«یگانه، دخترك هفت ساله مبتلا به سرطان به حداقل هفت نفر پلاکت دهنده از گروه خونی +AB که ساکن تهران باشند، جهت انجام عمل پیوند نیاز دارد... از همه یاوران عزیزی که واجد شرایط زیر هستند و تمایل دارند یگانه را در راه مبارزه با بیماری سرطان یاری دهند تقاضا داریم با شماره ... تماس بگیرند».

سلامت نیوز : مدت‌هاست در فضای سایبری شاهد درخواست‌های مكرر خانواده‌های كودكان مبتلا به سرطان كه اغلب در بیمارستان شریعتی تهران بستری هستند، از مردم به منظوراهدای پلاكت تازه هستیم. گسترش این تبلیغات به گونه‌ای است كه اخیرا شائبه كمبود پلاكت در انتقال خون را مطرح كرده است.

با توجه به وظیفه انتقال خون استان تهران در راستای تامین خون و فرآورده‌های مشتق از آن برای تمامی مراكز درمانی تحت پوشش، علت این امر را از مسئولان سازمان انتقال خون و بیمارستان شریعتی كه از جمله پرمصرف ترین مراكز در خصوص خون و فرآورده‌های خونی است جویا شدیم.به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا ؛ در ابتدا دكتر عبادالله سالك مقدم، معاون فنی انتقال خون تهران در این باره، می گوید: اگر خون و فرآورده‌های خونی از سوی بیمارستان درخواست شود، انتقال خون پس از ارزیابی درخواست ارائه شده، پلاكت و یا سایر فرآورده‌های مشتق از خون را با توجه به ذخایر موجود در اختیارشان قرار می‌دهد.

رییس بیمارستان شریعتی: نیاز مبرم بیماران از تلاش انتقال خون تهران گسترده‌تر است

بیمارستان شریعتی تهران بخشی تحت عنوان «پیوند» دارد كه بدحال‌ترین بیماران سرطانی را از گوشه و كنار ایران پذیرش می‌كند و مورد مداوا قرار می‌دهد و به اذعان مسئولان نمی توان نظیر بخشی با این ابعاد گسترده، این تعداد بیمار سرطانی و حجم انجام عمل پیوند برای مبتلایان به سرطان را در كشور جست. بخش ویژه‌ای كه در ردیف مراكز فعال پیوند در دنیا قرار می‌گیرد و خود شبیه به یك بیمارستان است و در خاورمیانه و شمال آفریقا منحصر به فرد است.

دكتر رضا ملك زاده، رییس بیمارستان شریعتی نیز در این باره توضیح می‌دهد: نیاز این بیمارستان برای دریافت پلاكت نسبت به سایر مراكز بیشتر است و مطمئنا آن میزان از پلاكتی كه در سازمان انتقال خون تهران درخواست می‌شود و مورد استفاده قرار می‌گیرد، برای برخی نیازهای مبرم این بیماران كافی نیست.ملك زاده درباره نقش انتقال خون در تامین پلاكت و سایر فرآورده‌های خونی برای بیمارستان‌ها اظهار می‌كند: انتقال خون تهران هم ظرفیتی دارد و متناسب با آن فعالیت می‌كند. علاوه بر‌ آن باید جوابگوی تمام بیمارستان‌های تهران هم باشد.

رییس سازمان انتقال خون: در تامین پلاكت از خون‌های اهدایی كمبودی وجود ندارد

اما دكتر غلامرضا توگه، رییس سازمان انتقال خون كشور در پاسخ به این پرسش كه آیا این مسئله به معنای مشكل انتقال خون در تامین پلاكت برای بیمارستان‌ها نیست، می‌گوید: خیر، این گونه نیست. انتقال خون در تامین پلاكت رندوم‌ها كه همان تامین پلاكت از خون های اهدایی است مشكل و كمبودی ندارد، بلكه در اینجا نوع پلاكت حائز اهمیت است. تامین پلاكت به روش آفرزیس هم به صورت موردی انجام می‌شود و همیشه هم همین‌گونه بوده است.

رییس سازمان انتقال خون كشور: منابع تامین پلاكت متفاوت هستند

لازمه دریافت پلاكت به روش آفرزیس، مراجعه فرد برای اهدای پلاكت است

به گزارش ایسنا، پزشك به منظور آماده سازی کودک برای پیوند مغز استخوان، شیمی درمانی و اشعه درمانی را برای تخریب سلول‌های سرطانی تجویز می‌کند. پس از اتمام این مرحله، سلول‌های دهنده به بیمار تزریق می‌شود. در این مرحله، سیستم ایمنی کودک به مخاطره می‌افتد و نیاز به تزریق خون، پلاکت و فاکتور رشد پیدا می‌كند.توگه، با بیان این كه دو منبع متفاوت تامین پلاكت وجود دارد، می‌گوید: منبع نخست مربوط به خون‌های اهدایی است كه طی یك پروسه پلاكت آن‌ها جدا می‌شود. به این ترتیب كه پلاكت موجود در كیسه خون جدا شده و مجموع پلاكت‌های جدا شده را در كیسه مجتمع می‌كنند. در اینجا می توان گفت كه هركیسه پلاكت آماده شده از خون پنج انسان استخراج شده است.

وی می افزاید: فرم دیگر جمع آوری و ذخیره پلاكت، پروسه دریافت پلاكت از یك نفراست كه پلاكت آفرزیس نامیده می‌شود و طی آن یك فرد همان‌گونه كه داوطلب اهدای خون می‌شود، برای اهدای پلاكت نیز داوطلبانه اقدام می‌كند. تفاوت این فرم از دریافت پلاكت با استخراج پلاكت از كیسه‌های خون اهدایی در این است كه منشا پلاكت یك شخص است.توگه با بیان این كه اخذ پلاكت از این طریق می‌تواند به صورت فراخوان، دعوت از اهداكنندگان و یا معرفی اشخاص از سوی همراهان بیماران سرطانی كه در بیمارستان بستری شده‌‌اند صورت پذیرد. در این روش هم پلاكت‌های مفید بهتر حفظ می‌شوند و هم این‌كه به هنگام ورود به بدن گیرنده تنوع آنتی‌ژن كمتری دارند و از نظر ترمیم و اصلاح كمبود پلاكت موفق‌تر هستند.

وی ضمن توضیح این مطلب كه به هر روی لازمه دریافت پلاكت به روش آفرزیس، مراجعه فرد برای اهدای پلاكت است، می گوید: پلاكت‌هایی كه انتقال خون به بیمارستان تحویل می دهد در برخی موارد كه بیمار پیوند مغز استخوان انجام داده است، نمی‌توانند كمبود را جبران كنند.رییس بیمارستان شریعتی نیز بر این گفته صحه می گذارد و می گوید: نیاز بیمارستان گسترده‌‌ است، بنابراین از خانواده‌های بیماران و حتی از پزشكان درخواست می‌شود پلاكت‌ اهدا كنند.

معاون فنی انتقال خون استان تهران نیز در همین خصوص عنوان می‌كند: برخی بیماران نظیر كسانی كه اقدام به شیمی درمانی نموده‌اند، نیاز به دریافت مكرر پلاكت دارند و به این علت كه می‌بایست در آینده تحت پیوند قرار گیرند لازم است تطابق میان HLA دهنده پلاكت با این بیماران وجود داشته باشد. به همین خاطر است كه بیمار در پروسه دیگری قرار می‌گیرد و اقدام به معرفی داوطلبانی می‌نماید كه پس از انجام آزمایشات لازم و در صورت مطابقت HLA اقدام به اهدای پلاكت نمایند.

اكنون روشن است كه گسترش این تبلیغات و درخواست‌ خانواده‌های همراهان بیماران سرطانی به منظور اهدای پلاكت از مردم با اهداف سازمان انتقال خون مغایرتی ندارد و همانند اهدای خون امری است خداپسندانه كه می تواند بار دیگر پرنده‌های كوچك خوشبختی را در آسمان زندگی كودكان سرطانی به پرواز در بیاورد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha