سه‌شنبه ۱۲ تیر ۱۳۸۶ - ۰۰:۰۰
کد خبر: 5044

سازمان بهداشت جهانی می‌گوید یک میلیارد نفر در نتیجه بیماریهای ناشی از سیگار در این قرن خواهند مرد، مگر آنکه دولت‌های جهان برای پیشگیری از سیگار کشیدن اقداماتی جدی را به عمل آورند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل ازخبرگزاری رویترز در شروع یک کنفرانس بین‌المللی در بانکوک پایتخت تایلند برای تدوین طرخی جاتی برای مقابله با این عادت زیانبار ، داگلاس بچر، رئیس برنامه مبارزه با دخانیات سازمان بهداشت جهانی (WHO) گفت: "توتون  محصولی مضر است. این ماده نیمی از مشتریانش را می‌کشد."

او گفت:‌"دخانیات سالانه باعث مرگ 5.4 میلیون نفر در سال می‌شود و نیمی از این موارد در کشورهای در حال توسعه رخ می دهد. این میزان تلفات مانند ان است که در هر ساعت یک جمبوجت پر از مسافر سقوط کند."

او افزود در حالیکه میزان سیگار کشیدن در بسیاری از کشورهای رو به توسعه به خصوص در میان نوجوانان در حال افزایش است، میزان مرگ و می رناشی از دخانیات در 20 سال آینده به 8.3 میلیون نفر در سال افزایش خواهد یافت.

اما به گفته او در صورتی که دولت‌ها اقداماتی را مانند مالیات‌های سنگین، ممنوعیت تبلیغات سیگار، و جلوگیری از سیگار کشیدن در مکان‌های عمومی را به مرحله اجرا درآورند، میزان سیگار کشیدن تا سال 2005 به نصف کاهش خواهد یافت.

بچر گفت که همه‌گیری سیگار کشیدن کاملا قابل کنترل است و کشورهایی مانند سنگاپور، استرالیا و تایلند با وضع قوانین سخت ضدسیگار به مردم در ترک سیگار کمک کرده‌اند.

او گفت:‌"اگر ما هم چنین کنیم، جان 200 میلیون نفر تا سال 2050 نجات خواهد یافت."

مسئولانی از 147 کشور در این کنفرانس یک هفته‌ای حضور دارند که احتمالا به توافق در مورد قوانینی الزام‌آور در مورد تبلیغات فرامرزی دخانیات – مثلا تبلیغ سیگار در رویدادهای مانند مسابقات اتومبیل‌رانی فورمول یک – و نیز مقرراتی سخت‌تر بر ضد قاچاق سیگار منجر خواهد شد.

بر اساس برآورد یک سازمان ضددخانیات در سال 2006 حدود 600 میلیارد نخ سیگار- معادل 11 درصد مصرف سیگار جهان- قاچاق شده است.

به گقته این سازمان قاچاق سیگار علاوه بر پایین‌ نگاه داشتن مصنوعی قیمت سیگار که تقاضا برای ان را تحریک می‌کند- ضرر ناشی از آن برای صنایع دخانیات دولت‌ها را از درآمد مالیاتی به اندازه 40 میلیارد دلار در سال محروم خواهد کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha