سلامت نیوز: عضو هیئت مدیره انجمن شنوایی شناسی با اشاره به اینکه وزارت بهداشت باید در زمینه غربالگری در حوزه شنوایی‌شناسی ورود کند گفت: با وجود تمام تلاش‌های بهزیستی متاسفانه ۷۵ درصد نوزادان غربالگری شنوایی نمی‌شوند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس، احمدرضا نادری امروز در نشست خبری انجمن شنوایی شناسی با اشاره به اینکه بر اساس آمارهای موجود 2 تا3 سال قبل فقط 25 درصد تولد‌های سالانه مورد غربالگری شنوایی قرار می‌گیرد اظهار داشت: اکنون با تمام تلاش سازمان بهزیستی و معاونت پیشگیری این میزان افزایش یافته اما هنوز 75 درصد تولد نوزادان تحت پوشش غربالگری شنوایی قرار نمی‌گیرد.

وی با بیان اینکه در کشور سه هزار شنوایی شناس وجود دارد افزود: وزارت بهداشت باید برای پوشش 100 درصدی خدمات شنوایی شناسی در نوزادان ورود کند.

نادری تصریح کرد: برنامه غربالگری نوزادان بر اساس پروتکل‌های مشخص شده از سه ماهگی برای تشخیص اختلال شنوایی باید اقدام شود و به دلیل انعطاف پذیری سیستم عصبی نوزادان این زمان بهترین زمان برای مداخله و درمان اختلال شنوایی است.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با اشاره به اینکه تشخیص زود هنگام و مداخله مناسب می‌تواند در اقتصاد پزشکی و کاهش هزینه‌ها در زمینه اختلالات شنوایی برای کشور مفید واقع شود تصریح کرد: یکی از چالش‌های ما عدم ورود وزارت بهداشت برای غربالگری است که حال امروز به خاطر برخی ملاحظات بهزیستی این کار را انجام می‌دهد و با وجود تمام تلاش‌های سازمان بهزیستی باید یک نظام جامع ملی توسط وزارت بهداشت مانند طرح واکسیناسیون برای غربالگری شنوایی صورت پذیرد.

نادری با بیان اینکه در تمام دنیا این گونه غربالگری‌ها را بر عهده انجمن‌ها قرار می‌دهند افزود: امروز انجمن شنوایی‌شناسان هیچگونه نقشی در غربالگری شنوایی نوزادان در کشور ندارد و فقط سازمان بهزیستی از این متخصصان استفاده می‌کند.

وی ادامه داد:‌ سازمان بهزیستی با بکارگیری افراد غیرمتخصص برای غربالگری شنوایی در نوزادان باعث شده است که نتایج مناسبی از این غربالگری‌ها حاصل نشود که گزارشات آن توسط شنواشناسان به ما ارائه می‌شود.

وی گفت: انجمن شنواشناسان مشکلی با اپراتور دستگاه غربالگری در سازمان بهزیستی ندارد بلکه حرف ما این است که مدیریت این غربالگری‌ها با استفاده از افراد غیر متخصص دچار اشکال است و این در حالی است که شنوایی شناسان باید در این زمینه تست‌های غربالگری را انجام دهند.

عضو هیئت مدیره انجمن شنوایی شناسان ایران با اشاره به اینکه امروز برای کشورهای توسعه یافته غربالگری شنوایی یک شاخص توسعه به حساب می‌آید تصریح کرد: کشوری مانند نروژ امروزه تمام تست‌های شنوایی خود را بر اساس تست پاسخ عصب شنوایی که یک تست بسیار جدید است برای کل کشورش انجام می‌دهد ولی در عین حال بسیار محدود و گران‌قیمت است.

نادری با اشاره به پذیرش دانشجویان شنوایی شناسیی در مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و PHD ادامه داد: متاسفانه رشته شنوایی‌شناسی در نظام سلامت و جامعه پزشکی به دلیل جدید بودن آن ناشناخته مانده است.

وی تصریح کرد: در این زمینه سمعک یک وسیله نیست بلکه یک خدمت است که در چند مرحله و با کمک یک تیم و کار گروهی پزشکی برای بیمار تجویز می‌شود و فقط هم شنوایی شناسان می‌توانند آن را تجویز کنند.

نادری با اشاره به معضلات تبلیغات گمراه کننده در نظام سلامت در زمینه تجویز سمعک افزود: امروزه مشاهده می‌کنیم تکنسین‌های تجهیزات پزشکی ادعای تجویز سمعک می‌کنند که این کار غلطی است.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی بیان داشت: شنوایی شناسان نیز در زمان ارائه خدمات به بیماران اختلالات شنوایی با تعامل متخصصان گوش، حلق و بینی و متخصصان اطفال این کار را انجام می‌دهند و در صورتی که بتوان فرد را درمان کرد و آن را به متخصص گوش ، حلق و بینی ارجاع داده و در صورتی که درمان امکانپذیر نباشد برای تجویز سمعک و کاشت حلزون شنوایی شناسان این کار را انجام می‌دهند که این مقوله از نوزادی تا افراد سالمند صورت می‌پذیرد.

پایلوت غربالگری شنوایی با وزارت بهداشت ولی اجرای آن با بهزیستی


حسام‌الدین امام جمعه، عضو تیم کاشت حلزون بیمارستان حضرت رسول(ص) با اشاره به اینکه آغاز غربالگری شنوایی نوزادان با پایلوت وزارت بهداشت در سه شهر 10 سال قبل شروع شد افزود:‌ ولی امروز مشاهده می‌شود که اجرای این طرح غربالگری شنوایی نوزادان توسط بهزیستی انجام می‌شود و در مراحلی نیز توسط بخش خصوصی صورت می‌پذیرد و این مسائل منجر شده است که یک نظام ملی برای غربالگری توسط وزارت بهداشت انجام نشود.

امام جمعه با اشاره به اینکه در برخی مراکز بهزیستی از افراد غیرمتخصص مثلاً بهیار و دیپلمه‌ها برای غربالگری شنوایی نوزادان در زایشگاه‌ها استفاده می‌شود افزود: امروز افراد بدون داشتن تخصص این غربالگری را در بهزیستی انجام می‌دهند اما متولی اصلی آن که وزارت بهداشت است در زمینه غربالگری شنوایی نوزادان ورود نکرده است.

رئیس سمینار تخصصی سمعک و کاشت حلزون با اشاره به برگزاری دومین سمینار تخصصی سمعک و کاشت حلزون در روزهای 24 تا 25 خرداد افزود: در این سمینار آخرین پیشرفت‌ها و تکنولوژی سمعک از نظر نرم‌افزاری و سخت‌افزاری به متخصصان امر و جامعه هدف ارائه می‌شود.

وی تصریح کرد: سمعک در گذشته به عنوان یک تقویت کننده صدا شناخته می‌شد ولی امروز با تغییرات و رشد تکنولوژی و ساخت سمعکهای دیجیتال ضایعات شنوایی هر چه بیشتر و بهتر برطرف می‌شود.

امام جمعه با بیان اینکه امروز با توجه به اینکه بسیاری از افراد مایل نیستند سمعک آنان دیده شود به همین علت برخی سمعک‌ها در کانال گوش قرار می‌گیرد گفت: ‌یک نوع از عمل ها نیز به عنوان کاشت حلزون در سر افراد صورت می‌پذیرد که این نوع عمل‌های کاشت حلزون از سال 71 در ایران آغاز شد که تاکنون نیز 7 هزار نفر عمل کاشت حلزون انجام داده‌اند.

لیلا جلیلوند، دبیر علمی دومین سیمنار تخصصی سمعک و کاشت حلزون نیز با اشاره به 4 سخنرانی میهمانان خارجی از کشورهای آلمان، اتریش، بلژیک و سه میزگرد تخصصی و در نهایت 18 پوستر در این سمینار تخصصی گفت:  دومین سمینار تخصصی سمعک و کاشت حلزون که 24 و 25 خرداد برگزار می‌شود دارای 8  امتیاز و بازآموزی بوده که مسائل کلینیکی برای نوزادان و مشاوره و توانبخشی شنوایی درآن مطرح می‌شود و در مجموع باید دید سنتی افراد در جامعه نسبت به سمعک ارتقا یابد و با توجه به پیشرفت‌های کنونی و ساخت سمعک‌های پیشرفته و هوشمند این نگرش‌ها باید تغییر کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha