كارشناس دفتر سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد وزارت بهداشت با تشریح پنج برنامه مهم وزارت بهداشت برای پیشگیری، درمان و كاهش آسیب سوء مصرف الكل در سال جاری، در عین حال تاكید كرد كه در صورت تامین اعتبار این برنامه‌ها اجرایی خواهد شد.

سلامت نیوز : دكتر نادره معماریان، در گفت‌وگو با (ایسنا)، با اشاره به برنامه‌های وزارت بهداشت برای پیشگیری، درمان و كاهش آسیب سوء مصرف الكل در كشور، گفت: این برنامه‌ها از سال 1388 به طور جدی در دستور كار دفتر سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد وزارت بهداشت قرار گرفته است. به این ترتیب از سال 88 برنامه بررسی وضعیت موجود مصرف الكل در كشور آغاز شد و نیازسنجی‌های مربوطه صورت گرفت. در همان سال نیز پروتكل درمان مسمومیت با متانول (الكل چوب) تدوین شد و در اختیار ذی‌نفعان قرار گرفت.

وی گفت: از سال 1389 بررسی تحت عنوان «تخمین سایز سوء مصرف‌كنندگان الكل و مواد در كشور» آغاز شد. جمع‌آوری اطلاعات مربوطه نیز از سال1390 آغاز شد.
معماریان ادامه داد: جمع‌آوری اطلاعات مربوط به تعداد سوء مصرف كنندگان الكل و مواد تقریبا در كشور انجام شده است و تنها آنالیز داده‌های مربوط به چند استان هنوز به پایان نرسیده است.

سوء مصرف الكل به تفكیك استان‌ها مشخص خواهد شد
آمار سوء مصرف الكل در كشور قابل توجه است


معماریان افزود: به دنبال بررسی‌های انجام شده، سوء مصرف الكل و مواد به تفكیك استان‌ها مشخص خواهد شد. آنچه كه می‌توان گفت آن است كه آمار سوء مصرف الكل در كشور قابل توجه بوده و بیش از آن چیزی است كه انتظارش را داشتیم. این مبحث یكی از دغدغه‌های مسئولان وزارت بهداشت از سال‌های گذشته بوده است.

پروتكل سنجش الكل در رانندگان به زودی نهایی می‌شود

دكتر معماریان از تدوین سند سیاست پیشگیری، درمان و كاهش آسیب سوء‌ مصرف الكل در سطح وزارت بهداشت در سال 90 خبر داد و گفت: در ادامه اقدامات، با پلیس راهور وارد مذاكره شدیم. بر این اساس تدوین پروتكل سنجش الكل در رانندگان و همچنین برنامه‌های عملیاتی برای پیشگیری از سوء مصرف الكل از دیگر برنامه‌های سال 90 بود كه همچنان ادامه دارد.

وی در این باره ادامه داد: ماده 10 بند «ب» قانون رسیدگی به تخلفات راهنمایی و رانندگی به پلیس اجازه داده تا با رانندگانی كه مشكوك به حالت مستی هستند، برخورد كرده و تست مربوط به الكل را انجام دهند. حمایت‌های فنی و تخصصی این موضوع از طریق وزارت بهداشت صورت می‌پذیرد. در مجموع در حال حاضر ارتباط خوبی با پلیس راهور برقرار است و پروتكل مربوط به سنجش الكل در رانندگان به زودی از سوی وزارت بهداشت آماده می‌شود.

برنامه‌ریزی برای پیشگیری، درمان و كاهش آسیب سوء مصرف الكل از سال 91 تا 94

دكتر معماریان افزود: در سال 91 نیز سعی شده با توجه به سند سیاست پیشگیری، درمان و كاهش آسیب سوء‌ مصرف الكل، برنامه‌ها به شكلی مدون اجرا شود. در این سند برنامه‌ریزی‌های لازم برای پیشگیری، درمان و كاهش آسیب سوء مصرف الكل از سال 91 تا 94 صورت گرفته است.

پنج برنامه مهم وزارت بهداشت برای مبارزه با سوء مصرف الكل در سال 91

وی با اشاره به پنج برنامه مهم برای پیشگیری، درمان و كاهش آسیب سوء مصرف الكل در سال 91 افزود: ارتقای سواد جامعه درباره مضرات سوء مصرف الكل و همچنین علل ریشه‌ای این مبحث از جمله برنامه‌هایی است كه برای سال 91 در نظر گرفته شده است. همچنین در سال جاری سند مقابله با مشروبات الكلی برای كشور با همكاری سایر سازمان‌های مرتبط تدوین خواهد شد.

دكتر معماریان، ساماندهی نظام ثبت داده‌های سوء مصرف الكل را از دیگر اقدامات در دست انجام در سال جاری عنوان كرد و گفت: باید داده‌ها به صورت مستمر رصد شود تا مشخص شود كه مداخلات انجام شده تا چه میزان تاثیر مثبت داشته است. همچنین در برنامه داریم كه در سال جاری از NGOها و سازمان‌های مردم ‌نهاد برای برنامه‌های پیشگیری، درمان و كاهش آسیب سوء مصرف الكل استفاده كنیم.وی بازنگری در پروتكل درمان مسمومیت با «متانول» را از دیگر اقدامات در دست انجام در سال جاری عنوان كرد و گفت: همچنین مقرر است طرحی با عنوان امكان ‌سنجی مراكز اورژانس یا اقامت كوتاه مدت مورد بررسی قرار گیرد.

برنامه‌های پیشگیری، درمان و كاهش آسیب سوء مصرف الكل در انتظار تامین اعتبار

كارشناس دفتر سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد وزارت بهداشت تاكید كرد كه برنامه‌های عنوان شده برای سوء مصرف الكل تنها در صورت تامین اعتبار اجرایی خواهند شد.

حتی یك بار مصرف الكل، سوء مصرف است

وی در پایان الكل را دریچه‌ای برای ورود به مصرف سایر مواد مخدر عنوان كرد و گفت: مصرف‌ الكل فرد را مستعد هر نوع رفتار پرخطر از جمله روابط جنسی پرخطر و بیماری‌های ناشی از آن، استفاده از سایر مواد مخدر از جمله محرك‌ها و ... می‌كند. مهم‌ترین عارضه استفاده از الكل مربوط به رانندگی‌های پرخطر است؛ چرا كه در حالت سرخوشی، كنترل رانندگی از دست می‌رود و این موضوع آسیب‌های جدی را برای فرد مصرف‌كننده و سایر رانندگان در پی خواهد داشت. بنابراین باید تاكید كرد كه حتی یك بار مصرف الكل نیز سوء مصرف محسوب می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha