سلامت نیوز :هر ورزشی می‌تواند از فواید جسمی- روحی برخوردار باشد، اما فعالیت‌های توام با تنفس، تعمق و حركت بهترین گزینه‌ها برای مدیریت استرس به شمار می‌روند. احتمالا اطلاع دارید كه ورزش منظم می‌تواند به شما در كنترل وزن‌تان كمك و از شما در مقابل بیماری‌های گوناگون محافظت كند، اما ورزش می‌تواند در مدیریت استرس نیز مفید واقع شود.

به گزارش سلامت نیوز تمرینات ورزشی باعث ترشح اندورفین می‌شود و اندورفین‌ها نوعی پروتئین انرژی‌زا هستند كه احساس بهتری را در ما ایجاد می‌كنند و حالات روحی‌مان را بهبود می‌دهند. هر ورزشی می‌تواند استرس و تنش را كاهش دهد، از این رو سعی كنید ورزش‌هایی را انتخاب كنید كه از آن لذت می‌برید.

برخی مردم از صخره‌نوردی لذت می‌برند؛ زیرا آنها احساس می‌كنند صخره‌نوردی نوعی تحرك توام با تعمق روی دیواره‌های صخره‌هاست. با انجام این ورزش هرگونه افكار تنش‌زا از میان می‌رود. این ورزش می‌تواند یك ورزش به‌شدت كاهش‌دهنده استرس باشد. اما اگر فردی از ارتفاعات بترسد، همین ورزش استرس‌زا می‌شود. شما باید فعالیت كاهش‌دهنده استرسی را انتخاب كنید كه مناسب‌تان باشد. جادوی ورزش‌های جسمی- ذهنی و تمرینات جسمی- ذهنی نوعی فعالیت‌های فیزیكی هستند كه بر تنفس، تمركز ذهن و آگاهی اعلا از حركات متمركز است. این گزارش می‌افزاید از جمله ورزش‌هایی كه در مدیریت استرس بسیار موثر است شامل موارد ذیل است:

یوگا

یوگا از جمله ورزش‌هایی است كه به تمركز بر تنفس نیاز دارد كه آن را به ورزش مدیریت استرس تبدیل می‌كند. این ورزش از نظر قدرت و تمركز، دارای كلاس‌هایی در سطوح مختلف است.

تای كای

تای كای، مانند ورزش یوگا تركیبی از حركات روان بدنی و تعمق است. از آنجایی كه تای كای به تمركز و تمدد اعصاب و شل كردن عضلات نیاز دارد، به نوعی، ورزش فیزیكی آرامش‌بخش ذهن نیز محسوب می‌شود. تای كای مانند یوگا، از نظر شدت و تمركز متفاوت است و شما باید سطحی را انتخاب كنید كه برایتان مناسب است.

پیلا تس


پیلاتس شامل یكسری حركات و كشش‌هایی است كه عضلات را تقویت و سفت، انعطاف‌پذیری و تعادل را بهتر و ذهن و بدن را با هم متحد می‌كند. نتیجه حاصل: شما هنگام فراگرفتن تمدد اعصاب و شل كردن عضلات كالری می‌سوزانید و این خود بهترین تمرینات جهت رفع تنش و استرس است.

اگر تمرینات جسمی- ذهنی برای شما مناسب نیست، می‌توانید از طریق تمرینات آمادگی جسمانی استرس خود را مدیریت كنید. هر نوع تمرینات آمادگی جسمانی می‌تواند انرژی و استرس افزایش‌یافته را آزاد كند. در ادامه چند تمرین آمادگی جسمانی برای مدیریت استرس ارائه می‌شود:

كیك بوكسینگ

شما می‌توانید با این تمرینات ناراحتی و اضطراب خود را تخلیه كنید كه باعث می‌شود این ورزش روشی فوق‌العاده برای مدیریت استرس باشد. شما هنگام فراگرفتن كیك بوكسینگ، تنفس درست را نیز می‌آموزید كه به شما در آزاد كردن استرس درونی‌تان كمك می‌كند.

پیاده‌روی و دویدن


بسیاری از مردم معتقدند پیاده‌روی یا دویدن بهترین راه برای افزایش آمادگی جسمانی است؛ زیرا پیاده‌روی و دو، استرس و تنش را از ذهن‌تان پاك می‌كند. خارج شدن از منزل برای انجام كار برای شما مفید است؛ زیرا نور خورشید و طبیعت می‌توانند روحیه را نیز بالا ببرند.

ورزش‌های دسته‌جمعی

یك تمرین ورزشی دیگر كه می‌تواند در رفع استرس موثر واقع شود، ورزش در كنار دوستان است. در حین ورزش شما با یكدیگر گفت‌وگو و درد دل می‌كنید. اگر این درد دل دوستانه درباره موضوعی باشد كه بر شما فشار روانی وارد كرده است، شما می‌توانید به این وسیله ایده‌هایی را برای حل مشكلات‌تان به دست بیاورید، اما اگر این گفت‌وگو درباره موضوع دیگری باشد، باعث می‌شود كه ذهن‌تان از آن مشكلات منحرف شود و آرامش پیدا كنید. برای كاهش سطح استرس‌تان باید دست‌كم 20 دقیقه تمرینات ایروبیك یا هوازی انجام دهید. برای كسب نتیجه بهتر حداقل 30 دقیقه و پنج تا شش بار در هفته این تمرینات را انجام دهید.

 با این حال، حتی یك تمرین ورزشی بسیار كوتاه نیز می‌تواند به شما در بهتر شدن روحیه‌تان كمك كند. زمان انجام تمرینات ورزشی به شما بستگی دارد. برای برخی مردم بهترین زمان ورزش صبح زود و قبل از شروع شلوغی روز است؛ و برای بعضی دیگر انجام تمرینات ورزشی در پایان روز به آنها آرامش می‌دهد و باعث نشاط‌شان می‌شود. مهم‌ترین نكته برای مدیریت استرس و سلامت عمومی شما به سادگی ورزش است و اگر شما بتوانید ورزشی را كه از آن لذت می‌برید (یك دوست ورزشی برای حفظ انگیزه‌تان) و زمانی مناسب با برنامه‌هایتان را بیابید، می‌توانید برای مدت طولانی‌تری آن را ادامه دهید و در نتیجه استرس را از خود دور و سلامت عمومی‌تان را حفظ كنید.
منبع:روزنامه اعتماد

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha