اگر مردم از راه نظام ارجاع و برنامه پزشک خانواده به بیمارستان مراجعه کنند و 6 هزار میلیارد تومان مصوب مجلس به دست بیمارستانها برسد،‌ مردم هزینه فرانشیز را نخواهند پرداخت.

اعتبار 6 هزارمیلیارد تومانی انقلابی در سلامت ایجاد می‌کند
سلامت نیوز : مرضیه وحید دستجردی، وزیر بهداشت متوسط پرداخت هزینه های درمان توسط مردم در کشورهای دیگر را حدود 18 درصد ذکر کرد و گفت:‌ این میزان در کشور ما 54 و 8 دهم درصد و در مقایسه بسیار بالاست که باید براساس برنامه پنجم، در آخر برنامه هزینه از جیب مردم به 30 درصد برسد.

وی در ادامه سهم متوسط دولت از هزینه های درمان در دنیا را 34 درصد و در ایران 20 درصد ذکر کرد و گفت:‌مردم در مراجعه به مراکز درمانی باید 10 درصد فرانشیز بستری و همچنین بسیاری داروهای گران و برخی ملزومات مورد نیاز مانند پروتزها را که بیمه تقبل نمی کند از هزینه شخصی بپردازند که این امر موجب افزایش هزینه درمان برای مردم شده است. دستجردی تصریح کرد: نمایندگان به این نتیجه رسیدند که با هدفمندی یارانه ها باید کاری کرد که مردم دغدغه هزینه سلامت را در مراجعه به بیمارستانهای دولتی نداشته باشند چرا که همان 10 درصد فرانشیز را به ویژه در بستری شدن های طولانی،‌عده ای نمی توانند بپردازند.

وزیر بهداشت گفت: در کمیسیون تلفیق به این نتیجه رسیدند که اگر مردم از راه نظام ارجاع و برنامه پزشک خانواده به بیمارستان مراجعه کنند و 6 هزار میلیارد تومان مصوب مجلس هم تخصیص یافته و به دست بیمارستانها برسد،‌ آنگاه مردم هزینه فرانشیز را نخواهند پرداخت و ما به هدف برنامه پنجم نزدیک می شویم. به گزارش سلامت نیوز به نقل از برنا ؛ وی تصریح کرد: این 6 هزار میلیارد تومان اگر تخصیص پیدا کند انقلابی در سلامت مردم ایجاد می شود و ارتباط مالی بین بیمار و پزشک هم قطع خواهد شد. دستجردی با اشاره به مبلغی که مجلس در سال گذشته برای کمک به وزارت بهداشت تصویب کرد گفت: ما از آن مبلغ 1150 میلیارد تومان طلب داریم که به دنبال آن هستیم و امید داریم این منابع در اختیار وزارت بهداشت قرار گیرد، فکر می کنیم اگر بیمار مبلغی در مراجعه به بیمارستان نپردازد، پدیده شوم زیرمیزی هم از بین خواهد رفت.

وی درباره مطالبات بیمارستانها از بیمه ها نیز گفت: بیمارستانها موظفند که به بیماران خدمات دهند و در صورت نیاز آنها را بستری کنند ولی پرداخت نشدن مطالبات موجب شده است که برخی روسای دانشگاه های ما خواستار ندادن خدمات به برخی بیمه های بدهکار می شوند که بنده مخالفم زیرا مردم نباید مجازات شوند. وزیر بهداشت تصریح کرد: تا دیروز 1414 میلیارد تومان از بیمه های مختلف طلبکار بودیم که این مبلغ برای بیمارستانهای دولتی مبلغ گزافی است و حتما به کیفیت خدمات صدمه می زند، این در حالی است که مجلس سالهاست در قوانین بودجه ای پرداخت 60 درصد مطالبات بیمارستانها توسط بیمه ها را در دو هفته اول و بقیه را در سه ماه بعد تصویب می کند ولی این امر اتفاق نیافتاده است. دستجردی گفت: ‌در سال گذشته جریمه تاخیر و دیرکرد هم برای سازمانهای بیمه گری که تعهدات خود را به موقع انجام نمی دهند درنظر گرفته شد، امیدواریم که به جریمه و شکایت نرسد و همانطور که ما به روز و به ساعت خدمات ارائه می کنیم،‌ بتوانیم مطالبات را نیز از سازمانهای بیمه گر به موقع بگیریم.

وزیر بهداشت میزان خدمات بیمه ای را ناکافی ذکر کرد و گفت: 1700 نوع خدمت هست که زیر پوشش بیمه قرار ندارد چرا که آنها هزینه برند و بیمه ها می گویند قادر به پرداخت نیستند در حالی که این 1700 نوع خدمت باید وارد شبکه بیمه شود. بسیاری از داروهای بیماریهای سخت و‌ سرطانی هست که بیمه ها یا اصلا هزینه آن را پرداخت نمی کردند یا کمی از آن را می دادند که خوشبختانه در حدود دو ماه گذشته رئیس جمهور دستور زیر پوشش بیمه رفتن تعدادی از داروهای گیاهی و داروهای بیماریهای سخت (صعب العلاج)‌ شامل 202 دارو را داد، هر چند این کار هنوز انجام نشده ولی باید بشود. وی افزود:‌ اگر بتوانیم یک شورای عالی بیمه با ترکیب و دبیرخانه مناسب داشته باشیم، قدم بزرگی برداشته می شود، مساله دیگر هم سازمان بیمه سلامت ایران به عنوان یکی از تکالیف برنامه پنجم هست که باید تشکیل شود، ترکیب و ریاست آن در حذف چنین مشکلاتی بسیار موثر است.

وزیر بهداشت تصریح کرد: با توجه به این که این وزارتخانه، سیاست گذار و برنامه ریز و ناظر عالی سلامت است، باید این مسئولیت ها بیشتر در این وزارت متمرکز شود. دستجردی برنامه پزشک خانواده و نظام ارجاع را برای دسترسی مردم به خدمات کامل و دریافت پاسخ خوب ذکر کرد و گفت: آموزش های خوبی برای همه کسانی که مامور اجرای این برنامه هستند در نظر گرفته وپرونده الکترونیکی سلامت الان در هفت دانشگاه ما مستقر شده است و ما باید تا پایان سال در نیمی از کشور، پرونده الکترونیکی سلامت را مستقر کنیم که بستر اصلی و بنیان ارجاع به پزشک خانواده است. وی افزود: سعی می کنیم این برنامه را در مرداد یا شهریور به صورت جامع در همه استانها و شهرستانهایی که آمادگی های لازم را دارند شروع کنیم و آنجا به مردم اعلام می شود که می توانید پزشک خود را انتخاب کنید تا پرونده الکترونیک آنها تشکیل شود.

وزیر بهداشت با توجه به کمبود 10 هزار پزشک برای طرح پزشک خانواده گفت:‌ هم اکنون ما 20 هزار پزشک مطب دار در کشور داریم در حالی که برای این برنامه به 30 هزار پزشک نیاز است، به همین علت باید تربیت پزشک عمومی را افزایش دهیم و پزشکانی را هم که به کارهای دیگری اشتغال دارند با مشوق های خوبی نظیر پرداخت بین 4 و نیم تا 7 و نیم میلیون تومان در این طرح مشارکت دهیم.

وی مشوق دیگر را برنامه ارتقای آموزش ذکر کرد و افزود: اگر پزشکان در زمان مشخص شده در مناطق مورد نیاز و با کسب رضایتمندی مردم خدمت کنند می توانند وارد دوره MPH شوند که دو ساله و بیشتر آن به صورت مجازی است و پس از آن هم می توانند بدون آزمون وارد دوره تخصص پزشک خانواده شوند. وزیر بهداشت وضعیت آموزش نیروی انسانی و رتبه تحقیقاتی را بسیار خوب توصیف کرد و گفت: ما از رتبه 52 تحقیقات پزشکی در دنیا در 8 سال قبل به رتبه نوزدهم رسیده ایم ، در زمینه های تولید دارو، واکسن و تجهیزات هم خیلی خوب کار شده ولی چالش اصلی ما در درمان است. وی افزود: در زمینه درمان، هم باید پوشش بیمه ای را افزایش دهیم هم باید دسترسی مردم را آسان کنیم که به همین علت نظام ارجاع و پزشک خانواده برنامه محوری وزارت بهداشت است. دستجردی گفت:‌ باید کاری کنیم که بخش درمان دولتی ما موجه، آبرومند از نظر بهداشت،‌برخورد، اخلاق حرفه ای، هزینه ها و خدمات باشد و اگر 6 هزار میلیارد تومان تصویب شده را دریافت کنیم بخش دولتی به کیفیت لازم خواهد رسید. وی افزود: با افزایش کیفیت خدمات درمانی بخش دولتی، بخش خصوصی هم در رقابت تعرفه های خود را کاهش خواهد داد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha