سه‌شنبه ۱۲ تیر ۱۳۸۶ - ۰۰:۰۰

اختلال شخصیت از جمله ضایعات ایجاد شده در افراد به حساب می‌آید و با عوامل ارگانیك و روانی متعددی همراه است.

دكتر فاتحی زاده روانشناس در گفتگو با باشگاه خبرنگاران افزود: اختلال شخصیت الگویی با دوام از رفتار و تجربه است كه به طرز قابل توجهی با انتظارات فرهنگی فرد انحراف دارد، این الگو در چند حیطه ظاهر می‌شود از جمله حوزه شناخت (شیوه‌های ادراك و تعبیر و تفسیر خود، دیگران و رویدادها) عواطف (محدوده شدت نوسان و تناسب پاسخ هیجانی) عملكرد بین فردی و كنترل تكانه‌هاست.
وی گفت: این الگو غیر قابل انعطاف و فراگیر است و در محدوده وسیعی از موقعیت‌های اجتماعی - شخصی مشاهده شده و از لحاظ بالینی به آشفتگی یا نقص در عملكرد اجتماعی، تحصیلی، شغلی یا دیگر حیطه‌های مهم زندگی منجر می‌شود.
وی تصریح كرد: هر نشانه روانپزشكی، علتی عضوی (ارگانیك) تحت تاثیر عوامل روانی - اجتماعی تغییر می‌یابد برعكس حتی صفات ذاتی شخصی با تاثیرات بیولوژیكی و پیش ترتیبی بی نظیر و متغیر از شخصیت فرد را ایجاد می‌كند.
وی گفت: هر یك از این وجود بر روی سایر ابعاد دیگر اثر می‌گذارد و هر یك كیفیتی روان شناختی و نور و فیزیولوژیكی داشته همچنین توانایی فرد در كنترل هیجانات و رفتارش بستگی به محیط فرهنگی و خانوادگی فرد و تاثیر وحدت و هماهنگی یا نقص و اختلال در بخش‌هایی از مغز دارد.
همچنین دكتر ترگی مشاور خانواده در ادامه افزود: زمانی كه یك نوع تغییر شخصی ناسازگارانه با تاكید بر صفات شخصی پیشین وجود داشته باشد ،این تغییرات به شكل طغیان‌های پرخاشگرانه، ثبات نداشتن عاطفی، رفتارهای نادرست اجتماعی یا جنسیتی، بی احساسی و پارانویئ اتفاق می‌افتد.
وی تصریح كرد: احتمال یك علت ارگانیك وجود داشته كه تغییرات مشخص ممكن است كوتاه مدت و ناپایدار باشد یا ناشی از یك صدمه و تومور مغزی كه كودك در نخستین مراحل رشد خود به آن دچار شده باشد.
وی افزود: آسیب‌های روانی متعدد، صدمات مغزی، شكست‌های پی در پی روحی و آسیب‌های شخصیتی به طور معمول منعكس كننده آسیب ساختاری مغزی اند كه تومورهای مغزی، ضربه‌های آسیب زا به مغز و بیماری‌های انحطاط از دیگر علائم موجود به شمار می آیند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha