نتایج یك مطالعه جدید نشان داده است جوانانی كه زیاد از تلفن همراه و رایانه استفاده می‌كنند بیشتر در معرض خطر ابتلا به اختلالات خواب، استرس و مشكلات روانی هستند.

سلامت نیوز : سارا توم از كارشناسان آكادمی ساهلگرنسكا در دانشگاه گوتنبرگ سوئد در این رابطه تاكید كرد: با توجه به عوارض نامطلوب استفاده افراطی از این وسایل پرطرفدار عصر مدرن، باید اطلاعاتی در خصوص كاربرد سالم و صحیح از این فناوری‌ها نیز در اختیار مردم قرار بگیرد.

سارا توم و دستیارانش در چهار مطالعه مختلف به بررسی تاثیر نحوه استفاده از رایانه‌ها و تلفن‌های همراه روی بهداشت روانی جوانان پرداختند.این مطالعات شامل ارائه پرسشنامه برای 4100 داوطلب 20 تا 24 ساله و مصاحبه با 32 كاربر دائمی فناوری‌های اطلاعاتی و ارتباطاتی بوده است.طبق بیانیه منتشر شده از سوی دانشگاه گوتنبرگ، نتایج ارزیابی‌ها نشان داد كه استفاده زیاد از این فناوری‌ها می‌تواند در بروز مشكلات و ناراحتی‌هایی چون اختلالات خواب، استرس و علائم افسردگی نقش قابل ملاحظه‌ای داشته باشد. نتیجه این كه استفاده زیاد از حد و افراطی از فناوری‌های اطلاعاتی و ارتباطاتی می‌تواند تاثیرات جبران ناپذیری روی سلامت روان جوانان در جامعه مدرن امروزی داشته باشد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا ؛ طبق تعاریف روانشناسان؛ فردی كه بتواند از وضعیت‌ و موقعیت‌ اجتماعی‌ خود به شكل مطلوبی استفاده‌ كند‌ از عهده‌ وظایف‌ روزانه در زندگی خانوادگی و كاری خود به‌ خوبی‌ برآید‌ و از انجام‌ آن‌ احساس‌ رضایت‌ و خرسندی‌ نماید، از بهداشت روانی مطلوبی برخوردار است. بنابراین‌ اگر ما از سلامت‌ روانی‌ بهره‌مند هستیم‌ باید از بروز فشارهای‌ مختلف‌، دلهره‌، ترس‌ بیهوده‌، تنش‌های‌ عصبی‌، خستگی‌ها و ناراحتی‌ها در زندگی‌ خود پرهیز كنیم‌ و در برابر ناامیدی‌ها، شكستها و پیشامدهای‌ غیرمنتظره‌ نیز دچار ناكامی و نگرانی نشویم‌‌ زیرا در هر حال‌ زندگی‌ و طبیعت‌ دارای‌ قوانینی‌ است‌ كه‌ به طبع تمام‌ آنها مورد پسند ما نیستند‌.

كارشناسان بهداشتی در مركز تخصصی مایوكلینیك توصیه می كنند اگر مایل هستید از بهداشت روانی نسبتا مطلوبی بهره‌مند باشید این نكات را تا حد امكان در زندگی خود به كار ببندید. فعالیت‌ اجتماعی‌ خود را با تحمل‌ بدنی‌ خود متناسب‌ كنید، امیال‌ و آرزوهای‌ خود را كنترل‌ كنید، با همه‌ افراد به‌ ویژه‌ با خانواده‌ و بستگان‌ خود با احترام‌ رفتار كنید و هرگز درصدد توهین‌ و تحقیر كسی‌ نباشید، خندان‌ و گشاده‌رو باشید، به‌ شیوه‌ای‌ واقع‌بینانه‌ عمل‌ كنید و از اوهام‌ و خرافات‌ پرهیز كنید،‌ حسود و كینه‌توز نباشید و از حسرت‌ بپرهیزید، از سوء ظن‌ جدا بپرهیزید، خوشبین‌ باشید، انعطاف‌پذیر باشید و در برابر رفتار دیگران‌ گذشت‌ را هرگز فراموش‌ نكنید، به‌ اندازه‌ كافی‌ استراحت‌ نمایید و از شب‌ زنده‌داری‌ خسته‌كننده‌ بپرهیزید،‌ در غذا خوردن تعادل را رعایت كنید و تغذیه‌ سالمی‌ داشته‌ باشید،‌ وقتی‌ عصبانی‌ هستید، عصبانیت‌ خود را با یك‌ فعالیت‌ بدنی‌ بیرون‌ بریزید، از پرخوری‌ پرهیز نموده‌ و وزن‌ خود را در حد متناسبی‌ حفظ‌ نمایید،‌ از مراقبتهای‌ پزشكی‌ غافل‌ نباشید و بالاخره اینكه برای‌ انجام‌ كارهای‌ روزمره‌ برنامه‌ریزی‌ صحیحی‌ داشته‌ و از عجله‌ كردن‌های‌ بی‌‌مورد بپرهیزید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha