اما متخصصان درماتولوژی در یك مطالعه جدید به نتایج متناقضی دست یافته و ادعا كرده‌اند كه این محصولات ممكن است آنقدرها كه تصور می‌كنیم مفید و بی‌خطر نباشند.

تركیب موجود در ضدآفتاب‌ها خطر سرطان پوست را افزایش می‌دهد
سلامت نیوز : مطالعات سم‌شناسی سلولی از سوی دكتر «یینفا ما»، استاد دانشگاه میسوری و دستیارانش نشان داده است ضدآفتاب‌ها حاوی تركیبی موسوم به اكسید روی هستند كه وقتی در تماس با نور خورشید قرار می‌گیرد واكنش شیمیایی انجام می دهد و ممكن است مولكولهای ناپایداری موسوم به رادیكال‌های آزاد تولید كند. رادیكالهای آزاد همچنین با سایر مولكولها پیوند شیمیایی می خورند اما در این فرآیند ممكن است به سلولها یا دی ان آی موجود در این سلولها آسیب وارد كند. این تاثیر به نوبه خود خطر بروز سرطان پوست را افزایش می دهد.

دكتر «یینفا ما» همچنین در این آزمایشات متوجه شد كه هر چه اكسید روی مدت طولانی تری در معرض نور خورشید قرار بگیرد احتمال اینكه به سلول‌های بدن انسان آسیب وارد كند، بیشتر می شود. در واقع اكسید روی وقتی در معرض اشعه فرابنفش خورشیدی قرار می‌گیرد رادیكال‌های آزاد را تولید می‌كند.دكتر ما می گوید: مطالعات ما در مورد تاثیر «اكسید روی» بر روی سلولهای بدن هنوز در مراحل بسیار اولیه است و این یافته نباید به نتیجه گیری قطعی مردم درباره خطرات یا مزایای استفاده از ضدآفتاب‌ها منجر شود. این مطالعه در اولین قدم است و انجام آزمایشات گسترده تر در این خصوص ضروری است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا ؛ به گفته متخصصان درماتولوژی، ضایعات پیش سرطانی، ضایعات پوستی هستند که سرطانی نیستند اما به مرور زمان سرطانی می‌شوند. نوع بدخیم سرطان پوست ملانوم نام دارد كه اگر در مراحل پیشرفته باشد، درمان سخت و مشکلی دارد. تشخیص زودهنگام و به موقع این بیماری می‌تواند امید به درمان را افزایش دهد. بقیه انواع سرطان پوست غیر از ملانوم شامل سرطان سلول پایه‌ای و سرطان سلول سنگفرشی هستند. این سرطان‌ها نیز نسبتا شایع هستند و در صورتی که زود تشخیص داده شده و درمان شوند کاملا درمان پذیرند. فردی که قبلا مبتلا به سرطان پوست بوده ممکن است دوباره دچار بیماری شود و باید حداقل سالی یک بار برای معاینه به پزشك مراجعه كند.به طور معمول افرادی که پوست سفید یا رنگ چشم روشن دارند، افرادی که تعداد زیادی خالهای بزرگ و با اشکال نامنظم دارند، افرادی که در خانواده آنها فرد یا افرادی سابقه سرطان پوست داشته‌اند یا اشخاصی كه سابقه مواجهه طولانی با نور شدید آفتاب یا سابقه آفتاب سوختگی شدید دارند و بالاخره افرادی كه در مکانهایی با ارتفاع زیاد و دارای تابش آفتاب شدید و طولانی زندگی می‌كنند بیشتر در معرض خطر ابتلا به این سرطان هستند.این مطالعه به زودی در مجله سم‌شناسی و داروشناسی كاربردی منتشر خواهد شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha