زالی گفت: بودجه 6 هزار میلیارد تومانی معجزه نمی‌كند، بلکه تنها می‌تواند بخشی از مشکلات حوزه سلامت کشور را حل کند.

بودجه 6 هزار میلیارد تومانی در حوزه سلامت معجزه نمی‌كند
سلامت نیوز : زالی گفت: بودجه 6 هزار میلیارد تومانی معجزه نمی‌كند، بلکه تنها می‌تواند بخشی از مشکلات حوزه سلامت کشور را حل کند.به گزارش سلامت نیوز به نقل از برنا ؛ علیرضا زالی با بیان این‌که 6 هزار میلیارد تومان مصوب مجلس، تمامی مشکلات حوزه سلامت در سال 91 را حل نخواهد کرد، گفت: به این اعتبار 6 هزار میلیارد تومانی صرفاً باید به عنوان یک بوستر و تقویت‌كننده بودجه‌ای نگاه شود و در واقع کمکی به اعتبارات حوزه سلامت تلقی می‌شود.


اگر تأمین شود و اگر به موقع تخصیص یابد!
معاون سازمان نظام پزشكی با اشاره به محل تأمین اعتبار این بودجه از درآمدهای فاز دوم هدفمند کردن یارانه و اما و اگرهای اختصاص بودجه 6 هزار میلیاردی گفت: بر اساس قانون چنانچه دولت در سال 91 توفیق داشته باشد که 66 هزار میلیارد تومان از محل هدفمندکردن یارانه‌ها درآمد استحصال کند آن موقع سهم بهداشت و درمان و سلامت 6 هزار میلیارد تومان خواهد شد. اما تجربه سال گذشته نشان داده که دولت برای تحقق درآمد حاصل از هدفمند کردن یارانه‌ها با چالش روبه‌رو بوده و معمولاً رقم بودجه‌ای که در اول هر سال برای وزارت بهداشت و حوزه سلامت طراحی و تخمین زده می‌شود در طول سال محقق نمی‌شود. از طرفی با گذشت یک فصل کاری در سال 91 درآمد ناشی از هدفمند کردن یارانه‌ها در کشور هنوز با چالش همراه است و بر تأمین و اختصاص بودجه 6 هزار میلیارد تومانی نیز تأثیر گذار خواهد بود.

وی در رابطه با زمان پرداخت این بودجه به حوزه سلامت خاطر نشان كرد: سال گذشته بودجه 2 هزار میلیارد تومانی ناشی از درآمد هدفمند كردن یارانه‌ها، با تأخیر و در روزهای انتهایی سال به حوزه سلامت اختصاص داده شد که همین موضوع باعث شد این اعتبار مناسب، تأثیرگذاری لازم در تقویت نظام سلامت را نداشته باشد. امیدواریم این بودجه کمکی 6 هزار میلیارد تومانی حوزه سلامت بهنگام و در وقت مناسب اختصاص داده شود. زالی اظهار كرد: اگر اولویت‌های صرف بودجه 6 هزار میلیاردی را در نظر بگیریم می‌بینیم که این رقم به صورت ناچیزی صرف مشکلات و مصادیق فعلی وزارت بهداشت می‌شود و اینطور نیست که به یک معجزه شبیه باشد به دلیل اینکه که قدر مطلق اعتبارات سلامت همیشه پایین بوده و کسری این اعتبارات همواره به صورت یک بحث مضمن روی اعتبارات نظام سلامت سایه انداخته است. بنابراین همه این پول‌ها نمی‌تواند آنقدر تأثیر شگرفی داشته باشد بلكه باید به صورت منطقی و واقعی به تأثیرات این بودجه نگاه شود و فکر نکنیم با 6 هزار میلیارد همه مطالبات مردم در حوزه سلامت قابلیت پاسخگویی دارد.

وی افزود: تا زمانی كه همه کسر اعتبارات نظام سلامت را جبران نکرده باشیم و سهم منابع سلامت از حوزه بودجه عمومی کشور به خوبی و با نگاه منطقی و واقعی در نظر گرفته نشود، هر پول و اعتبار جدیدی هم که اختصاص یابد عملا در دامن نیازهای فراوان حوزه سلامت بلعیده شود و نمی‌تواند کارایی کافی را داشته باشد. با این وجود باز هم باید به این 6 هزار میلیارد تومان با یک نگاه خوشبینانه نگریست به شرطی كه این اعتبارات در وقت مناسب، به هنگام و در زمان مقضی داده شود و مانند نوش دارو بعد از مرگ سهراب نباشد.

رفع كسری‌های موجود مهم‌ترین چالش هزینه كرد اعتبار 6 هزار میلیاردی
زالی با اشاره به برخی چالش‌ها و كسری‌های اعتباری موجود در نظام سلامت و وزارت بهداشت از هزینه شدن اعتبار 6 هزار میلیاردی در جهت رفع این كسری‌ها ابراز نگرانی كرد. معاون سازمان نظام پزشکی کشور با اعلام كسری بودجه 2400 تا 2700 میلیارد تومانی وزارت بهداشت و حوزه سلامت كه از سال 90 به سال جدید وارد شد، عنوان كرد: بودجه‌ای که برای وزارت بهداشت و درمان کشور به عنوان کمک و بوستر بودجه‌ی تصویب می‌شود زمانی تأثیرات خودش را اعمال خواهد کرد که کسری‌های واقعی وزارت بهداشت و درمان کشور که در طی سال‌های گذشته به دلیل عدم تخصیص بودجه کافی، باعث بروز کسری شده است، قبلاً از طرق دیگر جبران شود.
 
وی همچنین با اشاره به رشد تورم قابل توجه حوزه سلامت در سال گذشته گفت: متأسفانه با وجود رشد بی‌سابقه تورم در بخش سلامت تعرفه بخش دولتی فقط 9 درصد رشد داشته که آثار بسیار زیانباری برروی تحقق درآمدهای دستگاه‌های اجرایی در نظام سلامت به خصوص دانشگاه علوم پزشکی سراسر کشور داشته است، چون بسیاری از بیمارستان‌ها و مراکز درمانی درآمدزایی‌شان از طریق تعرفه‌های دولتی است. زالی اضافه كرد: کسری ناشی از عدم اجرای تعرفه واقعی بخش دولتی در سال گذشته و جبران نشدن اختلاف بین تعرفه اعلام شده و تعرفه واقعی حداقل 350 میلیارد تومان بود که کسری بودجه دیگری را برای وزارت بهداشت و نظام سلامت ایجاد کرد.

وی با اشاره به اجرایی شدن مدیریت بیمارستان‌ها به صورت هیأت امنایی در 60 بیمارستان منتخب کشور، به عنوان اسلوب مدیریتی مورد تأکید قانون‌گذار در برنامه توسعه چهارم و پنجم در حوزه سلامت، اظهار كرد: بودجه مورد نیاز بیمارستان‌های هیأت امنایی مبلغ 400 میلیارد تومان بود که بخش عمده‌ای از این اعتبار تأمین نشد و تنها حدود 45 تا 50 میلیون برای این منظور اختصاص یافت كه این امر نیز به کسر اعتبارات حوزه سلامت دامن زده است. 

زالی در ادامه به پروژه‌های عمرانی حوزه سلامت اشاره و عنوان كرد: فعالیت‌های عمرانی، نوسازی و تجهیز بیمارستان‌ها در حوزه سلامت با حجم بالایی در جریان است و ساخت حدود 35 هزار تخت بیمارستانی در دستور كار قرار گرفته كه 5600 مورد از آن در زمره پروژه مهر ماندگار است و اگر در نظر بگیریم كه هر تخت بیمارستان در حال احداث، تقریباً نیازمند حداقل 100 میلیون تومان اعتبار است این نگرانی وجود دارد كه بخش عظیمی از مبلغ 6 هزار میلیارد در حوزه سلامت صرف سرعت پروژه‌های عمرانی و پیوستن برخی از آن‌ها به پروژه‌های مهر ماندگار شود.
 
وی با اشاره به برخی طرح‌های خرد و كلان حوزه سلامت به ویژه در قانون توسعه پنجم گفت: پیش‌بینی 900 پروژه سخت‌افزاری و نرم‌افزاری، اجرای طرح تحول نظام سلامت در حوزه سلامت و نیز طرح پزشك خانواده و نظام ارجاع از طرح‌هایی هستند كه نیاز به منابع مالی مستقل و مشخص دارند و نباید كمك 6 هزار میلیاردی به عنوان محل اعتبارات اجرای آن‌ها در نظر گرفته شود.


حدود 4 درصد جمعیت كشور پس از درمان بیماری دچار شرایط خانمان سوز اقتصادی می‌شوند 
زالی سپس به مهم‌ترین اولویت‌های هزینه كرد اعتبار 6 هزار میلیاردی در حوزه سلامت اشاره و اظهار كرد: یکی از اولویت‌های مصرف بودجه 6 هزار میلیاردی بهبود شاخص‌های محرومیت در حوزه سلامت است که از همان ابتدا مورد نظر قانون‌گذار بوده و همواره ترویج، توسعه تعمیق و دستیابی به شاخص‌های متعالی عدالت در سلامت در قانون اساسی كشور از جمله بند ب ماده 34 قانون برنامه پنجم توسعه مورد تأکید قرار گرفته است.

معاون نظارت و برنامه‌ریزی سازمان نظام پزشكی، ادامه داد: درصدی از جامعه به دلیل هزینه‌های ناشی از تأمین سلامت و درمان دچار هزینه‌های تحمل ناپذیر می‌شود و اصطلاحاً دچار شرایط اقتصادی خانمان سوز می‌شود كه بعضی از پیش‌بینی‌ها بین 3 تا 5/4 درصد جمعیت كشور را در این گروه قرار می‌دهند بنابراین لازم است كه بخشی از اعتبارات حوزه سلامت كشور به شناسایی و حمایت از اقشاری که جزوه منطقه خطر در بحث تأمین هزینه‌های درمانی هستند اختصاص یابد.

وی خاطر نشان كرد: در اعتبارات نظام سلامت در سال 91 بودجه‌ای برای ارتقای شاخص‌های محرومیت‌زدایی در حوزه سلامت تعیین نشده و از سوی دیگر حدود 30 درصد رشد در درآمدهای اختصاصی واحد بهداشتی و درمانی دولتی پیش‌بینی شده که این بر خلاف جهت‌گیری قانون توسعه پنجم است. برای توسعه عدالت در سلامت باید پرداخت هزینه‌های درمان از طرف مردم را به 30 درصد تقلیل دهیم در حالی كه میزان پرداخت از جیب مردم در حال حاضر 59 تا 62 درصد از هزینه‌های درمان است. از این رو بخش زیادی از بودجه 6 میلیارد تومانی باید به صورت هوشمندانه و جهت‌دار به بیمارستان‌های دولتی و مراکز بهداشتی درمانی دولتی برای كاهش وابستگی‌شان به درآمدهای اختصاصی گسیل داده شود.


درمان رایگان همه بیماران در بیمارستان‌های دولتی با معیار عدالت در سلامت تناقض دارد
وی همچنین با اشاره به زمزمه‌هایی برای هزینه كرد اعتبار 6 هزار میلیاردی در جهت ارایه خدمات رایگان به بیماران در بیمارستان‌های دولتی گفت: بر اساس معیارهای عدالت در سلامت، ارایه خدمات رایگان درمانی به همه بیماران مراجعه‌كننده به بیمارستان‌های دولتی درست نیست و باید برخی بیماران از جمله بیماران بی‌بضاعت و بیماران صعب‌العلاج كه از طریق نظام ارجاع به بیمارستان‌ها معرفی شده‌اند، در اولویت دریافت این خدمات رایگان قرار گیرند تا علاوه بر بهبود شاخص‌های بهداشتی در بین اقشار محروم، هزینه دریافتی از سایر بیماران در جهت رشد كیفی خدمات و تجهیز بیمارستان هزینه و از مراجعات غیر ضروری و ازدحام بیماران در بیمارستان‌های دولتی اجتناب شود.

معاون نظارت و برنامه‌ریزی سازمان نظام پزشکی همچنین در پایان، خواستار هزینه بخشی از 6 هزار میلیارد تومان برای جذب نیروی انسانی متخصص حوزه سلامت در مناطق محروم و كم برخوردار شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha