رییس انجمن آلزایمر ایران با تاكید بر این‌ كه لازم است وزارت بهداشت پیشگیری از بروز آلزایمر را در اولویت برنامه‌های پیشگیرانه سلامت خود قرار دهد، اظهار كرد: هر 4 ثانیه یك نفر در دنیا به آلزایمر مبتلا می‌شود. با توجه به این ‌كه طی 3 دهه آینده 25 درصد جمعیت ایران سالمند هستند لازم است به بیماری‌های سالمندان بویژه آلزایمر بیش از پیش توجه شود.

سلامت نیوز : معصومه صالحی در گفت‌وگو با (ایسنا)، با بیان اینكه سازمان بهداشت جهانی در ابتدای سال جاری گزارشی را منتشر و طی آن خواست تا بیماری آلزایمر در اولویت كار بهداشت عمومی جهان قرار بگیرد، گفت: متاسفانه در سال 2012 هر 4 ثانیه یك نفر به دمانس (آلزایمر) مبتلا می‌شود.

وی اضافه كرد: هزینه درمان این بیماری در جهان سالانه به 604 میلیارد دلار می‌رسد. به همین علت دمانس به عنوان پنجمین اولویت بیماری‌های غیرواگیر قرار گرفت و از دولت‌ها خواسته شد تا طرح دمانس ملی را در كشورهایشان به اجرا دربیاورند.رییس انجمن آلزایمر ایران، با بیان اینكه اكنون طرح دمانس ملی در 8 كشور جهان در حال اجرا و در 7 كشور جهان در دست تدوین است، اظهار كرد: متاسفانه طرح دمانس از سوی این انجمن 2 سال گذشته به وزارتخانه تحویل شده اما هنوز به مرحله تصویب نرسیده است.

صالحی با اشاره به اینكه آلزایمر از جمله بیماری‌های صعب‌العلاج است كه هنوز درمان قطعی ندارد، اظهار كرد: درمان این بیماری بار سنگین اقتصادی بر دوش خانواده‌ها و كشور تحمیل می‌كند.وی ضمن هشدار نسبت به حركت سریع جمعیت به سوی سالمندی، عنوان كرد: سومین كشوری هستیم كه سریع‌ترین رشد سالمندی را دارا هستند به گونه‌ای كه طی 3 دهه آینده، 25 درصد جمعیت ایران سالمند می‌شوند. به همیت علت باید بیش از پیش به بیماری‌های سالمندان، بویژه آلزایمر توجه نشان داد.

رییس انجمن آلزایمر اضافه كرد: لازم است وزارت بهداشت پیشگیری از بروز آلزایمر را در اولویت برنامه‌های پیشگیرانه سلامت خود قرار دهد تا شاهد سونامی وحشتناك آلزایمر در آینده نباشیم.وی با بیان اینكه دو مقوله درمان و پیشگیری تواما در طرح دمانس ملی مورد توجه هستند، اظهار كرد: علاوه بر این، حمایت از مراقبان بیماران آلزایمری نیز باید در سیستم بهداشتی دیده شود. زیرا كسانی كه وظیفه مراقبت از این بیماران را بر عهده دارند خودشان در برخی موارد، دچار آسیب‌های روحی، جسمی و مالی می‌شوند.صالحی همچنین بر اهمیت انجام غربالگری به منظور شناسایی بیماران مبتلا به آلزایمر تاكید كرد و گفت: تشخیص زودهنگام موجب بهبود كیفیت زندگی این بیماران می‌شود به گونه‌ای كه هر یك سال تشخیص زودتر، موجب می‌شود معلولیت‌های ناشی از بیماری در فرد 5 سال عقب بیفتد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha