سلامت نیوز: در حال حاضر خوشبختانه برخی بیماری های ژنتیکی چشم مانند نزدیک بینی و آستیگماتیسم با روش های مختلف جراحی لیزیک، لازک و پی آرکی قابل درمان هستند.

به گزارش سلامت نیوز،رئیس مرکز تحقیقات اپتیک و لنز ایران نسبت به بروز بیماری های چشمی که بر اثر ازدواج های خویشاوندی به وجود می آید، هشدار داد و گفت: ازدواج های خویشاوندی یکی از مهم ترین عوامل تشدید کننده بیماری های چشمی است.

دکتر پرویز زرین بخش با اعلام این مطلب افزود: از حدود 3 هزار بیماری که بر اثر ازدواج خویشاوندی گریبانگیر فرزندان حاصل از این ازدواج ها می شود، 25 درصد آن در چشم بروز می یابد.

وی با اشاره به اینکه چشم چهارمین عضو بدن است که از بیماری های ارثی تاثیر می پذیرد، خاطر نشان ساخت: تاکنون حداقل 400  بیماری ارثی در شبکه چشم شناخته شده است.

وی ادامه داد: از شایع ترین بیماری چشم که بر اثر ازدواج خویشاوندی ایجاد می شود، " آرپی " یا رتینیت پیگمانتر است که در این بیماری سلول های مشیمیه (طبقه تغذیه کننده زیر شبکیه) تخریب می شوند.

به گفته دکتر زرین بخش آب مروارید مادرزادی، قوزقرنیه ارثی، کوچک بودن بیش از حد چشم به همراه نابینایی، نداشتن یک یا دو چشم در بدو تولد، سرطان رتینوپلاستوم، تخریب مادرزادی قرنیه، عدسی، شبکیه، نقطه زرد (ماکولا) و عصب چشم از جمله موارد شایع بیماری های ارثی و مادرزادی چشم به شمار می رود.

وی ادامه داد: اغلب این بیماری ها یا غیر قابل درمانند یا درمان آن ها  پرهزینه بوده و در نهایت نمی توان درمان کاملی را برای بیمار انجام داد.

رئیس مرکز تحقیقات اپتیک و لنز ایران گفت: بسیاری از مراجعان ما را بیماران تشکیل می دهند که قربانی ازدواج های خویشاوندی هستند و وقتی دلیل نابینایی یا دیگر مشکلات چشمی آنان ازدواج خویشاوندی والدینشان عنوان می شود، اظهار می دارند که هیچ کدام از پدر و مادر زن و مرد دارای مشکلات چشمی نبوده اند.

وی ادامه داد: وجود ژن معیوب مربوط به بیماری های چشمی در والدین یا اقوام درجه یک زن و مرد با ازدواج خویشاوندی تشدید شده، شانس ابتلا به بیماری های چشمی را به شدت افزایش می دهد.

دکتر زرین بخش تصریح کرد: وجود باورهای غلطی مانند بسته شدن عقد دختر عمو، پسرعمو در آسمان ها در میان مردم سبب شده که در مواردی در نسل های بعدی شاهد بروز فاجعه تولد نوزادان معلول باشیم.

وی اضافه کرد: بهترین راه برای جلوگیری از تولد نوزادان معلول، ممنوعیت ازدواج های خویشاوندان نزدیک مانند پسرعمو، دخترعمو، دخترخاله، پسرخاله، پسرعمه، دختردایی و ... است، کما اینکه در بسیاری از کشورهای پیشرفته به دلیل ممانعت از بروز چنین ناهنجاری هایی ازدواج های خویشاوندی ممنوع است.

رئیس مرکز تحقیقات اپتیک و لنز ایران با اشاره به اینکه در برخی بیماری های چشمی، تشخیص زودرس و غربالگری می تواند به جلوگیری از وخیم تر شدن بیماری منجر می شود، یادآور شد: با غربالگری در سنین نوجوانی و تهیه نقشه قرنیه در بیماری قوز قرنیه می توان با روش Cross-Link از پیشرفت بیماری جلوگیری کرد.

وی گفت: به کسانی که سابقه خانوادگی ابتلا به قوزقرنیه دارند، توصیه می شود برای بررسی وضعیت خود به مراکز چشم پزشکی مراجعه کنند تا در صورت آنکه بیماری قوزقرنیه آنان در مراحل اولیه است، برای جلوگیری از پیشرفت آن اقدام شود.

دکتر زرین بخش یادآور شد: در مراحل پیشرفته تر نیز می توان برای درمان قوزقرنیه از روش هایی مثل لنز یا جراحی پیوند قرنیه بهره برد.

وی افزود: در حال حاضر خوشبختانه برخی بیماری های ژنتیکی چشم مانند نزدیک بینی و آستیگماتیسم با روش های مختلف جراحی لیزیک، لازک و پی آرکی قابل درمان هستند.

به گفته رئیس مرکز تحقیقات اپتیک و لنز ایران، برای داشتن نسلی سالم، مهم ترین اقدام، پیشگیری از تولد و بوجود آمدن کودکان مبتلا به انواع بیماری های مادرزادی ارثی است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha