برای رقم جدید كوجه فرنگی خوشه‌ای طلایی انتخاب نكرده از از پژوهش و تحقیق دیگر در زمینه كشت بافت توت فرنگی ( كشت بساك ) خبر داد.

وی افزود: در این تحقیق كه در مراحل مقدماتی است تاكنون موفق به تولید یك بوته توت فرنگی با بهره‌گیری از شیوه تلاقی شده‌است.

وی گفت: این رقم توت فرنگی از نظر وزن بسیار درشت تر، دارای عملكرد بیشتر و از نظر طعم بسیار خوشمزه تر از توت فرنگی‌های فعلی است.

دكتر مظفری گفت: برای این رقم توت فرنگی نیز تاكنون نامی انتخاب نكرده است.

دكتر مظفری دارای دو مدرك دكترای بیو تكنولوژی و اصلاح نباتات از آكادمی " تیمیر یازوف " روسیه است و هم اكنون عضو هیات علمی دانشكده كشاورزی دانشگاه كردستان است.

" اسماعیل نجار " استاندار كردستان در بازدید از طرحهای تحقیقاتی دكتر مظفری از توانمندیهای استان در بخش كشاورزی به عنوان محور اصلی توسعه استان نام برد.

وی گفت: بهره‌برداری اصولی و بهینه از توان كشاورزی استان نیازمند اجرای طرحهای پژوهشی و تحقیقاتی است و اعتبارات پژوهشی استان باید به سمت كاربردی تر شدن این طرحها سوق داده شود.

وی افزود: استان ازطرحهای تحقیقاتی‌كه بتواند شیوه‌های نوین برای استفاده از ظرفیتهای بالقوه استان ارایه كند حمایت خواهد كرد.

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha