یکشنبه ۲۱ خرداد ۱۳۹۱ - ۱۰:۲۹
کد خبر: 50434

رییس مركز تحقیقات ایمنولوژی، آسم و آلرژی عادلانه نبودن تعرفه‌های پزشكی را یكی از علل بروز پدیده زیرمیزی برشمرد و اظهار كرد:‌ این تعرفه‌ها مناسب با شان پزشكی و نیازهای اولیه جامعه پزشكی نیست.

تعرفه‌ها در شان جامعه پزشكی نیست

سلامت نیوز : دكتر مصطفی معین در گفت‌وگو با ایسنا، افزود: با مقایسه تعرفه‌های پزشكی ایران با كشورهای دیگر منطقه مشخص می‌شود كه این تعرفه‌ها چند برابر كمتر از كشورهای عربی و تركیه است.

معین در ادامه گفت: وقتی نیازهای اولیه پزشك تامین نشود درصد تخلفات افزایش پیدا می‌كند در این شرایط لازم است به گونه‌ای بی‌طرفانه، عاقلانه، عادلانه و منصفانه، مشكلات جامعه پزشكی در ابعاد اجتماعی، اقتصادی، مدیریتی ریشه‌یابی شود تا بتوان آن‌ها را به‌طور بنیادین حل كرد.وی در پاسخ به این پرسش كه آیا در صورت منطقی شدن تعرفه‌ها، مردم از عهده پرداخت هزینه‌های زمانی برمی‌آیند، اظهار كرد: وظیفه پزشك نیست كه به جای دولت و حاكمیت از جیب خود به بیمار یارانه پرداخت كند، وظیفه دولت‌ها و حاكمیت است كه سلامت را كه در راس حقوق اساسی یك انسان است، تامین كند و هم در دین اسلام، هم در اعلامیه جهانی حقوق بشر و هم قانون اساسی روی این نكته تاكید شده كه سلامتی یك حق خدادادی است.

وی افزود: با واقعی كردن تعرفه‌ها، دولت به منظور جلوگیری از وارد شدن فشار بر مردم می‌تواند بیمه‌های خدمات درمانی را گسترش دهند؛ داروهای جدید و مورد نیاز بیماران را تحت پوشش قرار دهد و صندوق‌های بیمه‌ مطالبات پزشكان و داروخانه‌ها را به روز پرداخت كنند.معین در ادامه گفت:‌ پدیده زیرمیزی مقداری جنبه تبلیغاتی هم پیدا كرده است و متناسب با شأن پزشكی و پزشكان یك جامعه توسعه یافته نیست. با این پدیده باید بگونه‌ای مواجه شد كه اعتماد مردم به جامعه پزشكان كاهش نیابد چون در نهایت بر سلامت مردم لطمه وارد می‌شود اما زمانی كه زیرمیزی در رسانه‌ها و سریال‌ها مطرح می‌شود، هم جنبه سیاسی پیدا می‌كند و هم جنبه غیرمنطقی و غیرعقلانی.

رییس مركز تحقیقات ایمنولوژی، آسم و آلرژی اذعان كرد: منكر ارتكاب درصدی از تخلفات در جامعه پزشكی نمی‌شوم اما باید ریشه این قانون‌شكنی‌ها جستجو شود. فرهنگ عمومی یكی از زمینه‌های آن است. در جامعه‌ای كه متاسفانه لغزش‌های مختلف اخلاقی، اقتصادی و اجتماعی حتی در بین مسئولان وجود دارد ممكن است این لغزش‌ها در جامعه پزشكی هم دیده شود البته از جامعه پزشكی انتظار می‌رود كه تحت تاثیر فرهنگ عمومی و مدیریتی جامعه قرار نگیرند.معین درباره علت تجویز خدمات غیرضروری برای بیماران گفت:‌ ریشه اصلی تجویز خدمات غیرضروری برای بیماران ناآگاهی پزشكان از آخرین دستاوردهای پژوهشی پزشكی است. اگر پزشكان اطلاعات به روزی داشته باشند كمتر خدماتی برای بیمار تجویز می‌كنند كه از نظر علمی قابل دفاع نیست.

وی افزود: دلیل دوم تجویز خدمات پزشكی غیرضرور برای بیمار نظارت ناكافی وزارت بهداشت و سازمان نظام پزشكی بر عملكرد آنان است. اگر در هر سیستمی به عملكرد كادرهای كارآمد و آموزش‌دیده نظارت نشود، ممكن است لغزش‌های علمی،‌ اجتماعی و اخلاقی رخ دهد.معین در پایان سومین علت تجویز خدمات غیرضروری برای بیماران را ناشی از فرهنگ عمومی جامعه دانست و اظهاركرد: بیماران برداشت‌های غلطی درباره خدمات پزشكی دارند و از پزشك انتظار دارند كه مطابق با طرز تفكر آنان عمل كنند. به عنوان نمونه آنان از پزشك درخواست تجویز عكسبرداری پیشرفته و آنتی‌بیوتیك می‌كنند. البته پزشك نباید به هر خواسته‌ای تن بدهد با این حال اگر تحت فشار قرار بگیرد و با وقت كمی كه در درمانگاه و مطب دارد ممكن است تسلیم خواسته‌ بیمار شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha