دوشنبه ۲۲ خرداد ۱۳۹۱ - ۱۱:۳۵
کد خبر: 50499

متخصصان انگلیسی در یك مطالعه جدید دریافته‌اند كه گوجه فرنگی می‌تواند پوست را جوان نگه دارد و همچنین از این بافت حیاتی در برابر آفتاب سوختگی محفاظت كند.

گوجه فرنگی ضدآفتاب طبیعی و اكسیر جوانی
سلامت نیوز :  متخصصان دانشگاه نیوكسل با انجام یكسری آزمایشات جدید متوجه شدند كه خوردن محصولات گوجه فرنگی برای حفاظت از پوست در برابر آفتاب سوختگی و نیز پیشگیری از پیری پوست ناشی از تماس با نور خورشید، مفید است.

گوجه حاوی تركیبی به نام لیكوپن است كه با پیری مقابله می كند. لیكوپن از رنگدانه‌های طبیعی موجود در گوجه است كه برخلاف سایر میوه و سبزیجات در فرآیندهای مختلف طبخ و تهیه سس كچاپ و رب و آب گوجه فرنگی، مقدار لیكوپن موجود در آنها نه تنها از بین نمی رود بلكه افزایش پیدا می‌كند.به نوشته روزنامه سان، این متخصصان پوست 20 زن داوطلب را كه نیمی از آنها به مدت 12 هفته از سس گوجه فرنگی همراه به مقداری روغن زیتون به طور روزانه مصرف كرده بودند، آزمایش كردند. این زنان با گروه دیگری مقایسه شدند كه در طول مطالعات فقط روغن زیتون مصرف كرده بودند. متخصصان دریافتند میزان مقاومت پوست در برابر اشعه فرابنفش خورشیدی در زنانی كه سس گوجه نیز خورده بودند به میزان چشمگیری بیشتر بود.

گوجه فرنگی سرشار از ویتامین‌های آ و ث،‌ اسیدفولیک یا بتا کاروتن و مقدار کمی از ویتامین‌های گروه ب شامل ب 1 ، ب 2 ،‌ ب 3 و ب 5 است. گوجه همچنین دارای مقادیر قابل توجهی از مواد معدنی مختلف شامل کلسیم، فسفر، پتاسیم، فیبر، سدیم، گوگرد، کمی آهن، مس و روی است.به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا ؛ گوجه ‌فرنگی به دلیل دارا بودن این ویتامین‌ها و املاح از بدن در برابر امراض و بیماری‌های عفونی محافظت می‌‌کند. مصرف آن به بدن نیرو و نشاط می‌بخشد و پوست و دانه‌های آن به هضم غذا کمک می ‌کند و در پاكسازی روده‌ها موثر هستند. همچنین آب گوجه ‌فرنگی ادرار‌آور مفیدی است.

گوجه ‌فرنگی در عین حال هضم مواد نشاسته‌ای را آسان می‌کند و به همین جهت از آن سس درست کرده و با حبوبات پخته مصرف می‌کنند. مصرف گوجه ‌فرنگی برای اشخاصی که مبتلا به سنگ کلیه و مثانه و کبد هستند، سودمند است. مقدار ویتامین ث موجود در گوجه ‌فرنگی بعد از لیموترش بیش از سایر میوه‌ها است. گوجه فرنگی گرچه دارای اسید سیتریک است اما بدن را قلیایی می‌‌کند.این مطالعه به زودی با جزئیات بیشتر در نشست جامعه سلطنتی پزشكی در لندن ارائه خواهد شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha