بازار ایران پر از محصولات چینی شده است و جنس چینی در همه بخش‌های کشور دیده می‌شود. این تولیدات‌ گاه در بخش‌هایی دیده می‌شود که تعجب برانگیز است.

تعجب نکنید! چینی‌ها از رگ گردن به شما نزدیک‌ترند
سلامت نیوز : بازار ایران پر از محصولات چینی شده است و جنس چینی در همه بخش‌های کشور دیده می‌شود. این تولیدات‌ گاه در بخش‌هایی دیده می‌شود که تعجب برانگیز است. در سفری به یکی از شهرستان‌های بندرعباس وقتی سراغ روبنده مخصوص زنان محلی را می‌گرفتم در پاسخ گفتند که در بازارهای محلی روستایی وجود دارد. بعد از پیمودن کلی کوچه و پس کوچه به بازار محلی رسیدم و فروشنده با لهجه خاص خود گفت روبنده چینی هزار تومان و روبنده ایرانی ۴ هزار تومان! نتیجه گرفتم که هرجا اسم جنس چینی آمد کمتر تعجب کنم.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از سینا ، تجربه ثابت کرده که قرار نیست کالاهای بی‌کیفیت چینی دست از سر مردم کشورمان بردارند. اگر تا دیروز واردات بی‌رویه به اضافه قاچاق انواع و اقسام کالاهای چینی چوب لای چرخ تولیدکنندگان کشور می گذاشت، اکنون تجهیزات پزشکی غیر استاندارد و نامرغوب چینی که به شکلی مرموزانه از مرزهای کشور عبور کرده و از بیمارستان‌ها و درمانگاه‌های کشور سر در می‌آورند با جان مردم بازی می‌کنند.

از جان مردم ارزان‌تر هم که موردی را سراغ نداریم. در هر محملی وارد می‌شویم صحبت از مواردی است که به نوبه خود جان مردم را نشانه گرفته است که «نخ‌های چینی و تجهیزات دندانپزشکی چینی قاچاق شده» هم یکی دیگر از بلاهای جان مردم! از زمان مطرح شدن این موضوع پیگیری‌های زیادی صورت گرفت ولی همچنان گزارش‌ها حاکی از آنست که هنوز بساط سوداگری سلامت برچیده نشده و کالاهای نامرغوب و ارزان قیمت چینی در کنار نظارت کم جان وزارت بهداشت،آب گل آلوده‌ای برای سوءاستفاده برخی‌ها فراهم آورده است.

بخیه زخم برای سلامتی یا ناسلامتی
نخ‌های بخیه به صورت قاچاق وارد کشور شده و در بسیاری از بیمارستان‌ها و مطب‌ها توزیع شده‌اند. در این میان وزارت بهداشت کیفیت برخی از نخ‌ها را تایید کرده اما برخی دیگر را خیر. نخ بخیه موردی نیست که خود بیمار بتواند بر آن نظارتی داشته باشد. فکر کنید اگر بیمار دردمند در عین درد از پزشک که به وی اعتماد کرده بخواهد مارک و برند نخ بخیه را بپرسد! چه نتیجه‌ای می‌گیرد؟ وقت استعلام هم که ندارد.

واردات کالای پزشکی نامرغوب و غیر استاندارد چینی به روشهای غیرقانونی و قاچاق انجام شود اما در عین حال این را هم باید گفت که جلوگیری از قاچاق و واردات غیر قانونی جزو وظایف وزارت بهداشت نیست. در این میان برخی پزشکان بخش خصوصی اعلام کرده‌اند که چون نخ بخیه را خودشان خریداری می‌کنند و به مامور خرید سپرده نمی‌شود پس نظارت کامل را برآن دارند و این اتفاق در این بخش نمی‌افتد. دکتر حیدرعلی نیک‌پور، فوق تخصص جراحی و ترمیمی در بخش خصوصی در گفت‌و‌گو با خبرنگار سینانیوز عنوان کرد: «نخ‌های جراحی که ما استفاده می‌کنیم آمریکایی است اما در بیمارستان‌های دولتی ممکن است که از نخ چینی استفاده شود.»

چینی‌ها را در دهانتان ببینید!
ماجرای کالاهای نامرغوب چینی در حوزه بهداشت و درمان تنها به نخ جراحی ختم نمی‌شود و بسیار فرا‌تر از آن است. حتی بسیاری از دندانپزشکان و مراکز درمانی به ویژه مراکز درمانی خیریه، مراکز دولتی و حتی مطب‌های خصوصی به استفاده از مواد غیر استاندارد و بی‌کیفیت چینی به دلیل ارزانی روی آورده اند. آمار رسمی اعلام می‌کند به طور متوسط هر کودک ۱۲ ساله ایرانی ۲ دندان پوسیده و هر‌ بزرگسال ایرانی نیز بالطبع چند دندان خراب دارد، اما اگر از همین امروز همه شهروندان تصمیم به درمان و ترمیم دندان‌هایشان هم بگیرند، چالش‌های موجود در این حوزه آنقدر زیاد است که نرسیده به دندانپزشکی منصرف می‌شوند. هزینه‌های دندانپزشکی برای یک دندان خراب دست‌کم ۱۰۰ هزار تومان است. این در حالی است که متوسط جمعیت شاغل در کشور ما کارگران و کارمندانی هستند که تا مجبور نباشند پرداخت این هزینه در اولویت زندگی‌شان قرار نمی‌گیرد.

حالا اگر توانسته‌اید مرکز یا مطب دندانپزشکی پیدا کنید که تعرفه آن کمتر از متوسط جاهای دیگر بود، باز هم تردید کنید. البته‌‌ همان بحث نبود نظارت در این حوزه سبب شده است تا برخی از مراکز یا مطب‌هایی که با ظاهر شیک و قابل‌اعتماد در مناطق خوب شهر واقع شده‌اند نیز از مواد دندانپزشکی چینی و غیراستاندارد استفاده کنند. گرانی مواد و تجهیزات دندانپزشکی سبب شده، بسیاری از مراکز دولتی و خیریه و دندانپزشکان از مواد و تجهیزات غیراستاندارد و چینی دندانپزشکی استفاده کنند. برخی نیز براین باورند که گران شدن برخی مواد دندانپزشکی از قبیل آمالگام و کامپوزیت به چندین برابر قیمت و در همین حال، بالانرفتن تعرفه دندانپزشکان دلیلی است که دندانپزشکان را به سمت استفاده از مواد ارزان‌قیمت و بی‌کیفیت چینی سوق داده است. این در حالی است که مراکز دندانپزشکی و دندانپزشکان با اطلاع از مضرات و عواقب این محصولات غیراستاندارد، صرفا به خاطر ارزان بودن از این محصولات استفاده می‌کنند. هر چند که مدیرکل تجهیزات پزشکی وزارت بهداشت می‌گوید که در سال گذشته نزدیک به ۱۰۰ پرونده درخصوص تجهیزات و مواد دندانپزشکی غیراستاندارد در کشور به مراجع قضایی فرستاده شده است، اما ظاهرا نظارت‌ها چندان با دقت و درست انجام نمی‌شود.

مسواک چینی فراموش نشود
مسواک چینی هم که بحث خود را دارد؟ اصلا به خودتان شک راه ندهید مسواک‌هایی که در بازار ارائه می‌شوند و به خصوص در بازار بزرگ مترو عرضه می‌شوند چینی نیستند و کیفیت خوبی دارند! انجمن دندانپزشکی ایران ۲ سال پیش تحقیقاتی را در زمینه مسواک‌های چینی انجام داد. این تحقیقات نشان داد این مسواک‌ها از استانداردهای لازم برخوردار نیستند و نتیجه را به وزارت بهداشت اعلام کرد.دست آخر باید گفت که طبق بررسی‌های انجام شده در مورد اثرات ناشی از استفاده مواد دارویی بی‌کیفیت چینی گفته شده که این مواد، عمر ترمیم و درمانی را که بر روی دندان انجام می‌شود پایین می‌آورد، دندانها زمانی که تحت فشار قرار می‌گیرند به راحتی می‌شکنند، این مواد از شفافیت کمتری برخوردار هستند و تغییر رنگ می‌دهند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha