سه‌شنبه ۲۳ خرداد ۱۳۹۱ - ۰۹:۳۸
کد خبر: 50537

یك متخصص گوش، گلو و بینی گفت: پس از حمام و استخر گوش خود را به ویژه با گوش پاك كن خشك نكنید چرا كه خشك كردن گوش زمینه ابتلا به عفونت‌های قارچی كانال گوش خارجی را فراهم می‌كند.

پس از حمام و استخر گوشتان را خشك نكنید

سلامت نیوز : دكتر علیرضا مصباحی در گفت‌وگو با ایسنا، افزود: استفاده از گوش‌ پاك‌كن را برای تمیز كردن گوش به هیچ عنوان توصیه نمی‌كنیم و تنها زمانی مصرف گوش پاك‌كن توجیه‌پذیر است كه قرار باشد دارویی مانند پماد در گوش استفاده شود.

این جراح و متخصص بیماری‌های گوش، گلو و بینی تاكید كرد: ‌گوش پس استخر و حمام نیاز به خشك كردن ندارد و فردی كه پرده گوشش سالم است احتیاج به فرو كردن پنبه در گوش و استفاده از گوش‌گیر در حمام ندارد.وی توصیه كرد: اگر افراد مستعد ابتلا به عفونت قارچی استخر بروند، می‌توانند پس از خارج شدن از استخر از دور با سشوار گوش خود را خشك كنند و با نظر پزشك از قطره‌هایی كه خاصیت اسیدی دارند استفاده كنند در نتیجه لازم نیست از گوش‌پاك كن استفاده كنند چرا كه گوش پاك كن باعث از بین رفتن جرم گوش و قلیایی شدن محیط آن می‌شود علاوه بر آن موجب ایجاد زخم در گوش، از بین رفتن استخوانچه‌های گوش و حتی پارگی پرده گوش و كری برگشت‌ناپذیر می‌شود.

مصباحی افزود: عفونت‌های قارچی كانال گوش خارجی، عفونت‌های شایعی در فصل تابستان هستند و مهم‌ترین علت ابتلا به آن شنا كردن و شست‌و‌شوی مكرر كانال گوش است.وی در ادامه گفت: جرم گوش به طور طبیعی در گوش وجود دارد و كانال گوش را اسیدی می‌كند و مانع رشد قارچ در كانال گوش می‌شود. اما زمانی كه جرم در معرض آب قرار می‌گیرد ph (میزان اسیدیته كانال خارجی گوش) به سمت قلیایی شدن سوق پیدا می‌كند در نتیجه محیط بسیار خوبی برای رشد قارچ‌ها فراهم می‌شود چرا كه قارچ‌ها در محیط‌های گرم، مرطوب و قلیایی بسیار خوب رشد می‌كنند.

این عضو آكادمی جراحان گوش، گلو و بینی آمریكا تصریح كرد: به طور طبیعی در كانال گوش همه افراد قارچ وجود دارد. گاهی اوقات بیماران به اشتباه كشت كانال گوش می‌دهند و در این آزمایش قارچ و میكروب در گوش دیده می‌شود این در حالی است كه وجود این عوامل در گوش، طبیعی است و تنها در صورت ایجاد علامت در بیمار، اقدامات درمانی انجام می‌شود.وی درباره علایم عفونت‌های قارچی گوش گفت: نخستین علامت این بیماری، خارش گوش است و در ادامه بیمار دچار درد بسیار شدید و ترشحات بیرنگ و آبكی از گوش می‌شود و حتی ممكن است به تب و كاهش افت شنوایی مبتلا شود.

مصباحی افزود: متاسفانه مردم هنگام خارش گوش با جسمی نوك تیز، كانال گوش را می‌خارانند و آن را تمیز می‌كنند به ویژه خانم‌ها برای این كار از سنجاق مو استفاده می‌كنند. در این شرایط پوست كانال گوش زخم می‌شود و قارچ زیر پوست نفوذ می‌كند و عفونی می‌شود البته نخستین راه پیشگیری از ابتلا به عفونت قارچی تلاش در جهت قلیایی نشدن محیط كانال گوش است.وی با اشاره به عفونت قارچی مكرر گوش برخی كودكان، اظهار كرد: خیلی اوقات خانواده‌ها در مراجعه به پزشك می‌گویند كه گوش كودكان آنان به طور مرتب عفونت می‌كند. آنان معمولا به بهداشت فرزندانشان بیش از حد توجه می‌كنند و حتی داخل حمام كانال گوش آنان را با صابون می‌شویند این در حالی است كه صابون باعث قلیایی شدن كانال گوش و ایجاد زمینه ابتلا به عفونت‌ گوش می‌شود. در این شرایط به خانواده‌ها توصیه می‌كنیم كه داخل كانال گوش كودك را نشویند.

مصباحی با بیان اینكه جرم گوش به طور طبیعی برای سلامت این عضو ضرر ندارد، گفت: جرم باید در حد طبیعی در گوش وجود داشته باشد چون ph گوش را اسیدی می‌كند و مانع رشد بسیاری از میكروارگانیسم‌ها در گوش می‌شود ولی در صورت افزایش بیش از حد ممكن است روی شنوایی تاثیر منفی بگذارد و گاهی اوقات تا 40 درصد باعث كاهش شنوایی شود و محیط خوبی را برای رشد قارچ‌ها فراهم كند.وی درباره تمیز كردن جرم گوش اظهار كرد: دستورالعمل خاصی برای این كار وجود ندارد، ممكن است یك فرد در طول عمر خود یك بار هم نیاز به تمیز كردن جرم گوش پیدا نكند اما فرد دیگری لازم باشد كه هر چند ماه یك بار این كار را انجام دهد. بهترین روش، مراجعه دوره‌ای به پزشك متخصص است تا در صورت نیاز، اقدام به انجام این كار كند.

این عضو آكادمی جراحان پلاستیك صورت و بینی اروپا افزود: برخی از افراد به غلط تصور می‌كنند كه اگر كانال گوش یك بار جرم‌گیری شود، گوش به جرم‌گیری عادت می‌كند، این در حالی است كه ترشحات زیاد گوش علت جرم‌گیری‌های دوره‌ای است.مصباحی در پایان تاكید كرد: لازم است پزشكان متبحر جرم گوش را تمیز كنند چون اگر پزشك تخصص لازم را نداشته باشد ممكن است باعث آسیب دیدن گوش و دچار شدن بیمار به ناشنوایی‌های برگشت‌ناپذیر شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha