سلامت نیوز: ‌نماینده مردم ارومیه ‌گفت: ‌وزارت بهداشت جیب خالی بیمارانی را که به بیمارستان می‌ِآیند، ‌‌خالی‌تر نکند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس، نادر قاضی‌پور نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی امروز یکشنبه طی سخنانی در صحن علنی مجلس خطاب به وزیر بهداشت گفت: از وزارت بهداشت انتظار نداریم که بیمارانی را که به بیمارستان می‌ِآیند، جیب خالی آنها را خالی‌تر کند.

وی با بیان اینکه امید داریم که وزارت بهداشت در برخی از سیاست‌های خود تجدیدنظر کند، گفت: متاسفانه ناظران دولتی در بیمارستان‌های خصوصی عمل جراحی انجام می‌دهند و بر همین اساس نمی‌توانند نظارت لازم را داشته باشند.

کولیوند نماینده مردم کرج هم طی سخنانی در صحن علنی مجلس اظهار داشت: زمانی وزارت بهداشت موفق است که در راستای یک هدف حرکت کند.

وی افزود: ایجاد بستر نظارتی دقیق در سیستم کامل نیست که مصداق آن در بی‌توجهی به بحث تعرفه‌ها مشخص است.

نماینده کرج اظهار داشت: در حال حاضر بسیاری از بیماران که مراجعه می‌کنند، حدود 70 درصد از بیمه را باید خودشان بپردازند.

وی گفت: بحث پزشک خانواده که طرح خوبی هم است، چند اشکال دارد که باید این اشکالات را بررسی و رفع کرد.

این نماینده مجلس ادامه داد: متاسفانه پزشک در این طرح باید بیشترین وقتش را برای ارسال اطلاعات از اینترنت اختصاص دهد که این خیلی وقت می‌گیرد.

وی با بیان اینکه نظام بیمه تاخیر در پرداخت دارد، گفت: بحث فرسودگی‌ بیمارستان‌های کشور از دیگر مواردی که باید به آن توجه کرد.

نماینده کرج همچنین گفت: در خصوص سالمندان و بیماران خاص نیز باید اقدامات لازم نیز صورت بگیرد.

کولیوند گفت: همچنین باید به بحث سوانح و سوختی در تمام نقاط کشور توجه لازم انجام شود.

در ادامه حمیدرضا پشنگ نماینده مردم خاش در مجلس شورای اسلامی طی سخنانی گفت: بخشی از مشکلاتی که جامعه با آن مواجه است و دولت و مجلس باید در این زمینه تلاش بیشتر کنند را ذکر می‌کنم.

وی افزود: تا امروز مشکلات بهداشت پزشک خانواده حل نشده و انتظار می‌رود که این مسئله مورد توجه قرار گیرد.

پشنگ ادامه داد: برای اینکه بتوانیم در مناطق کمتر توسعه یافته پزشکان ماندگار داشته باشیم باید زمینه‌ای را فراهم کنیم تا در استان‌هایی مثل سیستان و بلوچستان با مشکل مواجه نشویم.

وی در ادامه با اشاره به مشکلات بیماران صعب العلاج خاطرنشان کرد: نوسازی ناوگان اورژانس و تجهیز بیمارستان‌های خواسته به حق مردم مناطق محروم است.

پشنگ در سخنانش مشکلات مدیریتی را یکی دیگر از مسائل وزارت بهداشت عنوان کرد و خواستار توجه وزیر برای حل این مسئله شد.

همچنین هادی قوامی، نماینده اسفراین در مجلس شورای اسلامی هم طی سخنانی این سؤال را مطرح کرد که نرخ سرانه درمان در سال 91 چقدر باید باشد و آیا ما توانسته‌ایم اهداف برنامه پنجم را در این رابطه تامین کنیم.

نماینده اسفراین افزود: تبعیت کمی و کیفی برنامه‌ها از بودجه باید مورد توجه قرار گیرد و مسئولان به این مسئله اهتمام ویژه داشته باشند.

قوامی با ذکر این مسئله که امروز باید نظارت کنیم تا ببینیم که هدف قانونگذار محقق شده است یا خیر، گفت: آمار و وضع موجود نشان دهنده فاصله زیاد در رابطه با مسئله ذکر شده است.

وی به مطالبات بیمه‌های کشور اشاره کرد و گفت: باید توقعاتی را در مردم ایجاد کنیم که توانایی اجرای آن را داشته باشیم.

در ادامه جلسه علنی امروز سلیمان عباسی، نماینده گنبد کاووس در مجلس شورای اسلامی طی سخنانی اظهار داشت: در بحث تولید داروهای مشتق از پلاسما که نقش بسیار خوبی در درمان بیماران خاص داشته و از این طریق توانسته‌ایم 200 میلیون دلار صرفه جویی ارزی کنیم کمک بسیار خوبی برای اقتصاد و بیماران ما خواهد بود.

وی افزود: افزایش ردیف و پست‌های سازمانی و بازنگری تشکیلات دانشگاه‌ها می‌تواند باعث ساماندهی نیروی انسانی شود.

این نماینده مجلس اظهار داشت: با توجه به اینکه در حال حاضر بهیار و کمک بهیار فارغ التحصیل نداریم و انجام خدمات اولیه در بیمارستان‌ها بر زمین مانده می‌توانیم با تبدیل وضع نیروهای شرکتی آموزش 6 ماهه‌ای را به آنها بدهیم تا این خدمات را انجام دهند.

در ادامه جلسه علنی امروز حمیدرضا عزیزی، نماینده دیگر مجلس نهم نیز طی سخنانی در صحن علنی مجلس اظهار داشت: تعرفه‌گذاری از سازمان نظام پرشکی گرفته و به شورای عالی سلامت واگذار شده است ولی تاکنون شورای عالی سلامت تشکیل نشده و این تعرفه‌هایی که قرار بود منطبق با برنامه 5 ساله پنجم باشد، این طور نبوده لذا بیمارستان‌های ما خصوصاً بیمارستان‌های دولتی و مراکز پزشکی و پیراپزشکی در معرض ورشکستگی هستند.

وی بر همین اساس از مسئولان وزارت بهداشت خواست که جهت تعرفه‌گذاری صحیح و به موقع اقدام لازم را انجام دهند.

این نماینده مجلس با ذکر این مسئله که ما با کلیت بحث پزشک خانواده موافقیم، گفت: فرانشیز پزشک خانواده باید رایگان شود تا بار مراجعات بیماران به مراکز بهداشتی و درمانی کم شود.

عزیزی اظهار داشت: در تفاهمنامه‌ای که بین بیمه‌ها و دانشگاه‌های علوم پزشکی وجود دارد، به مسائل کلی اشاره شده و تکلیف بیمه‌های خصوصی روشن نیست که باید به این مسئله هم توجه لازم صورت بگرید.

حسینعلی شهریاری نماینده مردم زاهدان در مجلس شورای اسلامی هم امروز طی سخنانی در صحن علنی مجلس حوزه سلامت را حوزه پیچیده‌ای معرفی کرد و اظهار داشت: در آن چیزی که مربوط به حوزه سلامت می‌شود شاید حدود 35 درصد آن به وزارت بهداشت برگردد و حدود 65 تا 70 درصد آن هم به وزارتخانه‌ها و دستگاه‌های دیگر برمی‌گردد.

وی افزود: متاسفانه هماهنگی‌ بین بخشی خوبی و همکاری لازم بین وزارتخانه‌ها در رابطه با بخش سلامت وجود ندارد.

شهریاری گفت: در سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری برای برنامه پنجم در راس آن عدالت و سلامت وجود داشت که شاید اگر این مسئله محقق شود، خیلی از مشکلات عمده دیگر کشور هم حل شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha