آموزه های دینی مانند توكل به خدا، خوش‌بینی و دید مثبت داشتن، صبر و شكیبایی در مقابل مشكلات می‌تواند ابزاری برای مقابله با استرس و فشارهای عصبی در زندگی امروز باشد.

سلامت نیوز : مدیر گروه سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد دانشكده علوم پزشكی نیشابور با بیان اینکه ایمان به خدا بدون شك مؤثرترین درمان اضطراب است، اظهار داشت: بسیاری از موارد مهارت زندگی مانند خودآگاهی و همدلی در متون دینی ما وجود داشته و اعتقادات مذهبی و عمل به آن زمینه را برای آموزش زودهنگام این مهارت‌ها فراهم می‌كند كه نتیجه آن زندگی همراه با آرامش و سعادت است.

دكتر مرتضی فاضل نیشابوری گفت: در سال 1984 سازمان بهداشت جهانی با شعار بهداشت برای همه تا سال 2000 میلادی ضمن توجه راهبردی به موضوع بهداشت، اهمیت مؤلفه معنویت در بهداشت روانی جامعه را خاطرنشان کرد.وی افزود: بیش از 200 مطالعه روانشناختی وجود رابطه بین سلامت روان و اعتقادات دینی در میان جوامع مختلف را به اثبات رسانده است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از پایگاه اطلاع رسانی وزارت بهداشت ؛ وی بیان داشت: با وجود تمام پیشرفت‌ها، مشكلات بهداشت روانی به‌عنوان معضلی برای خانواده‌ها، سازمان‌ها و جوامع رو به افزایش است. هر روز بر تعداد افرادی كه معتقدند معنویت درمان رنجوری و درماندگی روحی آنهاست و بر متخصصانی كه برای درمان بیماران روانی و حفظ سلامت روانی بر باورها و رفتارهای مذهبی متمركز می شوند، افزوده می‌شود.به نظر این پزشک، انسان امروز با آگاهی و بینش به این عقیده رسیده كه بدون معنویت تنها می‌ماند و در گرداب تكنولوژی به فنا می‌رسد و انسان امروز فهمیده كه با دور شدن از باور و اعتقاد، پوچی و درماندگی در انتظارش است.

 وی یادآور شد: نتایج پژوهش‌های جدید در رابطه با استفاده از دعا در زندگی روزمره و تأثیر آن بر سلامت روان حاكی از آن است كه بین فراوانی دعا و سلامت روان ارتباط معناداری وجود دارد.مدیر گروه سلامت روان معاونت بهداشتی دانشكده علوم پزشكی نیشابور اضافه کرد: مطالعات نشان می‌دهد در هنگام دعا و نیایش ضربان قلب و تنفس منظم شده و فشارخون كاهش می‌یابد و سوخت و ساز بدن متعادل می‌شود.وی تصریح داشت: دعا باعث كاهش ترشح هورمون‌های استرس مانند آدرنالین می‌شود و این امر افزایش ایمنی بدن را به ‌‌دنبال دارد.

دکتر فاضل یادآور شد: در پژوهش انجام شده سالمندانی كه هرگز به مراسم مذهبی نمی‌رفتند و یا خیلی كم در مراسم دعا و نیایش شركت می‌كردند تقریبا دو برابر كسانی كه هر هفته در این مراسم شركت می‌كنند دچار سكته مغزی می‌شوند. وی افزود: بنیادهای بهداشت و سلامتی متوجه شدند كه شركت در مراسم مذهبی باعث ایجاد رابطه صمیمانه و قلبی با مردم می‌شود و بهره‌مندی اشخاص از پشتیبانی اجتماعی تأثیر به‌سزایی در تندرستی و طول عمر افراد دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha