چهارشنبه ۲۴ خرداد ۱۳۹۱ - ۰۹:۰۷
کد خبر: 50571

یك دندانپزشك گفت: در ایران برخی پزشكان با عرضه سطوح مختلف درمان تلاش می‌كند بیمار را حفظ كند و به بیمار به عنوان مشتری نگریسته می‌شود درحالیكه باید به جای رویكرد اقتصادی رویكرد درمان‌گرایانه داشت.

سلامت نیوز :دكتر مصطفی فاطمی در گفت‌وگو با ایسنا، درباره چگونگی اطمینان بیمار از كیفیت مطلوب خدمات ارایه شده به پزشك اظهار كرد: بیمار نمی‌تواند تشخیص دهد كه دندانپزشك همان ماده‌ای كه قیمت بالاتری دارد را برای او استفاده كرده است یا نه بنابراین مهمترین موضوع در این شرایط اعتماد بیمار به پزشك است.

وی تاكید كرد: 80، 90 درصد از هزینه‌های درمان را در كشورهای دیگر دولت می‌پردازد این در حالیست كه در ایران این نسبت تقریبا 70 درصد سهم بیمار و 30 درصد سهم دولت است و این وضعیت یك مشكل جدی است. در حوزه دندانپزشكی بدون احتساب برخی از خدمات بیمه نیروهای مسلح، بیش از 90 درصد از هزینه‌های درمانی را بیمار می‌پردازد و به علت وجود ارتباط مالی بین دندانپزشك و بیمار، پزشك مجبور است سطوح مختلفی از درمان را به بیمار عرضه كند.این دندانپزشك در ادامه گفت: در كشورهایی كه هزینه‌های دندانپزشكی تحت پوشش بیمه است بیمار معمولا تقاضای بهترین درمان را می‌كند و سطح خدمات ارایه شده برای بیماران مختلف یكسان است.فاطمی در پایان تصریح كرد: در ایران نه از پزشك حمایت درستی می‌شود نه از بیمار. دولت برای آنكه به نفع بیمار كار كند از پزشك می‌خواهد كه پول كمتری دریافت كند. در واقع نظام تعرفه‌گذاری مبتنی بر داشته‌های پزشكان است و دولت سرمایه‌گذاری چندانی برای كاهش سهم بیمار از هزینه‌های درمان انجام نمی‌دهد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha