سلامت نیوز :در طول تاریخ نان از اهمیت بسیاری برخوردار بود و حتی به خاطر گران کردن نان شاطر در تنور می انداختند و شاه عباس با لباس مبدل در شهر راه می افتاد و با کسانی که گران فروشی می کردند برخورد می کرد. حتی یکبار نیز یک شاطر را با دست خودش به داخل تنور انداخت. مسئولین باید متوجه شوند که نان در سفره ایرانی همیشه قوت اول بوده و اگر همردم یچ چیز نداشتند نان در سفره داشتند و به کار رفتن نام نان در ضرب المثلهای ایرانی نشان ...


در طی تاریخ حاکمان به نان مردم اهمیت بسیاری می دادند و نان در سفره ایرانی از اهمیت خاصی برخوردار است.در فرهنگ کشورمان نان قوت اول مردم را تشکیل می دهد و از این رو نوسان قیمت آن در زندگی مردم تاثیر مستقیم دارد و افزایش آن مقوله ای است که دولتمردان باید توجه ویزه ای به آن داشته باشند.

در همین زمینه خبرنگار جوان آنلاین به گفت و گویی با غلامرضا کیامهر کارشناس مسایل اقتصادی و استاد دانشگاه  انجام داد که به شرح زیر است:

آقای کیامهر به نظر شما افزایش نرخ نان چه تاثیری در زندگی مردم جامعه خواهد داشت؟

در طول تاریخ نان از اهمیت بسیاری برخوردار بود و حتی به خاطر گران کردن نان شاطر در تنور می انداختند و شاه عباس با لباس مبدل در شهر راه می افتاد و با کسانی که گران فروشی می کردند برخورد می کرد. حتی یکبار نیز یک شاطر را با دست خودش به داخل تنور انداخت.

مسئولین باید متوجه شوند که نان در سفره ایرانی همیشه قوت اول بوده و اگر همردم یچ چیز نداشتند نان در سفره داشتند و به کار رفتن نام نان در ضرب المثلهای ایرانی نشان از اهمیت این قوت برای مردم ایران دارد مانند نان بریدند، نان کسی را آجر کردند، و پدر خانواده را نان آور خانواده می نامند که در هیچ فرهنگ این موضوع یافت نمی شود و نان در فرهنگ ایرانی و سفره ایرانی اهمیت بسیاری دارد.

یعنی گرانی نان تاثیر منفی دارد؟

ببینید، اگر نان گران شود تاثیرات بسیار مخربی دارد. اگر همه چیز گران شود به اندازه نان نمی تواند در خانواده های حقوق بگیر بحران ایجاد کند. البته قیمت بسیار پایین نان موجب اسراف می شود و مردم آن حرمتی که باید برای نان نگه دارند را نگه نمی دارند. در سالهای پیش یک شغلی بوجود آمده بود به نام نان خشکی و نمکی که نان می گرفتند و نمک می زدند. این نان های کپک زده خوراک دام ها می شد و از یک سو نان تلف می شد و از سوی دیگر این نان های کپک زده غذای گاوها می شد که سم آنها از شیر و گوشت گاو وارد بدن انسان می شد.

نباید قیمت نان به قدری افزایش پیدا کند که خانواده ها حتی نتوانند نان خالی بخورند. باید تعادل رعایت شود و نه آنقدر ارزان شود که مردم اسراف کنند و نه آنقدر گران که مردم توانایی خرید نان را نداشته باشند. فعلا سفره های مردم از پنیر خالی شده و نباید از نان هم خالی شود.

یک زمان وقتی می خواستیم فروتنانه دوستی را به منزل دعوت می کردیم می گفتیم یک لقمه نان و پنیر پیدا می شود اما در حال حاضر دیگر نمی توان این جمله را اغلب حقوق بگیران بگویند چرا که پنیر ایرانی ۱۵ هزار تومان شده و مردم نمی توانند کسی را به نان و پنیر هم دعوت کنند.

بنابراین شما با افازیش قیمت نان موافق نیستید؟

دولت ناگهان قیمت نان را چند برابر کرد و در حال حاضر میانگین قیمت یک قرص نان ۵۰۰ تومان است و سطح عمومی قیمت ها به شدت افزایش پیدا کرده و همه چیز چند برابر سال گذشته گران شده است.

اگر در این جو بار دیگر قیمت نان را افزایش دهند به دلیل اینکه نان در سفره ایرانی نقش محوری دارد سایر کالاها بار دیگر گران می شود و اگر گوشت ۲۵ هزار تومان است به ۴۰ هزار تومان خواهد رسید و جو روانی موجب افزایش بیشتر قیمت ها می شود و همه قیمت ها افزایش پیدا می کند و یک بحران اجتماعی اقتصادی ایجاد می شود که به صلاح جامعه نیست.

کسانی که دوست دار جامعه هستند در شرایط بحرانی کنونی کاری نمی کنند که باز هم شاهد جهش قیمت ها و افزایش نرخ تورم باشیم.باید اجازه دهند التهابی که از افزایش قیمت ها بوجود آمده فرو بنشیند و به تدریج قیمت ها را افزایش دهند چراکه شوک درمانی برای جامعه ما جواب نمی دهد.

قیمت ها نباید به شکل نجومی افزایش پیدا کند و قیمت نان باید در حدی افزایش یابد که مردم بتوانند تحمل کنند چرا که نان نقش محوری در سفره ها دارد.

به نظر شما چرا گرانی نان مشکل ساز است؟

در طول تاریخ دولت ها همیشه بزرگترین دغدغه شان این بود که نان به راحتی در اختیار مردم قرار گیرد و این قضیه به حدی اهمیت داشت که یک نانوا را داخل تنور می انداختند. دولت ما نیز باید حساسیت کافی را نشان دهد و با مواردی که جامعه نسبت به آن حساسیت دارد اینگونه بازی نکند.

بنده به افزایش قیمت نان اعتقادی ندارم چراکه با جو روانی که به دلیل افزایش تورم و افزایش شدید سطح عمومی جامعه ایجاد شده، انتظار افزایش هیچ چیز را ندارم بخصوص نان که بحران ایجاد خواهد کرد. افزایش قیمت نان علاوه بر افزایشب حران اقتصادی بحران اجتماعی نیز به وجود می آورد.
منبع:جوان آنلاین

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha