یک متخصص کودکان گفت:۴۳.۷ درصد از کودکان در استان لرستان طی دو سال گذشته بر اثر مصرف شربت متادون مسموم شدند.

سلامت نیوز :متادون یک شبه افیونی است و به عنوان داروی نگه دارنده برای ترک اعتیاد به هروئین و مواد مخدر به کار می‌رود. این دارو برای کسانی که به طور مرتب از مواد تزریقی استفاده می کنند و آلوده به ویروس ایدز و هپاتیت c هستند تجویز می شودتا به ادامه روند ترک در این افراد کمک کند و خطر انتشار عفونت از طریق استفاده از سوزن مشترک کاهش یابد.
دکتر محسن‌زاده متخصص کودکان در گفتگو با خبرنگار سینانیوز در لرستان گفت: متادون یکی از مهم‌ترین داروها در درمان ترک اعتیاد است اما سمی بودن آن برای کودکان یک خطر بزرگ محسوب می شود

وی افزود: در موارد بررسی شده، کودکان با خوردن شربت متادونی که با بی‌دقتی به وسیله والدین نگه داری شده بود مسموم شدند. به گزارش سلامت نیوز به نقل از سینا ؛ به گفته وی طبق تحقیقاتی که از مهر ماه۱۳۸۸ لغایت دی ماه ۱۳۹۰ در بیمارستان کودکان خرم آباد انجام گرفت، از بین ۱۷۸ بیمار که به علت مسمومیت بستری شده بودند ۷۱ مورد یعنی (۴۳.۷ درصد) بر اثر مسمومیت با شربت متادون بوده است که ۵۱ درصد پسر و ۴۷ درصد دختر بودند. وی در ادامه اعلام کرد: از نظر گروه سنی ۴۷ درصد زیر یک سال، ۴۱ درصد بین یک تا ۵ سال و ۱۲ درصد بالای ۵ سال دچار مسمومیت شده بودند. وی علت این مسئله را چنین بیان کرد: متادون در کل داروی خوبی برای ترک اعتیاد است اما در اکثر موارد شربت متادون در ظروفی مانند بطری آب معدنی یا نوشابه و یا ظروف شربت‌های دارویی (استامینوفن-دیفن هیدرامین) در یخچال نگه داری شده و اشتبا‌ها به کودک داده شده بود که خوشبختانه در بین موارد مرگ و میری دیده نشد چون مقدار مصرفی حدودا ۵cc بوده و سریعا به بیمارستان مراجعه شده است که۶ .۷۰درصد با رضایت شخصی و۲۹.۴درصد با دستور پزشک مرخص شدند.

وی افزود: اگر مقدار مصرفی متادون ۱۰ccمعادل یک قرص ۵۰میلی گرمی باشد برای کودک کشنده است و باعث مرگ کودک می‌شود. دکتر محسن‌زاده برای حل مشکل چنین پیشنهاد داد: شیشه‌های حاوی متادون دارای برچسب مخصوص هشدار دهنده با نام فراورده و توضیحات لازم مربوط به نحوه مصرف دارو باشد. بر روی پرچسب شیشه به صورت واضح ذکر گردد که از نگه داری دارو در کنار سایر نوشیدنی‌ها خودداری شود و دور از دسترس اطفال باشد.به خانواده‌ها آگاهی لازم به صورت پمفلت و بروشور در مورد عوارض دارویی داده شود تا کمتر با این مشکل روبه رو شویم. وی در پایان عنوان کرد: همچنین مسئولین دانشگاه علوم پزشکی اجازه استفاده از قرص متادون را در استان صادر نمایند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha