معاون درمان دانشگاه علوم پزشكی جندی شاپور اهواز گفت: مهمترین دلیل عدم رضایت شهروندان و بیماران در حوزه پزشكی، عدم توجه به مسائل روحی و روانی و ارتباط با بیمار است.

سلامت نیوز : دكتر شاهرخ رییسیان در همایش "اخلاق پزشكی" برگزار شد، اظهار كرد: پزشكان و پرستاران مطالبی را كه از نظر علمی در دانشگاه‌ آموزش دیده‌اند در محل كار خود اجرا می‌كنند اغلب این آموزش‌ها نیز از غرب دریافت شده و برخی از آنها متناسب با فرهنگ كشور نیستند.

وی افزود: متأسفانه در بحث اخلاق پزشكی مشكل داریم و با اینكه در چند سال گذشته اقدامات زیادی در این زمینه انجام شده، ولی باز هم در بخش معنوی ارتباط پرسنل با بیمار مشكل داریم و نمود این موضوع را در همه بیمارستان‌های كشور می‌بینم. بیماران هر چقدر هم خدمات‌ درمانی مناسبی دریافت كنند، ولی باز هم از سیستم درمانی رضایتمندی اندكی دارند و این نشان می‌دهد كه به بیمار به اندازه كافی توجه نشده است.رییسیان با تاكید بر اینكه باید به موضوع اخلاق پزشكی بیشتر توجه شود، تصریح كرد: از ابتدای سال جاری از سوی دانشگاه علوم پزشكی جندی‌شاپور اهواز اقداماتی در این زمینه انجام شده و تاكنون چندین سمینار و همایش با موضوع اخلاق پزشكی برگزار شده و دیدگاه‌ها و راهكارهای مختلف مورد بحث و بررسی قرار گرفته است.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشكی جندی‌شاپور اهواز خاطرنشان كرد: زمینه رضایتمندی بیماران باید از طریق برقراری ارتباط مناسب فراهم شود و مسائل روحی و روانی بیماران در اولویت قرار گیرد.به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا ؛ دكتر سودابه جولایی، عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشكی تهران نیز در این همایش گفت: بیشترین حجم شكایت‌های پزشكی به دلیل ارتباط نامناسب با بیماران است و این در حالی است كه با انجام كارهایی ساده می‌توان یك ارتباط مناسب با بیمار برقرار كرد و میزان شكایت‌ها را كاهش داد.جولایی تصریح كرد: حرفه‌ای بودن مستلزم یاد گرفتن اخلاق مربوط به حرفه است. اخلاق باید در انسان نهادینه شود، زیرا نمی‌توان با قوانین مجازات و پاداش به كسی اخلاق حرفه‌ای را یاد داد. در حرفه‌ پزشكی به دلیل اینكه با جان انسان‌ها در ارتباط است، نقش اخلاق حرفه‌ای بسیار پررنگ‌تر می‌شود. اخلاق در پزشكی بر پایه چهار اصل اختیار، سودرسانی، اجتناب‌ از آسیب و عدالت استوار است. البته یك مبحث دیگر هست كه در هیچ یك از این اصول جا نمی‌گیرد و آن ارزش حیات است. این بخش خود یك اصل مستقل است و می‌توان گفت مهم‌ترین اصل پزشكی است.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشكی تهران خاطرنشان كرد: اخلاق پزشكی در بیشتر اوقات یك كار اجتماعی است و نمی‌توان آن را به صورت فردی انجام داد. تصمیم‌گیری اخلاقی نیز پیچیدگی‌های خاصی دارد و وقتی با جان یك انسان سرو كار داریم باید دقت زیادی داشته باشیم. اخلاق پرستاری جایگاه‌ ویژه‌ای دارد، زیرا پرستار بیشتر از افراد دیگر با بیمار سر و كار دارد. بیشترین شكایات در حوزه پزشكی و پرستاری مربوط به ارتباط نامناسب با بیمار است. مواردی جزئی مانند دست گذاشتن بر روی شانه بیمار یا همراهان او موجب برقراری یك ارتباط و همدلی میان پرستار و بیمار می‌شود كه متأسفانه معمولا این موارد انجام نمی‌شود. برقراری یك ارتباط مناسب و عذرخواهی همه چیز را حل می‌كند و بسیاری از شكایات رفع می‌شوند.وی ادامه داد: اصول اخلاق پرستاری شامل حمایت از حقوق بیماران، جوابگو بودن در قبال اعمال انجام شده و مشاركت و همراهی با دیگران است. البته اخلاق حرفه‌ای باید در دروس پرستاری به آن‌ها آموزش داده شود. تنها یك درس هم نمی تواند این مورد را بیان كند بلكه باید در همه درس‌ها گنجانده شود. ‌رفتار و اخلاق پزشكی به چهار بخش رفتار ایده‌آل، مطلوب، نامطلوب و قبیح تقسیم می‌شود. رفتار مطلوب نیز شامل اولویت‌ دادن به منابع بیمار، راز‌داری، برخورد محترمانه و پذیرش با روی گشاده است. رفتار قبیح هم شامل دروغ‌گویی، ایجاد خطر برای بیمار، توهین زبانی یا جسمی به بیمار، تحریف در مدارك پزشكی و دزدی است كه بسیار كم مشاهده شود.

حجت‌الاسلام و المسلمین رضا حسینی‌فر، مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه علوم پزشكی جندی‌شاپور اهواز نیز در این همایش گفت: در حال حاضر از لحاظ رعایت احترام بیماران، اسلام واقعی در غرب اجرا می‌شود. بیمارستان یك شهر فشرده است كه انسان‌های فقیر و غنی در این محیط كنار هم قرار می‌گیرند. كار در چنین موقعیتی واقعاً سخت است، ولی این دلیل نمی‌شود كه صدای شكایات مردم شنیده نشود.وی افزود: اگر در بیمارستان‌ها تا به حال اخلاق پزشكی درست رعایت نشده است، از این به بعد باید درست رفتار شود و به حرف دل مردم گوش داد. باید یك گام جلوتر برویم و شرایط را تغییر دهیم. همین مردم حالا مخاطب بیمارستان‌ها هستند و باید به آنها احترام گذاشت.حسینی‌فر تصریح كرد: در بحث تئوری اخلاق پزشكی خلاء‌هایی وجود دارد. در منابع دینی ما نكاتی هست، ولی این موضوع هنوز خام است و باید یك استاد فن آنها را در قالب امروزی ترسیم كند.‌

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha