رییس سازمان غذا و دارو از رشد تولید دارو در داخل كشور خبر داد و گفت: امسال سهم عددی داروهای ایرانی از 96 درصد به 97 درصد رسیده است.

سهم عددی داروهای ایرانی در بازار به 97 درصد رسید
سلامت نیوز :دكتر سیداحمد شیبانی در نخستین همایش سراسری مدیریت و اقتصاد دارو كه در دانشگاه علوم پزشكی شهید بهشتی برگزار شد، با اشاره به اینكه اگرچه دارو یك فرآورده‌ سلامت محور است اما در كنار آن یك كالای تجارت‌ محور نیز است، گفت: دارو در بحث بهینه‌سازی خدمات سلامتی نقش عمده‌ای دارد، به گونه‌ای كه اقتمصاد و گردش سلامت دارو از اهمیت قابل توجهی برخوردار است.

وی ادامه داد: در بحث دفاع از اقتصاد دارو به این دلیل كه تاكنون نتوانسته‌ایم مستندات علمی دقیقی در این خصوص ارائه كنیم، چندان موفق نبوده‌ایم و نتوانسته‌ایم آن‌طور كه باید و شاید مسئولان را قانع كنیم كه چرخه مالی دارو نامناسب است و از آن آسیب می‌بینیم.رییس سازمان غذا و دارو با بیان اینكه مطابق بررسی‌ها انجام شده، دارو رتبه دوم را در هزینه‌های سلامت داراست، عنوان كرد: این به این معناست كه پس از هزینه‌های پرسنلی بیشترین هزینه‌ای كه مردم از جیب می‌دهند مربوط به دارو است. این در صورتی است كه قیمت دارو هنوز واقعی نشده و نتوانسته‌ است تولیدكنندگان، عرضه‌كنندگان و مردم را راضی نگه دارد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا ؛ وی با بیان اینكه اجرای طرح ژنریك در اوایل انقلاب یك مزیت محسوب می‌شد و برای مردم خوب بود، اما در ادامه در اقتصاد دارو به مشكل خوردیم، اظهار كرد: حاشیه سود دارو مناسب نیست.به گفته شیبانی زمانی كه عنوان می‌شود دارو در رتبه دوم هزینه‌های سلامت قرار دارد، اعمال مدیریت در اقتصاد دارو را بیش از پیش ضروری می‌كند.رییس سازمان غذا و دارو با اشاره به اینكه در سال گذشته چهارهزار میلیارد تومان دارو به بازار عرضه شد، اظهار كرد: داروهای تولید داخل از لحاظ ریالی 65 تا 70 درصد و داروهای وارداتی 30 تا 35 درصد را به خود اختصاص داده‌اند. این در حالی است كه 96 درصد نیاز عددی بازار به دارو توسط داروهای تولید داخل تعیین می‌شد، اما در سال جاری این عدد به 97 درصد رسیده است.

وی با بیان اینكه داروهای نوتركیب بسیاری وارد بازار شده‌اند از توزیع اولین نانو داروی ضد سرطان ایرانی به بازار دارویی كشور خبر داد و گفت: تعدادی دیگر از نانو داروهای تولیدی توسط متخصصان كشور تا پایان امسال وارد بازار می‌شود.رییس سازمان غذا و دارو ضمن تاكید بر ضرورت مدیریت اقتصاد دارو، عنوان كرد: داروخانه عمده‌ترین عرضه‌كنندگان خدمات دارویی و به مثابه بنگاه‌های اقتصادی هستند، به همین خاطر توجه به گردش مالی آنها بسیار حائز اهمیت است.

گردش مالی ناقص داروخانه‌ها یك علت مهم عدم پاسخگویی داروسازان به بیماران

شیبانی همچنین با اشاره به اینكه بخشی از مشكلات مربوط به چرخه معیوب اقتصاد دارو به بیمه‌ها بازمی‌گردد، گفت: این چرخه سال‌هاست به این شكل وجود دارد و لازم است بازنگری در نحوه پرداخت مطالبات بیمه‌ای صورت پذیرد. دارو كالایی است كه ارائه‌كننده آن باید نخست سرمایه‌گذاری كند، اما در حال حاضر نمی‌شود یك عرضه‌كننده اكنون سرمایه‌گذاری كند و هشت ماه بعد این هزینه را دریافت كند. این مسئله بر روی عرضه صحیح خدمات دارویی اثرگذار است. هیچ داروسازی راضی نیست زمانی كه بیماری وارد داروخانه می‌شود، اطلاعات صحیح دارویی را به او منتقل نكند.وی ادامه داد: اما متاسفانه گردش مالی ناقص داروخانه‌ها به گونه‌ای داروسازان ما را درگیر كرده است كه آنطور كه باید و شاید نمی‌توانند خدمات ارائه دهند.

با كمبود داروسازان در كشور مواجهیم

رییس سازمان غذا و دارو در ادامه با بیان اینكه متاسفانه داروساز در كشور به تعداد كافی نداریم، اظهار كرد: اكنون مطابق آمار رسمی به ازای هر 100هزار نفر، 20 نفر داروساز در كشور داریم، درحالی كه این رقم در كشور تركیه 32 به ازای هر 100هزار نفر است.وی با بیان اینكه باید به ازای هر 100 نسخه یك داروساز در كشور داشته باشیم، اظهار كرد: باید گفت وجود یك داروساز برای هر داروخانه روزانه كافی نیست و اگر وضعیت اقتصادی داروخانه و همچنین حاشیه سود دارو مناسب باشد، باید حداقل دو داروساز در داروخانه‌های روزانه و سه داروساز در داروخانه‌های شبانه‌ حضور داشته باشند.

داروساز ما در حدی نیست كه با تعرفه 800 تومانی خدمت ارائه كند

شیبانی با بیان اینكه داروسازها همیشه متهم هستند كه آنطور كه باید و شاید نقشی در داروخانه‌ها ندارند، اظهار كرد: این مسئله باعث شده است در تعرفه حق فنی داروساز تحت‌الشعاع قرار بگیرد‌، ضمن آنكه معتقدیم عبارت «تعرفه حق‌ فنی» مناسب نیست و باید به جای آن از عبارت «حق ارائه خدمات حرفه‌ای داروسازی» استفاده كرد.وی اضافه كرد: متاسفانه نتوانستیم كمبودها را جبران كنیم و به نحو مناسبی به انتظار مردم و جامعه پزشكی پاسخ دهیم.نخستین همایش سراسری مدیریت و اقتصاد دارو كه از صبح امروز در دانشگاه علوم پزشكی شهید بهشتی آغاز به كار كرده، به مدت سه روز پذیرای حضور داروسازان، متخصصان و صاحبان صنایع دارویی خواهد بود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha