تفاوت قیمت داروها در داروخانه ها داستان تازه ای نیست و شاید همه افراد یك بار این مساله را در زندگی خود تجربه كرده باشند و این سووال در ذهن آن ها تداعی شود كه چرا باید قیمت یك داروی مشابه در داروخانه های مختلف، متفاوت باشد.

سلامت نیوز :  به باور كارشناسان، 'داروخانه' به عنوان آخرین حلقه درمان و تكمیل كننده مراحل درمان در صورت توجه و مدیریت می تواند كاهش دهنده هزینه های درمانی باشد اما به نظر می رسد این سامانه هنوز برای دستیابی به این مقصود فاصله دارد.

بسیاری از بیماران مراجعه كننده به داروخانه ها نسبت به این وضع انتقاد دارند و مسئولان فنی داروخانه ها نیز حرف خود را بیان می كنند.

'فرشید.ا' یكی از شهروندان تهرانی در گفت و گو با خبرنگار اجتماعی ایرنا از تفاوت قیمت داروها می گوید: حدود یك هفته پیش برای خرید داروی 'گلدستاپ' به داروخانه ای رفتم و این دارو را 500 تومان و چند روز بعد همین دارو را در داروخانه دیگری 700 تومان خریداری كردم.

'زهرا.م' یكی از بیماران ام اسی در گفت و گو با خبرنگار اجتماعی ایرنا می گوید: حدود پنج روز گذشته قرص بتافرون كه مخصوص بیماران ام اسی است را 260 هزار تومان از داروخانه خریداری كردم در حالی كه وزیر بهداشت اعلام كرده بود 10 درصد قیمت این دارو را باید بیمار بدهد در حالی كه داروخانه ها می گویند در این مورد چیزی به داروخانه ها ابلاغ نشده است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا ؛ 'معصومه.ز' می گوید: برای خرید قرص های مربوط به دیابت به داروخانه نزدیك منزلمان مراجعه كردم كه این دارو را بسته ای سه هزار تومان خریداری كردم در حالی كه یكی از همكارانم همان دارو را در داروخانه دیگری به قیمت بیشتری خریداری كرده است.

برخی از افراد تصور می كنند كه تفاوت قیمت داروها به حق فنی داروخانه ها باز می گردد البته این در حالی است كه برخی از مردم اطلاعی از حق فنی نداشته و نمی دانند این هزینه بابت چه چیزی به داروخانه ها پرداخت می شود.

برخی از مسوولان فنی داروخانه ها نیز معتقدند بسیاری از مشكلات درمان و داروخانه با ادغام بیمه ها و اجرای طرح بیمه ایرانیان مرتفع می شود قانونی كه باید تا پایان برنامه پنجم توسعه كشور اجرایی شود.

شماری از دست اندركاران داروخانه ها هم، تنوع بیمه ها و پرداخت نشدن حق فنی داروخانه ها را از مشكلات این مراكز یاد می كنند در حالی كه تاخیر 5 تا 6 ماهه پرداختی شركت های بیمه گر هم از مشكلات اقتصادی این سامانه عنوان می شود.

'مهدی سجادی' دبیر انجمن داروسازان ایران در گفت و گو با ایرنا می گوید: قیمت گذاری دارو در داروخانه های سراسر كشور یكسان و از سوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی اعلام می شود.

وی در پاسخ به این سووال كه علت تفاوت قیمت داروها در داروخانه ها چیست و آیا این امر به حق فنی داروخانه ها ارتباط دارد؟ می افزاید: نوسان قیمت دارو در داروخانه ها را نمی پذیرم. قیمت دارو ازسوی وزارت بهداشت به صورت یكسان در سراسر كشور اعلام می شود.

سجادی تصریح می كند: وقتی تغییر قیمت داروها اعلام می شود این قیمت ها از همان روز قابل اجرا است چرا كه وقتی بخشنامه از سوی وزارت بهداشت به داروخانه ها ارسال می شود، داروخانه ها مكلف می شوند این تغییرات را اعمال كنند.

سجادی اضافه می كند: براین اساس از زمان اعلام قیمت داروها تا زمان اجرای آن ممكن است یك هفته تا 10 روز این نوسان قیمت وجود داشته باشد.

دبیر انجمن داروسازان ایران تاكید می كند: از سوی دیگر برخی از داروخانه ها اطلاعی از تغییر قیمت ها نداشته و در نتیجه تغییر قیمت ها را اعمال نمی كنند به همین دلیل افراد در مراجعه به داروخانه ها با این نوسان مواجه می شوند.

سجادی عدم اطلاع رسانی تغییر قیمت داروها به داروخانه ها را یكی از دلایل نوسان قیمت داروها برشمرده و می گوید: چنانچه در این زمینه اطلاع رسانی به داروخانه ها به صورت همزمان صورت گیرد، دیگر شاهد این نوسان نخواهیم بود.

وی در پاسخ به این سووال كه آیا قیمت دارو مثل ارز و طلا دچار نوسانات روزمره می شود كه باید هر روز در این زمینه اطلاع رسانی شود؟ می گوید: تغییر قیمت داروها روزانه و هفتگی نیست چرا كه ممكن است قیمت یك دارو تا چندین سال تغییر نكند.

سجادی می گوید: یكی از دلایل نوسان قیمت دارو در داروخانه ها تاخیر در اطلاع رسانی به داروخانه ها برای تغییر قیمت ها است.

وی با بیان اینكه تعرفه حق فنی، متفاوت از مشاوره است، می افزاید: حق فنی داروخانه ها الزاماتی دارد كه حضور فعال داروساز در داروخانه ها، شرایط نگهدای دارو، نظارت بر فرآیند نسخه پیچی، ارایه توضیحات به بیمار در صورت نیاز و پاسخگویی به سووالات ابتدایی بیمار از جمله این الزامات است.

وی با بیان اینكه باید جایگاه ویژه ای برای مشاوران دارویی در داروخانه ها ایجاد شود، می گوید: بهای مشاوره درمانی متفاوت از حق فنی داروخانه ها است چرا كه ارایه مشاوره زمان بر است و مشاور باید جوابگوی تمام سووالات بیمار باشد.

دبیر انجمن داروسازان ایران با بیان اینكه متاسفانه حق فنی داروخانه ها از سال 89 تا كنون تغییری نكرده است، در پاسخ به این سووال كه با وجود عدم تعیین تعرفه های حق فنی، داروخانه ها حق فنی خود را از تمام مراجعه كنندگان دریافت می كنند و چرا باید یك بیمار برای دریافت یك قلم داروی 400 تومان به عنوان مثال براساس تعرفه حق فنی سال 89، 950 تومان حق فنی بپردازد، می گوید: بسیاری از داروخانه ها براساس تعرفه سال 89، حق فنی دریافت می كنند این در حالی است كه بسیاری از آن ها در مقابل داروهایی كه قیمت ناچیزی دارند، حق فنی دریافت نمی كنند.

سجادی اضافه كرد: حق فنی هیچ وابستگی به مبلغ دارو ندارد و از سوی دیگر توصیه یك خطی مسئول فنی به بیمار باید بسیار ارزشمند باشد.

'شهاب الدین جنیدی' عضو هیات مدیره انجمن داروسازان ایران نیزدر گفت و گو با ایرنا می گوید: تعرفه های حق فنی امسال، هنوز اعلام نشده و داروخانه ها براساس تعرفه های سال 89 حق فنی دریافت می كنند.

وی با بیان اینكه منتظر اعلام تعرفه های حق فنی داروخانه ها در سال 91 از سوی وزارت بهداشت هستیم، می گوید: حق فنی داروخانه ها از سال 89 تا كنون 950 تومان بوده است.

جنیدی می گوید: حق فنی داروخانه ها در اسفندماه سال 90، یك هزار و یكصد تومان اعلام شد.

وی می افزاید:داروساز در دسترس ترین عضو تیم پزشكی است اما از آن جایی كه حضور او عادی شده است دیگر به چشم نمی آید در حالی كه خطوط درمانی را داروساز مطرح می كند اما یك ریال بابت این مسوولیت دریافت نمی كند.

'محمدرضا شانه ساز' معاون داروی سازمان غذا و دارو در گفت و گو با ایرنا با بیان اینكه مردم نوسان و تفاوت قیمت دارو در داروخانه ها را به معاونت غذا و داروی دانشگاه های علوم پزشكی اطلاع دهند، درباره علل تفاوت قیمت داروها در داروخانه های مختلف كشور، می گوید: یكی از دلایل تفاوت قیمت دارو درداروخانه ها، این است كه قیمت داروها براساس نوع كارخانه تولید كننده متفاوت می شود.

وی با بیان اینكه قصد دفاع از داروخانه ها را ندارم، می افزاید: حدود 28 سال بعد از پیروزی انقلاب اسلامی طرح ژنریك(شرایط یكسان برای همه) در كارخانه های دارو سازی برای تامین دارو با قیمت مناسب اجرا شد.

'داروهای ژنریك داروهایی هستند كه با نام علمی تولید كنندگان اصلی تولید می شود و حاوی مواد موثر مشابه داروی تجاری است كه قیمت آن ثابت است.'

شانه ساز در توضیح این مطلب می گوید: با اجرای این طرح از رقابت ناسالم بین كارخانه های داروسازی در قبل از انقلاب جلوگیری شد و به مرور زمان رقابت بین داروخانه ها ایجاد و تولیدات داروخانه ها با هر كیفیتی با یك نام و قیمت وارد بازار شد.

وی با بیان اینكه رقابت بین كارخانه های داروسازی برای كیفی سازی محصولات با اجرای طرح ژنریك از بین رفت، می گوید: به عنوان مثال 12 نوع قرص استامنیفون با قیمت یكسان و یك نام وارد بازار می شد و در این قیمت محصولی كه از كیفیت بالایی برخوردار بود با محصول معمولی یكسان بود.

معاون داروی سازمان غذا و دارو ادامه می دهد: حدود چهار و پنج سالی است كه این رویه تغییر كرد و از آن جایی كه توانمندیهای كارخانه ها افزایش یافت و انتظارات پزشكان و از سویی دیگر مردم نیز افزایش یافت، دیگر طرح ژنریك جوابگو نبود به همین دلیل مصرف داروهای وارداتی افزایش یافت و با جلوگیری از واردات دارو با قاچاق دارو مواجه شدیم.

شانه ساز می افزاید: از سال 80 به بعد این مشكل به صورت جدی تر مطرح شد به گونه ای كه پزشكان و داروسازان نسبت به این امر اعتراض داشتند به همین دلیل طرح برند ژنریك مطرح شد.

وی اضافه می كند: از زمان اجرای طرح برند ژنریك، نام و قیمت محصولات كارخانه ها متفاوت شد و اجرای این طرح منجر شد تا رقابت در كارخانه های تولید كننده دارو ایجاد شود.

شانه ساز می گوید: از آن جایی كه با اجرای این طرح رقابت بین كارخانه ها ایجاد شد برخی از كارخانه ها بامواد اولیه و شرایط تولید(GMP) بهتر محصولات با كیفیت برتری را وارد بازار كردند بر این اساس قیمت محصولات این كارخانه ها باسایر كارخانه ها متفاوت شد.

وی با بیان اینكه قیمت و نام داروهای ژنریك یكسان است، می افزاید: داروهای طرج برند ژنریك متفاوت است.

شانه ساز درباره تشخیص داروهای ژنریك وغیر ژنریك می گوید: اگر دارویی با نام علمی نوشته شده باشد، ژنریك است اما اگر كارخانه ای همین دارو را با كیفیت برتری وارد كرده باشد و نام دیگری به خود بگیرد، برند ژنریك است.

معاون داروی سازمان غذا و دارو می گوید: قیمت داروها مثل دهه های 60 و 70 نیست چرا كه هم اكنون قیمت داروها مثل سایر اقلام و كالاها از آن جایی كه تولید كنندگان مختلفی دارند، متفاوت خواهد بود.

شانه ساز در پاسخ به این سئوال كه چرا برخی از داروخانه ها بر روی قیمت اصلی دارو، برچسب دیگری كه نشاندهنده قیمت جدید دارو است را نصب می كنند، تاكید می كند اگر چنین موردی مشاهده شود، تخلف است و مردم باید این موارد را به معاونت غذا و داروی دانشگاه های علوم پزشكی اطلاع دهند چرا كه داروخانه های كشور وابسته به دانشگاه های علوم پزشكی تهران و شهید بهشتی هستند و سازمان غذا و دارو به عنوان ستاد فعال وزارت بهداشت نمی تواند موارد تخلف را پیگیری كند.

براساس این گزارش، مردم در صورت مشاهده تخلف از سوی داروخانه ها، موارد را به واحد فنی و نظارت داروخانه ها با شماره تلفن های 88874509 و 842486106 داخلی 6106 و 6105 اطلاع دهند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha