معاون آموزشی وزیر بهداشت گفت: در سند آمایش سرزمینی آموزش پزشکی، دانشگاههای علوم پزشکی از سه دسته فعلی( تیپ یک، دو و سه) به ۵ دسته شامل دانشگاه‌های علوم پزشکی بین‌المللی، فراملی، ملی، منطقه‌ای و استانی تقسیم می‌شوند.

سلامت نیوز : محمدعلی محققی در گفت‌وگو با فارس در مورد کلیات سند آمایش سرزمینی اظهار داشت: با اجرای سند آمایش سرزمینی آموزش علوم پزشکی عدالت در آموزش و ایجاد مراکز بهداشتی در سراسر کشور رعایت می‌شود و اتلاف هزینه‌ و نیروهای انسانی کاهش می‌یابد.

وی گفت: آمایش سرزمینی یعنی توسعه آموزش‌ عالی با یکسری هدف‌‌ها و اصول و مبانی علمی. طبق این سند هدف در آموزش عالی باید توسعه هدفمند و بر اساس نیازهای آموزشی مناطق مختلف کشور و استانها و در جهت کلان باشد.محققی گفت: بر اساس اسناد مصوب و بالادستی مثل نقشه جامع علمی و ‌برنامه پنجم توسعه  باید آموزش علوم پزشکی توسعه ‌یابد و سیستم آموزشی علمی و بر مبنای اصول ملی و هدفمند باشد.به گفته معاون آموزشی وزیر بهداشت به این منظور مطالعاتی به روش متدولوژی علمی و مقایسه با سایر کشورها انجام شده و سیاست‌های توسعه آموزش پزشکی تنظیم شده که وضعیت جمعیتی مناطق مختلف کشور، تقسیم‌بندی‌های جغرافیایی، توانمندی‌های هر استان نسبت به منطقه و وضعیت موجود آموزش پزشکی و نیاز هر منطقه، وضعیت سایر ابعاد آموزش عالی در مناطق و استان‌ها، مصوبات و الزامات قانونی و جنبه‌های بودجه‌ای در نظر گرفته شده در یک الگوی ملی در این سند تشریح می‌شود.

وی تصریح کرد: مثلاً اگر دانشگاه‌های علوم پزشکی به سه دسته تقسیم می‌شدند. اکنون با توجه به وظایفی که برای هر دانشگاه با توجه به شرایط مختلف در نظر گرفته شده به 5 دسته تقسیم می‌شوند مثلاً در برنامه پنجم توسعه 5 دانشگاه علوم پزشکی باید در سطح بین‌المللی و فراتر از ملی دیده شوند و دانشگاه‌های ملی و بزرگ یک گروه و به همین ترتیب دانشگاه‌ها رتبه‌بندی می‌شوند.معاون آموزشی وزیر بهداشت به مزایای استفاده از سند آمایش سرزمینی اشاره کرد و گفت: با این روش می‌دانیم در هر منطقه با چه مقدار جمعیت، نیروی انسانی و استعداد یک مرکز آموزش بهداشتی باید دیده شود و عدالت در این طرح عملاً رعایت می‌شود.وی اضافه کرد: این سند هزینه- اثربخش خواهد بود و از اتلاف منابع و نیروی انسانی جلوگیری می‌کند. محرومیت‌زدایی و دسترسی همه مردم به خدمات سلامت را امکانپذیر می‌کند و در زمینه آموزش رقابت و دسترسی به مرزهای دانش ایجاد می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha