سازمان پزشكی قانونی كشور نسبت به خطر مسمومیت افراد از طریق قرص برنج هشدار داد.

سلامت نیوز : اداره كل روابط عمومی سازمان پزشكی قانونی كشور در گزارشی اعلام كرد در ایران استفاده از قرص های برنج حاوی فسفید آلومینیوم در كشاورزی به دلیل كارآیی بالای این فرآورده برای از بین بردن آفات، قیمت ارزان، سهولت استفاده، عدم وجود باقی مانده در محصول و در دسترس بودن با استقبال زیاد از سوی كشاورزان مواجه شده است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا ؛ متأسفانه به دلیل عواملی مانند سمیت بالا و میزان كشندگی زیاد این ماده و سهولت دسترسی به این سم، در سالیان اخیر آمار مسمومیت های ناشی از این عامل در كشور به ویژه در برخی استان ها مانند تهران، گیلان، مازندران، گلستان و لرستان افزایش یافته است.این مسمومیت ها بیشتر در رده سنی 40-20 سال بوده است. آمار چهار سال اخیر (1387 تا 1390) نشان می دهد مرگ با قرص برنج رو به افزایش است.

**قرص برنج هیچ پادزهری ندارد

دكتر سلطانی نژاد استادیار سم شناسی می گوید: قرص برنج هیچ پادزهر اختصاصی ندارد.

وی می افزاید: با توجه به اینكه تاكنون مكانیسم دقیق بروز اثرات سمی فسفید آلومینیوم در انسان شناخته نشده است، هیچ پادزهر اختصاصی در درمان مسمومیت حاد با آن وجود ندارد و اقدامات درمانی تنها شامل اقدامات حمایتی ـ علامتی است.

**علایم مسمومیت با قرص برنج

از لحاظ زمان بروز علائم و نشانه های بالینی مسمومیت، بعد از 15-10 دقیقه از مصرف خوراكی قرص فسفید آلومینیوم، علائم و نشانه ها ظاهر می شوند و مرگ در مدت كمتر از 6 ساعت ممكن است رخ دهد. اگر در مدت 6 ساعت پس از مسمومیت، علائمی ظاهر نشود، بیمار بدون علامت خواهد ماند.

این متخصص سم شناسی می افزاید: در صورت مسمومیت خوراكی، علائم تحریكی دستگاه گوارش شامل تهوع، استفراغ و دردهای شكمی است.

بیشتر مرگ و میرها بین 12 تا 24 ساعت اولیه مسمومیت اتفاق افتاده و معمولاً ناشی از ایست قلبی ـ تنفسی است و مرگ و میر پس از 24 ساعت اغلب ناشی از نارسایی كبدی و كلیوی است.

علائم بالینی در این نوع مسمومیت، ناشی از درگیری سیستم قلبی ـ عروقی، گوارشی، عصبی و ریوی است.

به گفته سلطانی نژاد شایع ترین علائم و نشانه های بالینی شامل بی قراری، تحریك پذیری، گیجی، سرگیجه، لرزش، دوبینی، عدم تعادل، سرفه، تنگی نفس، دردهای شكمی، تهوع، استفراغ، در پاره ای موارد استفراغ سیاه رنگ و مدفوع سیاه رنگ است.

وی تعریق، ضعف و بی حالی، افت شدید فشار خون، كاهش برون ده قلبی، اختلال در ضربان قلب، ادم ریوی، سیانوز، اختلالات كلیوی، زردی، بزرگ شدن كبد و طحال(هپاتو اسپلنومگالی)، تشنج و كاهش رفلكس های عصبی و سندرم زجر تنفسی حاد. افت شدید فشار خون و شوك را از دیگر علائم مسمومیت های شدید ذكر كرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha