سلامت نیوز: آمار های جهانی نشان می دهند که پنومونی و اسهال دو عامل اصلی مرگ ومیر در کودکان زیر پنج سال هستند که در اغلب موارد بدون نیاز به درمان های آنتی بیوتیکی قابل کنترل هستند.
محمد رحیم کدیور فوق تخصص عفونی کودکان و استاد دانشگاه علوم پزشکی شیراز در گفتگو با باشگاه خبرنگاران گفت: یکی از مهم ترین و شایعترین بیماری ها در کودکان،  عفونت ها و بیماری های تنفسی است که با آمار بالای مرگ و میر همراه هستند.
 وی افزود: سرما خوردگی،  آنفلوانزا، سینوزیت، عفونت گلو و لوزه ها از جمله عفونت ها و بیماری های بسیار مهم مربوط به دستگاه تنفسی فوقانی است ودر مقابل پنومونی یا سینه پهلو مهم ترین بیماری دستگاه تنفسی تحتانی است.
 کدیور با بیان اینکه پنومونی از جمله مهم ترین دلایل مراجعه کودکان به مراکز درمانی است، تصریح کرد: در صورتیکه پنومونی و بیماری های دیگری همچون اسهال به موقع کنترل و درمان نشود، در آن صورت عوارضی خطر ناکی برای کودک به وجود می آید.
این فوق تخصص عفونی کودکان تاکید کرد: آمار های جهانی نشان می دهند که پنومونی و اسهال دو عامل اصلی مرگ و میر کودکان زیر پنج سال در دنیا هستند.
 کدیور اظهار داشت:  پنومونی و اسهال به طور عمده به دلیل ویروس ها ایجاد می شوند و باکتری ها کمتر نقش دارند و بیماری های ویروسی نیز در اغلب موارد نیاز به درمان آنتی بیوتیکی برطرف می شوند.
 وی یاد آور شد: در واقع پنومونی و اسهال و بسیاری  دیگر از بیماری های عفونی  شایع به ویژه در بین کودکان، بدون نیاز به درمان های آنتی بیوتیکی قابل کنترل هستند.
 وی افزود: در این بیماری ها استفاده از آنتی بیوتیک ها نه تنها کمک چندانی به درمان بیماری  عفونی نمی کند، بلکه ممکن است دادن آنتی بیوتیک طول دوره درمان را بیشتر نیز کند.

*** درایران تنها بر علیه 9 بیماری واکسن استفاده می شود

 استاد دانشگاه علوم پزشکی شیراز در ادامه گفت: گسترش برنامه های ایمن سازی و افزایش پوشش واکسیناسیون،  از جمله مهم ترین اقدامات برای مبارزه با عوامل عفونی و کنترل بیماری های عفونی است.
 کدیور افزود: خوشبختانه در سالهای اخیر اقدامات بسیار خوبی در زمینه  ایمن سازی و کنترل بسیاری از بیماری های عفونی در کودکان صورت گرفته که البته این اقدامات کافی نیست.
 وی با اشاره به اینکه در کشور های پیشرفته بر علیه 17 بیماری واکسن زده می شود، تصریح کرد: در ایران با وجود اقدامات خوب انجام گرفته،  تنها بر علیه 9 بیماری واکسن استفاده می شود
کدیرو یاد آور شد: در کشور هایی که بر علیه تعداد بیشتری از بیماری های عفونی واکسیناسیون صورت می گیرد، موارد مرگ و میر کودکان و نوزادان به میزان قابل توجهی کاهش یافته است.
 وی گفت: واکسن منژیت از جمله واکسن هایی است که در داخل تولید نمی شود و باید آن را وارد کنیم که البته در این زمینه مشکلات زیادی وجو دارد.
 این فوق تخصص عفونی اطفال خاطر نشان کرد: آبله مرغان، زونا، انفلوانزا، سرطان دهانه رحم، هپاتیت A ، روتاویروس، هموفیلوس نوع B ،  میننگوکرک و پنوموکوک از جمله بیماری هایی است که واکسن آنها باید در برنامه گسترش ایمنسازی و افزایش پوشش واکسیناسیون در کشور، مورد استفاده قرار گیرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha