قائم مقام وزیر بهداشت در امور بین‌الملل از عضویت ایران در شورای اجرایی مجمع عمومی سازمان جهانی بهداشت خبر داد و به تشریح دستاوردهای شصت و پنجمین اجلاس مجمع عمومی سازمان جهانی بهداشت پرداخت.

سلامت نیوز :دكتر محمدحسین نیكنام در نشستی با خبرنگاران با اشاره به دستاوردهای شصت و پنجمین اجلاس مجمع عمومی سازمان جهانی بهداشت و حضور فعال ایران در این اجلاس گفت: وزارت بهداشت ایران طی سال‌های اخیر حضور چشمگیری در مجامع بین‌المللی از جمله در دو مجمع عمومی سازمان ملل درباره بیماری‌های غیرواگیر و ایدز، اجلاس مربوط به عوامل اجتماعی موثر بر سلامت و دیگر جلسات منطقه‌ای و جهانی داشته است.

وی از عضویت ایران در شورای اجرایی مجمع عمومی سازمان جهانی بهداشت خبر داد و گفت: این شورا 34 عضو اصلی دارد كه مركز مهم تصمیم‌گیری در سازمان جهانی بهداشت است هر چند كه بالاترین مقام تصمیم‌گیری در این سازمان مجمع عمومی است كه از 194 عضو تشكیل شده است، اما در مجموع 34 كشور عضو اجرایی هستند كه برنامه مجمع عمومی را تنظیم و مصوبات را پیگیری می‌كنند. علاوه بر ایران كشورهای لبنان، مراكش، یمن و قطر نیز از منطقه مدیترانه شرقی عضو شورای اجرایی مجمع عمومی سازمان جهانی بهداشت هستند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا ؛ نیكنام افزود: در این اجلاس شش روزه مجمع عمومی سازمان جهانی بهداشت تمام مباحث بین‌المللی سلامت مورد بحث و بررسی قرار گرفت. همچنین به دنبال انتخاب مجمع عمومی، جمهوری اسلامی ایران به عنوان ریاست كمیته B در این اجلاس انتخاب شد. در كمیته تحت مدیریت ایران مباحث مهمی مطرح و در مورد ضرورت پوشش خدمات سلامت در سرزمین‌های اشغالی فلسطین (غرب اورشلیم و بلندی‌های جولان) قطعنامه‌ای با رای بالا (تنها شش رای مخالف) به تصویب رسید. بر اساس این قطعنامه مقرر شد كه گزارشی از وضعیت بهداشت و درمان سرزمین‌های اشغالی تهیه شود و بر اساس آن كمك‌ها به این منطقه صورت گیرد.

وی ضمن تشریح اقدامات انجام در كمیته تحت مدیریت ایران در شصت و پنجمین اجلاس مجمع عمومی سازمان جهانی بهداشت، ادامه داد: به دنبال اقدامات انجام شده در این كمیته، 13 قطعنامه و 3 تصمیم در حوزه‌های مختلف جهانی صورت گرفت. در نهایت نیز گزارش عملكرد كمیته، در این اجلاس مورد تقدیر قرار گرفت و نشان مدیریت به جمهوری اسلامی ایران اعطا شد.

وی به سخنرانی دكتر مرضیه وحیددستجردی، وزیر بهداشت در شصت وپنجمین اجلاس مجمع عمومی سازمان جهانی بهداشت اشاره كرد و گفت: وزیر بهداشت در سخنرانی خود به مباحث مهمی همچون پوشش همگانی سلامت، برنامه‌های دولت جمهوری اسلامی ایران برای كاهش سهم مردم در پرداخت هزینه‌های سلامت، لزوم گسترش نظام ارجاع و تدوین بسته مراقبت‌های بهداشتی بر اساس شواهد علمی، ضرورت دسترسی همگانی به فناوری سلامت و تاثیر تحریم‌های یك جانبه علیه كشورهای درحال توسعه در دستیابی این كشورها به سلامت اشاره كردند.

به گفته وی در این اجلاس شش روزه 3 هزار نفر از نمایندگان 194 كشور عضو سازمان جهانی بهداشت بیش از 400 مبحث مرتبط با سلامت كشورها را مورد بحث و گفت‌وگو قرار دادند.

دكتر نیكنام به طرح مبحث ضرورت اصلاحات در سازمان جهانی بهداشت در اجلاس اخیر ژنو اشاره كرد و گفت: سازمان جهانی بهداشت بر اساس برنامه‌هایی كه سال‌ها قبل طراحی شده به انجام وظایف خود مشغول است؛ این درحالیست كه دنیا در زمینه سلامت با وضعیت جدیدی روبروست. در این زمینه بحث‌های بسیار خوبی از سال‌ها قبل شروع شده بود كه در این اجلاس ادامه یافت.

وی افزود: در نهایت پنج برنامه پیشنهادی برای اولویت كار سازمان جهانی بهداشت به تایید مجمع عمومی رسید. این پنج برنامه عبارتند از؛ بیماری‌های واگیر، بیماری‌های غیرواگیر، سلامت در كل دوران زندگی، نظام سلامت و نظام مراقبت و پاسخ دهی تا به این ترتیب بیماری‌ها با سرعت بیشتری شناسایی و برای مقابله با آنها برنامه‌ریزی شود.

نیكنام افزود: در این اجلاس همچنین بر نقش سازمان جهانی بهداشت به عنوان رهبری سلامت در بلایا و حوادث تاكید شد. همچنین در این اجلاس كشورها بر اساس توافقی كه در سال 2005 انجام داده بودند، ظرفیت‌های خود را برای مقابله با بیماری‌ها مطرح كردند. در این اجلاس مباحث بهداشتی و سلامتی گردهمایی‌های بزرگ مانند مراسم سالیانه حج نیز مورد تاكید قرار گرفت. اهداف توسعه هزاره مرتبط با سلامت نیز مجددا در این اجلاس به بحث و بررسی گذاشته شد.

وی افزود: بیماری‌های غیرواگیر از جمله مباحث مهم در این اجلاس بودند. به این ترتیب بر بیماری‌های قلبی عروقی، سرطان، دیابت و بیماری‌های مزمن تنفسی تاكید ویژه‌ای صورت گرفت. پاندمی بیماری‌ آنفلوآنزا نیز از دیگر مباحثی بود كه در این اجلاس مطرح شد و مقرر شد كه از مدل به دست آمده در این بیماری در شرایط مشابه استفاده شود. در این اجلاس بر تشدید ریشه‌كنی بیماری فلج اطفال تاكید شد، چرا كه چهار كشور نیجریه، هند، افغانستان و پاكستان همچنان موردهای مثبتی از این بیماری را گزارش می‌كنند.

نیكنام ادامه داد: مباحث مربوط به تحقیق و توسعه و توصیه‌هایی در زمینه تامین منابع مالی و متناسب با تحقیقات حوزه سلامت در اجلاس ژنو مورد تاكید قرار گرفت. عوامل اجتماعی موثر بر سلامت نیز از دیگر مباحث مطرح در این اجلاس بود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha