انجمن معتادان گمنام كه به عنوان یكی از سازمانهای مردم نهاد برتر در حوزه مبارزه با اعتیاد معرفی شد، لوح تقدیر ستاد مبارزه با مواد مخدر را دریافت كرد اما بر اساس سنت خود جایزه نقدی آن را پس داد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس؛ عصر پنجشنبه 9 سازمان مردم نهاد برتر در عرصه پیشگیری، درمان و كاهش آسیب مواد مخدر از سوی ستاد مبارزه با مواد مخدر معرفی شدند كه در بخش پیشگیری، جمعیت مبارزه با اعتیاد،جمعیت پیام روشنی استان یزد، انجمن پیشگیری از اعتیاد كردستان و انجمن طلوع طوطیا از كرمانشاه معرفی شدند.
در بخش درمان و بازتوانی نیز انجمن معتادان گمنام(NA)، كانون سبز جوانان شال قزوین، موسسه خیریه تولد دوباره و در حوزه كاهش آسیب نیز موسسه خیریات دوباره استان كرمانشاه و كاهش تقاضای مواد مخدر آمل به عنوان سازمانهای مردم نهاد برتر معرفی شدند.
اما انجمن معتادان گمنام كه از سال 1369 فعالیت خود را در ایران آغاز كرده است و اكنون 140 هزار معتاد درمان شده یا تحت درمان را در كشور در مجموعه خود دارد بر اساس سنت خود كه نبابد به هیچ موسسه دولتی، غیر دولتی و حتی خیریه وابستگی مالی داشته باشد جایزه خود را به ستاد مبارزه با مواد مخدر پس داد.
با توجه به سنت این انجمن كه اعضای آن باید گمنام باشند، محمد عمران رزاقی روانپزشك كه عضو موسس این انجمن است به نیابت از اعضای این انجمن لوح تقدیر این انجمن را دریافت كرد.
در سال 1953 گروهی كه عضو انجمن AA یا (Alcoholics Anooymous) بودند و تجارب موفقی در كنترل اعتیاد به الكل به روش غیر فیزیكی و از طریق مبارزه با وسوسه های روحی داشتند، انجمن NA یا (Narcotics Anooymous) را تاسیس كردند كه اكنون به عنوان انجمن معتادان گمنام در دنیا شناخته می‌شود و بیش از یك میلیون عضو درحال بهبود دارد.
این انجمن در سال 1369 از سوی دو برادر ایرانی كه به كمك این انجمن بهبود یافته بودند در ایران نیز با همكاری سازمان بهزیستی فعالیت خود را آغاز كرد و موفق شد اردیبهشت ماه 86 مجوز فعالیت خود را از نیروی انتظامی جمهوری اسلامی و پلیس اطلاعات و امنیت عمومی این نیرو اخذ كند.
بر اساس سنت این انجمن گمنامی باعث می‌شود تا معتادان بدون ترس از ممانعتهای اجتماعی و قانونی برای ترك اعتیاد خود اقدام كنند.

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha