سلامت نیوز: یك متخصص پوست گفت: استفاده مكرر از كلر برای ضدعفونی كردن آب استخرها موجب بروز بیماری‌های پوستی، خشكی پوست و افزایش اگزما می‌شود.

دكتر ندا ادیبی در گفت‌وگو با ایسنا، در خصوص انتقال بیماری‌های قارچی در استخرهای عمومی اظهار كرد: برخی بیماری‌ها مانند شپش از طریق تماس بدنی و لباس به راحتی منتقل می‌شود.

وی افزود: تماس لباس‌های افراد با یكدیگر در رختكن استخر نیز می‌تواند موجب انتقال برخی از بیماری‌ها شود.

این متخصص پوست یكی دیگر از بیماری‌های بسیار شایع در استخرها را بیماری‌های قارچی دانست و ادامه داد: وجود رطوبت و گرما در محیط استخر و استفاده از رختكن‌های مشترك، فضای استخر را مستعد رشد انواع قارچ‌ها می‌كند و عفونت‌های قارچی در این محیط‌ها به راحتی منتقل می‌شود.

زگیل به صورت شایع در استخرها مشاهده شده است

ادیبی با اشاره به انتقال بیماری‌های واگیردار دیگر مانند زگیل در استخرها تصریح كرد: علاوه بر قارچ‌ها زگیل‌ نیز به دلیل ویروسی بودن به راحتی از فردی به فرد دیگری منتقل می‌شود.

وی ادامه داد: همچنین زگیل ممکن است با استفاده از حوله و یا وسایل شخصی فرد مبتلا یا به وسیله رطوبت از طریق كف به فرد دیگر منتقل شود.

این متخصص پوست با بیان اینكه زگیل به صورت شایع در استخرها مشاهده شده است، خاطرنشان كرد: عدم رعایت موازین بهداشتی و نبود قفسه‌های جداگانه لباس موجب شیوع بیماری‌های قارچی، انگلی و ویروسی در استخرها می‌شود.

شپش و قارچ با تماس لباس‌ها در قفسه‌های مشترك منتقل می‌شود


ادبیی ادامه داد: شپش یا قارچ به راحتی با تماس لباس‌ها در قفسه‌های مشترك از فرد آلوده به سایرین منتقل می‌شود.

وی با اشاره به اینكه كنترل بر بهداشت استخرها تنها راه‌ پیشگیری از انتقال این بیماری‌ها است، گفت: محیط استخرها در فواصل زمانی كوتاه باید تمیز و كنترل و اصول بهداشتی در این مكان ها باید به دقت رعایت شود، برای مثال آب استخرها نباید به مدت طولانی مورد استفاده قرار گیرد.

این متخصص پوست خاطرنشان كرد: برای جلوگیری از بروز بیماری‌های واگیردار بهتر است رختكن‌ها و كمدهای لباس در استخرها جدا تعبیه شود و از روش‌های متداول برای ضد عفونی كردن لباس‌ها و مكان‌های مشترك استفاده شود.

ادیبی با اشاره به اینكه معاینه پزشكی و گواهی سلامت باید به عنوان یكی از شرایط عضویت در استخرها عنوان شود، گفت: افراد باید قبل از ورود به استخر به متخصص پوست و پزشكان عمومی كه در این زمینه آموزش دیده اند مراجعه و گواهی سلامت دریافت كنند.

قارچ‌ها در رطوبت استخر برای مدت طولانی زنده می‌ماند

وی بیان كرد: با وجود اینكه انواع قارچ در نواحی مرطوب و جدارهای استخر برای مدت طولانی زنده می‌ماند، محل‌های عبور در استخرها باید ضدعفونی شود.

این متخصص پوست اظهار كرد: كلر تمام عوامل باكتری و قارچی را از بین نمی‌برد بنابراین برای ضد عفونی كردن آب استخرها باید از مكانیسم‌های دیگر نیز استفاده شود.

كلر موجود در آب استخر رنگ مو را تغییر می‌دهد

ادیبی با بیان اینكه استفاده از كلر رنگ مو را تغیر می‌دهد چرا كه این ماده ضد عفونی كننده چون با رنگ دانه‌های مو واكنش انجام می‌دهد، تصریح كرد: علاوه بر این كلر باعث افزایش جوش‌های صورت در نوجوانان شده و برای بیماران ریوی و تنفسی نیز مضر است.

امكان انتقال بیماری در استخرهای سرپوشیده بیشتر است

وی اضافه كرد: برخی از بیماری‌ها مانند عفونت‌های دستگاه تناسلی و عفونت‌های قارچی از فردی به فرد دیگر نیز از طریق آب و رطوبت استخرها منتقل می‌شود.

این متخصص پوست در خصوص مزیت استخرهای روباز در مقایسه با استخرهای سرپوشیده گفت: آفتاب در استخرهای روباز بسیاری از موارد بیماری‌زایی كه در آب وجود دارد را از بین می برد اما این امكان در استخرهای سر پوشیده به دلیل بسته بودن فضا وجود ندارد و امكان انتقال بیماری در این استخرها افزایش می یابد.

ادیبی ادامه داد: باید توجه داشت اگرچه امكان انتقال بیماری قارچی، ‌انگلی و ویروسی در استخرهای روباز كمتر است اما نور آفتاب موجب آفتاب سوختگی، ایجاد لك‌های پوستی، كك و مك و سرطان‌های پوستی می شود.

مراكز بهداشتی در فصل تابستان نظارت بیشتری بر استخرها داشته باشند

وی افزود: مسؤولان استخر كه وظیفه افزودن مواد ضدعفونی كننده به آب استخر را برعهده دارند باید میزان عناصر قارچی موجود در آب را بررسی كنند و علاوه بر آن مراكز بهداشتی نیز باید بر رعایت موازین بهداشتی در استخرها به وی‍ژه در فصل تابستان نظارت مستمر داشته باشند.

این متخصص پوست با بیان اینكه افراد قبل از ورود و پس از خروج به آب استخر باید دوش بگیرند، اظهار كرد: افراد علاوه بر دوش گرفتن در استخر باید در منزل نیز استحمام كنند چرا كه دوش گرفتن در استخرها با دقت انجام نمی‌شود و امكان انتقال بیماری در این مكان‌ها افزایش می‌یابد.

این متخصص پوست افزود: برای پیشگیری از بروز بیماری‌های قارچی كارشناسان بهداشت باید به صورت مرتب عناصر قارچی در آب استخر را كنترل كنند.

ادیبی گفت: افراد دارای بیماری‌های پوستی و بیماری واگیردار نباید به استخرها وارد شوند و مسؤولان استخر نیز باید از افراد گواهی معتبر سلامت بخواهند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha