قائم مقام وزیر بهداشت در امور بین‌الملل گفت: در شصت و پنجمین نشست سالانه سازمان جهانی بهداشت ۱۳ قطعنامه و ۳ تصمیم مهم در حوزه سلامت گرفته شد که بررسی وضعیت سلامت مردم فلسطین اشغالی و ریشه‌کنی فلج اطفال در ۴ کشور از جمله آنها بود.

سلامت نیوز :محمدحسین نیکنام پیش از ظهر امروز در نشست خبری که در دفتر امور بین ‌الملل وزارت بهداشت برگزار شد، دستاوردهای شصت و پنجمین نشست مجمع عمومی سازمان بهداشت جهانی را که در هفته اول خردادماه با حضور وزیر بهداشت و نمایندگان 194 کشور دنیا در ژنو برگزار شد تشریح کرد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس ؛ وی گفت: در طی سال‌های اخیر وزارت بهداشت کشورمان حضور چشمگیری نسبت به سال‌های گذشته در مجامع بین‌المللی داشته است که حضور در 2 مجمع عمومی سازمان بین‌‌المللی که یکی مربوط به بیماری‌های غیرواگیر و دیگری مربوط به ایدز بوده از این جمله است.

ایران یکی از 34 عضو مجمع اجرایی سازمان جهان بهداشت شد

قائم مقام وزیر بهداشت در امور بین‌الملل از عضویت جمهوری اسلامی ایران در مجمع اجرایی سازمان جهانی بهداشت خبر داد و گفت: با تصویب مجمع عمومی سازمان جهانی بهداشت که در ژنو تشکیل شد و اجماع آرا، ایران به عنوان یکی از 34 عضو اصلی مجمع اجرایی درآمد.

وی مجمع اجرایی را مرکز مهم تصمیم‌گیری در سازمان جهانی بهداشت عنوان کرد و گفت: اگرچه بالاترین مقام تصمیم‌گیر مجمع عمومی با عضویت 194 کشور است ولی در واقع 34 کشور عضو مجمع اجرایی تصمیمات و مصوبات را پیگیری می‌کنند و ایران در سالهای قبل تنها به عنوان عضو ناظر در این مجمع شرکت می‌کرد.

نیکنام تصریح کرد: به جز کشور ما که به تازگی عضو این مجمع اجرایی شد کشورهای لبنان، یمن، مراکش و قطر هم از منطقه مدیترانه در این مجمع اجرایی عضو هستند.

وی نتیجه کار کمیته اجرایی را 13 قطعنامه و 3 تصمیم مهم در حوزه‌های تاثیرگذار سلامت دانست و افزود: در این اجلاس شش روزه 3 هزار نفر از نمایندگان بهداشتی 194 کشور شرکت کردند  و بیش از 40 موضوع را مورد بحث و بررسی قرار دادند.

نیکنانم تصریح کرد: وزیر بهداشت کشورمان هم پیرامون مسائل سلامت و کارهایی که جمهوری اسلامی ایران انجام داده سخنرانی کردند که دستیابی به پوشش همگانی سلامت را از اولویت سیاستگذاران عنوان کردند و آن را یک چالش ملی برای ایران در سطح جهانی دانستند.

وی اذعان داشت: دکتر وحید دستجردی در این اجلاس تعهد دولت ایران نسبت به تامین خدمات مورد نیاز برای سلامت مردم و ترویج بیمه همگانی که دولت را ملزم به ارائه خدمات رایگان در حوزه سلامت می‌کند تاکید کردند. همچنین تشخیص بیماران نیازمند، گسترش سیستم‌های ارجاع از مناطق روستایی به شهری، کاهش پرداخت هزینه از جیب مردم و اصلاح ساختار منابع نیز از دیگر مطالب مطرح شده بود.

قائم مقام وزیر بهداشت در امور بین‌الملل به دیگر مواردی که وزیر بهداشت در شصت و پنجمین اجلاس سازمان جهانی بهداشت مطرح کرده اند اشاره کرد و گفت: براساس قانون هدفمندی یارانه‌ها 10 درصد از صرفه‌جویی منابع به سیستم بهداشتی کشورمان اختصاص می‌یابد و رایگان شدن خدمات درمانی از برنامه‌های دولت جمهوری اسلامی ایران است. همچنین اعمال تحریم‌های یکجانبه می‌تواند دسترسی به سیستم‌‌های بهداشتی را تضعیف کند.

وی گفت: یکی از قطعنامه‌های مهم بررسی وضعیت بهداشتی در سرزمین‌ فلسطین اشغالی در غرب اورشلیم و بلندی‌های جولان بود که مطرح شد و اینکه کمبود حاد در سیستم بهداشتی سلامت مردم این منطقه را به مخاطره انداخته که مداخلات بهداشتی را می‌طلبد.

نیکنام افزود: این مسئله به رای‌گیری گذاشته شد و تنها با 6 رای منفی این قطعنامه تصویب شد و در نتیجه سازمان جهانی بهداشت موظف شد هیئت حقیقت‌یابی را به  سرزمین اشغالی ارسال کند تا اقدامات بعدی برای کمک به سلامت مردم منطقه فلسطین اشغالی انجام شود.

وی یکی دیگر از مباحث را اصلاحات (رفرم) سازمان جهانی بهداشت عنوان کرد و  گفت: سازمان جهانی بهداشت براساس برنامه‌‌ای که سال‌ها قبل طراحی کرده به انجام وظایف مشغول است در حالی که دنیا با وضعیت جدیدی از سلامت روبه‌روست که مدیریت این سازمان باید منطبق با چالش‌های روز دنیا باشد.

به گفته قائم مقام وزیر بهداشت در امور بین‌الملل در مجموع 5 برنامه پیشنهادی مورد تایید مجمع عمومی به عنوان اولویت کار قرار گرفت که بیماری‌های واگیر، غیرواگیر، سلامت در کل دوره زندگی، نظام سلامت و نظام مراقبت و پاسخ‌‌های که در طی آن بیماری‌ها با سرعت بیشتری شناسایی شود.

نیکنام ادامه داد: برنامه‌ریزی برای بلایا و حوادث غیرمترقبه بود که WHO برای تامین سلامت در شرایط سخت و بلایا برنامه‌ریزی مشخصی داشته باشد چرا که رهبری و هدایت یک مجموعه توانمند در صحنه واقعه در تامین سلامت مردم بسیار موثر است و اقدمات متفرقه و ناهماهنگ نه تنها کمکی به حادثه‌دیدگان نمی‌کند بلکه جلوی کمک به سایر بخش‌ها را هم می‌گیرد.

مداخلات بهداشتی WHO در نقاط پر ازدحام دنیا

وی یکی دیگر از تصمیم‌های این مجمع را حضور پررنگ‌تر سازمان جهانی بهداشت در مکانهای مهم زیارتی دنیا مانند مکه عنوان کرد و گفت: در ایام حج ازدحام جمعیت در مکه و سایر مکانهای زیارتی می‌طلبد تا سازمان جهانی بهداشت مداخلات بهداشتی موثرتری را ارائه کند.

نیکنام به پیشگامی جمهوری اسلامی ایران در رسیدن به اهداف هزاره سوم اشاره کرد و گفت: با اینکه سه سال تا سال 2015 باقی است اما ما به بسیاری از اهداف هزاره دست یافته‌ایم و تعدادی هم در حال تحقق تا زمان مقرر است.

وی بیماریهای غیرواگیر را از دیگر سرفصل‌های مورد بحث در شصت و پنجمین سازمان جهانی بهداشت عنوان کرد و گفت:‌بیماریهای قلبی عروقی، سرطان و بیماریهای ریوی از جمله مسائلی است که سازمان جهانی بهداشت توجه ویژه‌ای روی آن دارد.

فلج اطفال در 4 کشور ریشه کن نشده است

نیکنام گفت: تصویب برنامه ریشه‌کنی فلج اطفال از جمله‌برنامه‌های این نشست بود چرا که 4 کشور نیجریه، پاکستان، افغانستان و هند وجود ویروس فلج اطفال را در کشور خود گزارش کردند اما با گزارشی که هند از وضعیت ریشه‌کنی فلج اطفال ارائه کرد می‌توان این کشور را مستثنی دانست.

وی باور غلط در بین والدین نیجریه‌ای را عاملی برای جلوگیری از واکسیناسیون کودکان در این کشور دانست و گفت: اغلب این پدر و مادرها در نیجریه اجازه تزریق واکسن را به کودکان خود نمی‌‌دهند که همین امر سبب شیوع بیماریهای مانند فلج اطفال شده و باید فکری برای آن کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha