یک فوق تخصص ریه اعلام کرد: ریزگردها برای همه افراد و به ویژه مردم تهران که مجبورند ترکیبی از ریزگردها و آلودگی هوای ناشی از آلاینده‌های صنعتی را تنفس کنند، نگران کننده است.

سلامت نیوز: یک فوق تخصص ریه اعلام کرد: ریزگردها برای همه افراد و به ویژه مردم تهران که مجبورند ترکیبی از ریزگردها و آلودگی هوای ناشی از آلاینده‌های صنعتی را تنفس کنند، نگران کننده است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر، یک فوق تخصص ریه با استناد به تحقیقی که به تازگی از سوی انجمن آسم و آلرژی ایران در تهران انجام شده، افزود: متاسفانه علائم آسم بین تهرانی‌ها بسیار بالا بوده و از شیوع 35 درصدی در پایتخت برخوردار است.

دکتر ابراهیم رضی با اشاره به اینکه مردم تهران در گذشته صرفا از آلودگی هوای ناشی از انواع آلاینده‌های صنعتی همچون حرکت خودروها و فعالیت کارخانجات رنج می‌بردند، اظهار کرد: در دو سه سال اخیر آلودگی ناشی از گرد و غبار نیز به آلاینده‌های تهران اضافه شده و شرایط را برای تنفس مردم این کلان شهر از گذشته دشوارتر کرده است.

وی هجوم این دو نوع آلودگی به تهران را عامل ایجاد و تشدید بیماریهای انسدادی، عفونی و ریوی از جمله سرطان ریه دانست و تصریح کرد: افراد دارای زمینه و سابقه بیماری‌های مزمن ریوی، نسبت به اشخاص سالم از آلودگی هوا بیشتر آسیب می‌بینند.

رضی با تأکید بر نقش سرطانزایی آلودگی هوا بر شهروندان اضافه کرد: با توجه به این که بیماریهای ریوی عموما از دوره طولانی برخوردارند، ممکن است آثار و تبعات آلودگی‌ هوای امروز تهران چند دهه بعد بروز کرده و عوارض خود را نشان دهد.

وی با بیان این که تهران شهری کم بارش محسوب می‌شود، اظهار کرد: پدیده ریزگردها شهرهایی که میزان بارش در آنها کم است و علاوه بر آن از پوشش گیاهی پایینی برخوردار می‌باشند را بیشتر تحت تأثیر قرار داده و آثار مخرب‌تری بر جای می‌گذارند.

رضی با اشاره به این که سن ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی در کشور ما به ویژه در تهران بسیار پایین آمده، تصریح کرد: تا دو دهه پیش بروز سکته قلبی در افراد زیر40 سال بسیار نادر بود، در صورتی که در حال حاضر این موضوع بسیار شایع شده و بسیاری از اشخاصی که سن آنها کمتر از 40 سال است نیز دچار حملات قلبی می‌شوند.

این پزشک فوق تخصص بیماری‌های ریوی در پایان خاطرنشان کرد: علاوه بر شیوع بیماریهای قلبی و عروقی، ابتلا به انواع سرطان‌ها از جمله سرطان‌ ریه در کشور ما بسیار شایع شده که البته شیوع آن می‌تواند ناشی از افزایش آلاینده‌های هوا باشد.

مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوا به تازگی با تأکید بر ازدیاد حملات تنفسی و سکته‌های قلبی، از افزایش آمار مراجعه به مراکز درمانی طی روزهای اخیر خبر داده و اعلام کرده بود: هیچ اقدام عملی در زمینه مهار ریزگردها انجام نشده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha